"טהרן" התפוצצה לנו בידיים: העונה השנייה אכזבה

בהשוואה לעונתה הראשונה, הסדרה רידדה את המלחמה הקרה למאבק ריגול יצרי מתוך מטרה למשוך אליה צופים זרים, ובכך הפכה לסדרה בינלאומית גנרית וחסרת כל ייחוד

"טהרן". זנחה את החלק הכי חשוב: הסיפור, צילום: צילום מסך

בעולם הדמיוני של הסדרה "טהרן" מוכרחים לחוש פספוס מהתפתחות העונה השנייה, שהסתיימה בסוף השבוע בפיצוץ גרנדיוזי ובהתנקשות בדמויות מובילות. חרף האקשן האינטנסיבי, הצופים נטשו אותה, ההערכה הציבורית פחתה, וההיגיון הבסיסי בה הלך לאיבוד. העונה הקודמת אמנם זכתה באמי הבינלאומי, אולם הציפיות לשחזר את הצלחתה היו בעוכריה.

בעולם של "טהרן" הושקעו עשרות מיליונים לצורך פיצוצים ראוותניים, מרוצי מכוניות, פיזור רחפנים וגלן קלוז אחת. עם זאת, בשעה ש"טהרן" השוויצה באקשן, היא זנחה את החלק החשוב ביותר: הסיפור שהיא מספרת. וכשהדרמה לא דרמה, כל שנשאר זו רק אמירה מפוצצת המנבאת מלחמה כוללת; גם אם הדרך לשם לא ריאליסטית או הגיונית.

כי את העולם של "טהרן" מנהלות שלוש נשים בשירות המוסד. הן רקמו תוכנית לחסל את מפקד משמרות המהפכה, והוציאו סדרת מבצעים בעורף האויב באמצעות שלוש דמויות־משנה אחרות. כי בעולם של "טהרן" כולם עצלנים, בעיקר התסריטאים, והחורים שהשאירו בעלילה כה גדולים שניתן להחביא בהם אורניום מועשר.

גלן קלוז ב"טהרן", צילום: כאן 11

בעולם של "טהרן" כבר לא מחפשים לאזן בין צדדי העימות. הנרטיבים והאג'נדות, שבהשפעתם פעלו בעבר הדמויות הראשיות, לא רלוונטיים כשהאקשן מתבצע רק על סמך מניעים אישיים ונקמנות. בעולם של "טהרן" הישראלים אלימים, סכסכנים, אימפולסיביים, נטולי חמלה וחדורי מטרה, בעוד שהאיראנים בכללותם טיפשים ונאיביים. וכשאויב קולנועי הוא בקושי בריון לא מתוחכם, אז לגיבורה יספיקו אייפון ובקבוק בושם מורעל כדי להכריע סכסוך בין מעצמות.

העולם של "טהרן" מתכתב שוב ושוב עם המציאות, ועדיין רחוק ממנה שנות אור כי הוא מתמקד בארגוני הביון, ומתעלם מהשפעת הדרג המדיני - אותם ממשלות ואייתוללות המשתמשים בסכסוך הישראלי־איראני כדי להפחיד ולשלוט על אזרחיהם. "טהרן" רידדה את המלחמה הקרה למאבק ריגול ייצרי מתוך מטרה למשוך אליה צופים זרים, ובכך הפכה לסדרה בינלאומית על מלא.

בהשוואה לעונת הבכורה, הפזילה לקהל מערבי התבטאה בכמה שינויים מינוריים אך משמעותיים. מכיוון ששודרה במקביל ב־AppleTV (שהשקיעה בוכטות בהפקתה), "טהרן" העדיפה לצמצם נגיעה בקונפליקטים פנימיים, מחקה דיונים פוליטיים, והימרה על בטוח. אם פעם "טהרן" סיפרה על צעירים איראניים מורדים שנלחמים בשלטון, אז העונה היא בחרה עלילה עם צעירים מיוחסים ועשירים - מה שהעניק לה נופך של סרט נעורים אמריקני גנרי, שנבנה על משולשים רומנטיים, מסיבות בריכה ומשחקי טניס. את הבעיות של "טהרן" הכי קל יהיה לפתור במשפט: זר לא יבין זאת.

טהרן - סיום העונה השנייה, כאן 11

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר