השכנים מלמעלה, אין מצב – ביקורות

השכנים מלמעלה

One day younger generation is going to come here and knock on the door

Halvard Solness

הבמאי, סאסק גאי יש סרט חדש השנה תחת השם "סיפורים שאינם מסופרים" ("Historias para no contar"). שם משחק, שותפו ליצירות ואחד מהשחקנים המוכרים בתעשייה הקולנועית הספרדית, חויאר קאמרה הנמצא גם בסרטו החדש/ישן, "השכנים מלמעלה". על היצירה עוד מתקופת הקורונה שנכח ברשימה הארוכה בהזדמנות לייצג את מדינתו באוסקר, לאחר מכן היה למועמד לחמישה פרסים בטקס פרסי גויה (המגבילה הספרדית לזאת האמריקאית). נכנסתי אל תוך האולם מבלי לדעת שום דבר מהיצירה חוץ מהדברים הבסיסיים, שני זוגות שכנים נפגשים יחדיו למפגש חברתי, המתגלגל לטוניים מיניים.

אולי זה היה לטובה, הסרט לוקח את הזמן עד שמגיע לטוייסט שבמפגש, לאחר שהתפנית מתגלה צוברת היצירה תאוצה, בדיחות נזרקות בקצב של מיני-גאן. הכימיה בין ארבעת השחקנים סוף כל סוף מניב פרי ומעניקה את אחד מהרגעים המצחיקים שהגיעו משום מקום. אך כמו שצויין לעייל, לוקח לתסריט זמן עד שחושף את קלפיו. עד לאותו הרגע, מתנהל הסרט כסיסטקום (סטייל "סברי מרנן"), בבדיחת "בעל קמצן, אישה בזבזנית". הייתי מוכן לוותר באותו רגע על הסרט, להגדירו כבידור גנרי לקהל הבורגני ולהמשיך עם חיי. עם זאת התפנית בעלילתו מעניקה לו חיים חדשים, מעלה טענה מעניינת וקורעת לב על יחסים ארוכים בין שני אוהבים, כמו שהולך הפתגם: "אם אתה אוהב מישהו שחרר אותו לחופשי". על אף שחציו הראשון סנטדרנטי, אין ספק שמפצה על זאת בחלקו השני, המלצתי לצפות בסרט מנוחיות ביתיכם.


אין מצב

בתחילת החודש הבא, יחזור "מלתעות" למסכים הגדולים. הסרט שהגדיר את המושג שובר קופות, גרם לדורות של אנשים לפחד מלהיכנס אל תוך המים ושם את ספילברג על המפה, כך שמובן מסויים "אין מצב" מוצא את עצמו בחברה טובה, מבין השראות הרבות שעלו במהלכתי צייפתי בסרט, אין ספק ש"מלתעות" הוא אחד מהם. ג'ורדון פיל פרץ אל חיינו כבמאי קולנועי עם סרטו "תברח", התחיל לצבור מוניטין של יוצר אימה/מתח. "אין מצב" הינו, ללא ספק סרט המיינסטרים הראשון שלו, שובר קופות קיצי, אחד שמצליח להשאיר את את צופיו על קצה מושבם.

"אין מצב" קידמון (באדיבות יח"צ)

פיל מגיע בשיא כוחו, הבימוי מצויין, מצליח להכניס את צופיו אל תוך המסתורין, כמו "מלתעות" איננו רואים את המפלצת האמתית עד הקליימקס בינה לבין הפרוטגניסטים. הפוסטר והקדימונים של "אין מצב" מרמזים על חייזרים ובעיני מדובר בטיווסט מעניין בז'אנר העתיק, מבלי להיכנס אל ספויילרים, כנפגשים בפעם הראשונה באנטגוניסט של היצירה, מדובר בעיצוב יפייפה, למעצבי האפקטים מגיעים מחיאות כפיים סוערות. המשחק של הקאסט נפלא, הבולטת מבניהם היא קיקי פאלמר המתהלכת על חבל דק בהיותה מצחיקה ובנוסף דרמטית, לצידה נמצא דניאל קלויה. שניהם משחקים אחים, נהנתי כל כך מהכימיה בין השניים. סטיבן יאון הוכיח שיודע לשחק, התפקיד שכאן קטן מידי עליו, למרות שסיפור הרקע של דמותו הינו מצמרר, סצנת הפלאשבק שלו בתוך אולפן צילום הינו מבין הטובים שיש ליצירה להציע. "אין מצב" הינו פאזל מעניין, חידה מרתקת שנוגעת בשלל נושאים כמו היחס של בעלי חיים בתעשיית הבידור, קפטליזם, טארומה, אפילו היבטיים דתיים. כך שבעיני נדרש עוד מספר צפיות בכדי לפענחו ולהבין מה בדיוק רצה פיל להגיד עם יצירתו. כסרט מתח הוא עשוי נפלא, מלוטש ומקצועי להפליא, אכן מומלץ לצפות בו על המסך הגדול.


(אור פז)

כתיבת תגובה