קריוקי ביקורת סרט

Karaoke Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "קריוקי":
"תוגת הפרברים בנוסח ישראל"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Karaoke
משחק ששון גבאי, ליאור אשכנזי, ריטה שוקרון, אריה צ'רנר, קובי פרג', אלמה דישי, תימור כהן במאי/ת משה רוזנטל  
ישראלי
ביקורת סרט לקריוקי מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מתוחכם ורגיש"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע80.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די16.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.2%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשנות החמישים של המאה הקודמת החלום האמריקאי היה בית גדול עם חנייה בפרברים. המשפחה (הלבנה) האמריקאית המושלמת התכנסה כל ערב לחגוג את תרבות הצריכה ואת חלקת אלוהים הקטנה שלהם. לקח למעלה מ-30 שנים עד שהתרבות האמריקאית בכלל והקולנוע האמריקאי בפרט החלו לעסוק בשברו של אותו חלום ויוצרים כדייוויד לינץ' ב"קטיפה כחולה", טים ברטון ב"המספריים של אדוארד" וסם מנדז ב"אמריקן ביוטי" ו"חלון פנורמי" הציגו מציאות רחוקה מפסטורלית, כאשר יצרים אפלים מבעבעים מתחת לגינה המטופחת ולגדר הלבנה שמקיפה את החלום האמריקאי.סרט הביכורים של משה רוזנטל, "קריוקי", עוסק בפרבר הישראלי ובתוגה האופפת אותו. נושא הפרבר כמעט ולא נבחן בקולנוע הישראלי ולכן ראוי רוזנטל להערכה על צלילתו במודע ובתחכום לתוך הגיהנום הקרוי הפרבר הישראלי. ערן קולירין בסרטו "ההתחלפות" עסק אומנם בבית משותף מרובה דיירים, אך עשה זו בצורה מופשטת לחלוטין ורוזנטל לעומתו מתעניין פחות באלגוריות ויותר בחיים עצמם.
אחרי פתיחה טים ברטונית מובהקת (המוזיקה בסרט מאד הזכירה לי את המוסיקה שיצר דני אלפמן עבור ברטון), שבה מגיעה מכונית מזרטי אל שכונה בבת ים או חולון או כל מקום בפרבר הישראלי, אנחנו פוגשים את מאיר (ששון גבאי הנפלא שזכה באופיר על תפקידו) וטובה ( ריטה שוקרון, זוכת פרס אופיר גם היא, בתפקיד אדיר). מאיר, שבניגוד לשמו הוא טיפוס כבוי וביישן, הוא מורה בשנת שבתון (והסרט מתכתב עם סרטו הקצר של רוזנטל "שנת שבתון" שעסק גם הוא בתוגת הפרברים ותיאר ערב של שיטוט בלילה בפרבר) וטובה היא בעלת בוטיק שבטוחה שהיא קלאסה וכל השאר לא. יש להם דירה נאה ושתי בנות בוגרות.השכן החדש והמסתורי עם המזרטי חוסם את מכוניתו של מאיר בחניון התת קרקעי (עוד סמל פרברי ישראלי מובהק) וכהתנצלות השכן מזמין את מאיר וטובה אליו. הזוג המשועמם שחי שנים על אוטומט מגיע אל הפנטהאוז של בעל הרכב. בפרבר שבו בליל של דירות שכולן נראות אותו דבר הפנטהאוז מסמן את פסגת השאיפות של היצור הפרברי ואכן בני הזוג מוקסמים מאיציק הדייר החדש (ליאור אשכנזי בתפקיד מורכב, שגם מתכתב בצורה כלשהי עם תפקידו בסרט קצר אחר של רוזנטל "בדרך חזרה") בעל הבלורית הכסופה והצ'ארם הבלתי נגמר.
מכאן ואילך יעסוק הסרט במערכת היחסים בין בני הזוג לבין איציק השרמנטי והאניגמטי. מאיר וטובה ינהגו כמו תחת כישוף. הם ירצו להיות כמו איציק וירצו בחברתו ובהכרה שלו. איציק יבטיח להם הרים וגבעות ויעיר רגשות שהיו רדומים שנים. בני הזוג יגלו שלא כל כך קל לנפץ את תוגת הפרבר ויצטרכו לגלות את עצמם מחדש כדי להבין שלא כל הנוצץ זהב וגם תאורה מקסימה בפנטהאוז יכולה לרמות."קריוקי", שבסופו של דבר הוא סרט יותר עצוב משמח, עוסק באשליות ובמסכות ובסיפורים שאנשים מספרים לעצמם כדי להרגיש טוב עם עצמם. גם שירת הקריוקי שבמסגרתה מופיעה הסצנה היפה בסרט (ולטעמי בקולנוע הישראלי בשנה האחרונה) הינה סצנה של העמדת פנים קלאסית שבה מי ששר רק מדמה עצמו לזמר מוכר. רוזנטל חוקר בסרט גם את המיניות של גיבוריו ועוסק בכבלי הנורמטיביות של הפרבר (והחברה הישראלית) - כבלים שגיבוריו חוששים להתיר. הייתי שמח אם רוזנטל היה מעז יותר, אולם המכובדות השורה על הסרט מאפשרת לו להעמיד בפני הצופה שאלות לא פשוטות ולהציב בפני הצופה מראה החושפת את עליבות הפרבר.מילה על ששון גבאי שנראה צעיר מגילו (הוא בן 75). מדובר ללא ספק כיום בגדול השחקנים הפעילים בקולנוע הישראלי. מול עיני הצופה הופך גבאי ממורה ביישן למשהו אחר לגמרי ואני מאמין לו ונכבש בקסמו. "קריוקי" הינו פנינה קולנועית ישראלית שמכבדת את הצופה. סוף הסרט אמנם נדמה לי מעט מאולץ, אך הדבר לא פוגם בחוויה הכללית שהיא מספקת בהחלט.
קריוקי - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: שירגיל: 4129/03/2023 00:36:01
7/10אייקון ציון
סרט ישראלי שמספר על זוג בשנות ה 60 המאוחרות שפוגש בשכן רווק מבוגר אך צעיר מהם נהנתן חתיך שחי חיים נוצצים. משחק יפה של ששון גבאי וריטה שוקרון. אהבתי לראות שהסרט מתייחס בכבוד לנראות החיצונית של אשה בגיל מתקדם, מה שלא נראה בדר"כ בסרטים שמקדשים עפ"י רוב את הגיל והיופי של אנשים צעירים. מומלץ לכל אשה שחושבת שהיא כבר לא צעירה
שם: Ramihoroגיל: 8023/12/2022 23:51:17
7/10אייקון ציון
הדבר הטוב בסרט הם שלושת השחקנים שמבצעים הופעה מעולה. אבל התוכן של הסרט הוא קטן ולא ברור למה התכוון המחבר. נראה שהסרט הוא כעין תרגיל בוסר של עלילה. אפשר לראות אבל לא חובה
שם: רוניתגיל: 4021/12/2022 11:54:45
7/10אייקון ציון
בסיס הסרט הוא טוב, אבל האיטיות חונקת את הסרט. המזל שלו הם השחקנים המעולים שבו - ריטה שוקרון משחקת נפלא, כל נים וניע בפנים שלה מביע, ששון גבאי הוא שחקן אגדי וליאור אשכנזי.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
White Bird A Wonder Story4ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Radical5רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט