ביקורת: סינמה סבאיא

"סינמה סבאיא" פותח חודש שמלא בקולנוע ישראלי, אבל אם תראו רק סרט ישראלי עלילתי אחד השנה - תראו אותו.
שם רשמי
סינמה סבאיא
שם לועזי
Cinema Sabaya

נהוג להגיד על הקולנוע הישראלי לא פעם שהוא "קטן", אבל "סינמה סבאיא" הולך צעד אחד קדימה. לא רק שמדובר בעלילה שכמעט ואינה עלילה – שמונה נשים, כולן עובדות עירייה מאזור חדרה, נפגשות בקורס קולנוע שמועבר על ידי במאית קולנוע – אלא שהסרט אף פעם לא עוזב את החדר שבו הנשים הללו נפגשות. כן, הוא מרמה, ואנחנו רואים לא פעם את הבתים של הנשים דרך הדברים שצילמו בבתיהן – אבל אנחנו, כצופים, נשארים בחלל לא גדול, בעוד הימים הולכים וחולפים. 

מה שנחשף לפנינו באותו חדר הוא חייהן של שמונה נשים (ליאורה לוי, אסיל פרחאת, אורית סמואל, מרלן בג'אלי, יוליה טגיל, רות לנדאו, אמל מורקוס, וג'ואנה סעיד) דרך "שיעורי בית" שרונה (דאנה איבגי) שולחת אותן לעשות. חלק נגלה בפנינו בגלל מה שמצולם והדברים שהיא מספרת. חלק נגלה בגלל מה שלא נאמר ולא מצולם. חלק נגלה בעקיפין, בדרך בה הן מגיבות לסרטים של האחרות. מדי פעם מה שנגלה הוא לא על החיים שלהן, אלא על החיים בישראל. לא ש"סינמה סבאיא" מתיימר ללכוד את כל קצוות הארץ בחדר אחד ולנקז אמירה על ישראל בימינו, אבל הוא גם לא מתעלם מכך שאם תנעל תשע נשים בחדר, דעות שונות – גם פוליטיות – יצאו, והשיחות האלה כתובות היטב ואף פעם לא הולכות אל הבנאלי או הצעקני. 

כאמור, הרבה זה לא. אף אחת לא מתגלה כסוכנת של הקג"ב שנשלחה להשיג את סודות נשק יום הדין שמיוצר בעיריית חדרה, והסרט גם לא מסתיים בלוויה, חתונה או ברית מילה. נגיד זאת כך – זה סרט שבו השאלה הכי בוערת היא האם אחת המשתתפות תתחיל ללמוד נהיגה. אבל דווקא המעט הזה, הוא זה שהופך את "סינמה סבאיא" לאחד מהסרטים הטובים שיצאו השנה, ולסרט הטוב ביותר בין המועמדים לפרס אופיר בקטגורית הסרט הטוב ביותר.

כי "סינמה סבאיא" מתאר את הקסם שהוא מפגש עם אנשים אחרים. את הדרך שבה קבוצה של אנשים זרים הופכת, תחת ההנהגה הנכונה, לקבוצה שמשתפת פעולה ויכולה לא רק להגיע לשיאים נפלאים ביחד אלא גם לדחוף אחד את השני או אחת את השנייה. זה לא בא בלי סיכון או חיכוך – ו"סינמה סבאיא" מדבר גם על זה – אבל "סינמה סבאיא", אולי יותר משהוא קולע להוויה נשית וישראלית, קולע להוויה הזאת של חוג יצירתי באופן שלא ראיתי עד כה על המסך. 

התסריט של אורית פוקס רותם מצליח לקלוע לא רק לניואנסים של אותה היכרות שהופכת לחברות, אלא גם ליצור שמונה נשים שמרגישות אמיתיות: לא שונות אחת מהשנייה באופן קיצוני בשביל שיהיה מעניין לצופים וקל לזכור כל אחת על פי מאפיין בולט, אבל מובדלות ומובחנות ותמיד בנות אדם שמתמודדות עם סוגיות של בנות אדם: בני זוג שבדיכאון, דירות קטנות מדי, פערים חברתיים, ציפיות חברתיות ועוד. 

עם זאת, סיפורן של שמונה נשים בזמן דחוס של שעה וחצי בחדר אחד זה משהו שהיה יכול להיות עמוס ודחוס. בשביל לגרום לזה לעבוד, צריך עבודת בימוי שמצליחה לגרום לכל סיפור לבלוט לעין ולהיראות שונה לעומת האחרים. כאן נכנסת אחת, אורית פוקס רותם, שכבמאית, מצליחה לקחת את התסריט של עצמה ולדעת איפה הקולנוע צריך להרים אותו ואיפה הסיפור פשוט עובד בפני עצמו. 

וכמובן, נו – הנשים שלפני המצלמה. מעטות עבודות האנסמבל הנהדרות שנעשו כמו ב"סינמה סבאיא", עד כדי כך שיש משהו שמרגיש לא נכון בלפרגן רק לאחת ולא לקבוצה עצמה על עבודת המשחק הטבעית של כולן. כזאת שאף פעם לא מרגישה כמו קולנוע, אלא כמו הצצה לחיים של מישהי אחרת. 

מי שכן אפשר לבודד ולציין לשבח זאת דאנה איבגי. שחקנית שלא פעם משחקת תפקידים גדולים מהחיים מלאים בפעלולים שאי אפשר אלא להעריך. כאן, איבגי דווקא נדרשת לעשות פחות: להקשיב, לשמוע ולדחוף את הנשים שהיא באה להדריך בחוג. גם כשהיא נמצאת במרכז הבמה, רונה לא מתגלה כאישה יוצאת דופן: יוצרת קולנוע מגוש דן בלי סיפור רקע טרגי או משהו שכזה. אלא שאיכשהו, דווקא כשהיא עושה הכי פחות, נראה לי שאני אוהב אותה כאן יותר מכל שאר הקריירה שלה (וזאת חתיכת קריירה). 

שווה לשים לב לדבר הבא: איכשהו, ספטמבר הקרוב הולך להיות מפוצץ בסרטים ישראליים. נמצא את הזמן לדבר על כולם (או רובם, לכל הפחות) ולא מעט מהם שווים צפייה בקולנוע, אבל אם יש לכם סבלנות רק לסרט ישראלי אחד מכל המבחר שיוצא בחודש הקרוב – אז "סינמה סבאיא", בקלות.