ביקורת: בחורים טובים

אתה רוצה את השידוך? אתה לא יכול להתמודד עם השידוך!
שם רשמי
בחורים טובים (2022)
שם לועזי
Matchmaking
סרט מס' 1 בסדרת בחורים טובים

אני צופה מהסוג שמברר ככל הניתן על אספקטים בסרט לפני שאני הולך אליו: שמות המעורבים ביצירה, ביקורות כלליות, טריילר, הדברים הרגילים. כפועל יוצא, יש דברים שאני מצפה להם כשאני הולך לקולנוע; למעלה מאלו, יש דברים שאני מקווה להם – שהביצוע יהיה טוב, שהסרט יפתיע במובן זה או אחר. אבל בצפייה ב"בחורים טובים" קרה דבר שלא העזתי אפילו לקוות לו: לראשונה אי פעם, הבטתי על מסך גדול וראיתי בו את עצמי, או לפחות חלק חשוב ממנו.

סרטו החדש של הבמאי הדי-פורה ארז תדמור, "בחורים טובים", הוא ככל הנראה היצירה הישראלית האותנטית ביותר שנעשתה אי פעם על הציבור החרדי. ממש כך. החברה החרדית, על פניו, זכתה לעיסוק לא שולי בכלל בשנים האחרונות – מ'שטיסל' ועד 'שבאבניקים' נראה שהחרדים בהחלט נמצאים על המסך. אבל כמו שיצא לי לכתוב בעבר, למרות ששתי אלו סדרות מעולות, הן לא באמת אותנטיות. שבאבניקים לא רק שלא התיימרה להיות כזו, אלא גם עסקה במוצהר באלו שנמצאים על התפר עם החברה החילונית; שטיסל כן התמסרה מאוד לאווירה שלה, אבל גם היא פלרטטה ללא הרף עם התרבות הכללית ועם סיפורים שחרדי ממוצע לא באמת פוגש בבית הכנסת.

"בחורים טובים" לא רוצה לגעת עם מקל בשאלות האלה – אלו לא רק הפרטים הקטנים, אלא הסיפור כולו. הסרט מספר סיפור ספציפי על בחור חרדי ספציפי שמחפש אהבה ספציפית, ונשאר בבני ברק מתחילת העלילה עד סופה, כשהמגע האינטימי המרגש ביותר שקורה כאן הוא גבר נשוי שמחזיק לאשתו את היד לרגע.

הסיפור: מוטי ברנשטיין (עמית רהב) הוא בחור ישיבה חרדי מהמגזר הליטאי בגיל ה"שידוכים", שזה אומר שהוא מתחיל להיפגש עם בחורות שמציעים לו, והצדדים מחליטים אחרי כמה פגישות אם מתאים להם להתקדם עם ההצעה. מוטי נחשב לבחור ממש טוב, ממשפחה מכובדת, והוריו מחפשים לו "שידוך" בהתאם.

אבל למוטי יש סוד: הוא התאהב בחברה של אחותו, נחמי (ליאנה עיון), והוא רוצה להתחתן איתה. הבעיה היא שלסדר לו "פגישה" עם הגברת זה בלתי אפשרי, כי למרות שהיא בחורה מצוינת, יפה ונעימת הליכות, היא… איך לומר בלי לפגוע, זה כמובן לא אישי נגדה, אבל היא… היא… לא משלנו. לא אשכנזיה. ספרדיה, נו, למה אתה מכריח אותי להגיד את זה בקול, הרי זה לא שאנחנו גזענים חלילה, זה פשוט לא מתאים.

מוטי מוריד כמה שידוכים מעולים בגלל הקראש שלו, וברוך (מאור שוויצר) – רווק מבוגר שנמצא בישיבה כבר שנים ארוכות ומחלטר קצת כשדכן – מבין בסוף מדוע, ומייעץ לו בהומור שאם הוא רוצה להתחתן עם בחורה מתחת לליגה שלו, הוא צריך לרדת רמה בעצמו: להיות בחור מליגה "נמוכה" יותר, עם איזשהו חסרון מהותי. מוטי אינו יודע חוכמות, ולוקח החלטה משמעותית כדי להשיג את בחירת ליבו.

זה הפרמיס הבסיסי, והוא כמובן לא מחדש. עלילת "כמה רחוק תלך כדי להשיג את אהובת ליבך" היא בשר מבשרו של ז'אנר הקומדיה הרומנטית, שלא לומר הז'אנר עצמו. אבל דבר ראשון, הוא מבוצע טוב – שום דבר כאן לא מעיף מוחות, אבל יש פה שילוב של עבודת שחקנים טובה עם בימוי סבבה ותסריט די מהודק עם דמויות משנה נהדרות; בראשן ברוך, הרווק המבוגר, שהדמות שלו זכתה גם לשחקן המצטיין ביותר כאן. שוויצר מצליח להעביר קשת רחבה מאוד של רגשות בלי דרמות ובלי לצאת מגדרו, ועוזר שקו העלילה שלו נוגע ללב אפילו יותר מהעלילה הראשית.

האספקט המצטיין הנוסף בסרט הוא ההומור. זה סרט מצחיק, והוא מצליח לרגעים גם להתעלות מרגעי גיחוך סבירים לאזורי ה"צחק בקול רם". ההומור העדתי עלול אולי להרגיש צפוי (ועדיין מוצלח), אבל יש כאן גם די הרבה בדיחות שהן נטו תגובות של דמויות לסיטואציות סביבן, ורובן עובדות יפה מאוד; שאפו לבמאי ולעורך שידעו שוב ושוב לחתוך בדיוק ברגע הנכון כדי לתת לרגע הקומי לעשות את שלו – ועם זאת לא למתוח אותו יותר מדי.

בהקשר זה צריך לציין את היית'אם עומרי ("בית לחם"), שמשחק את השרת הערבי בישיבה; יש לו כמה מהשורות הכי טובות בסרט, והוא קולע בול בהגשה שלהן. גם רועי קהת בתפקיד אבא של נחמי שדווקא מתאים לו שידוך אשכנזי יוקרתי נהדר מהבחינה הקומית (והאמת שלא רע גם בזו הדרמטית).

חסרונות? גם יש, בעיקר בדמותה של השדכנית הראשית מלכי (עירית קפלן) ובעלה רפאל (יקי רייסנר, שגם הפיק את הסרט). בעוד מלכי לפחות תומכת בסיפורו של ברוך, את רפאל החליטו משום מה להגחיך בלי שום סיבה, ודמותו מככבת בסצנה המיותרת ביותר כאן שקצת תלושה מהטון של שאר הסרט ואין לי מושג למה היא פה, בעצם.

אבל באמת שהכל מתגמד לעומת העובדה שהסרט פשוט קלע בול בתיאור החיים החרדים, וליתר דיוק, המיינסטרים החרדי – אלו שלא מיוצגים בשום יצירה שעוסקת בחוזרים בתשובה או ביוצאים בשאלה. הערבי בישיבה שיודע ביטויים ביידיש, השדכנית שהולכת לחתונה רק כדי להשקיף על בחורה או בחור, הרווק המבוגר שלומד בישיבה עם בחורים שצעירים בהרבה ממנו, האברך עם המשקפיים שמונחות כמעט בקצה האף, ההתנשאות האשכנזית השקטה על כל משפחה שהיא לא "משלנו", האווירה המביכה עד מאד בפגישות עם בחורות, האורך המדויק של הפאה שחובשות הנשים כשהן בחוץ, והצורה בה מונחת על הראש המטפחת שהן חובשות בבית. כל הניואנסים הכי קטנים מבוצעים כאן לעילא (כמעט) בלי פספוסים, כולל תנוחת ישיבה ליד סטנדר, הגיה נכונה של ביטויים מהתלמוד או של סלנג חרדי, ציציות שמשתלשלות בצורה מסויימת ותספורות ששומרות על כללי ההלכה.

וכאמור בפתיחה, אלו לא רק הפרטים. העולם החרדי הוא לא רק התפאורה, הוא חלק בסיסי מהדילמה. סצנת עימות טעון בין מוטי להוריו יכולה אולי לתסכל צופה מודרני שבתחילה לא יבין למה לעזאזל ההורים של הבחור בן העשרים פלוס מתערבים לו ככה בהחלטה הכי חשובה לו בחיים, ואז יכעס שבעתיים כשהם ינסו להסתיר (את מה שהוא מבין כ)גזענות בהמון מילים יפות; אבל כיוצא הקהילה הזו הסצנה היתה אשכרה מרגשת.

אפילו הלקח שהסרט מנסה ללמד את הדמויות שלו עבד עליי, מבלי להרגיש דידקטי לרגע. האמת שהשבחים בגזרה הזו הן בעיקר לסצנה אחת אפקטיבית של ליאנה עיון, שעד אותו רגע לא מאוד זוכה לאופי – אפילו המאבק של מוטי מרגיש פחות "למענה" ויותר למען החופש שלו מכללי המשחק הכפויים – אבל אז, בכמה דקות, מצדיקה מבחינתי מועמדות לאופיר.

אז, כן, אני ממליץ על הסרט הזה בהתלהבות… למכריי החרדים. כשהסרט ישוחרר לצפיה, אהמ, נקרא לה "ביתית", הוא ירוץ בבתים חרדים רבים, בהתחייבות.

ולכל מי שאינו כזה? יש כאן קומדיה רומנטית אפקטיבית, חמודה מאוד, מצחיקה מאוד, שמתרחשת בעולם שונה מאוד ממה שאתם מכירים; אבל היא נגישה בהחלט, והבמאי אפילו החליט בסצנה אחת להסביר את הבדיחה למי שלא יודע יידיש. מבחינתי האותנטיות בסרט הפכה אותו לחוויה חד פעמית, ואני לא מצפה שזה יהיה כך גם לצופה חילוני – אבל אני חושב שהיא יכולה לתרום גם לו.