ביקורת: בלונדינית

כי מי לא רוצה לראות שלוש שעות של מרילין מונרו סובלת בשלל דרכים וצורות.

אני מודה, לא הבנתי.

לא את "בלונדינית" – בסך הכול מדובר בסרט די ישיר על חייה של מרילין מונרו. כלומר, כן, אנחנו לא בדיוק בטריטוריה של "רפסודיה בוהמית", אבל זה גם לא סרט שקורים בו מאורעות מסובכים מדי. אפשר לתאר את הסרט די בקלות כרצף סצנות בהן מרילין מונרו נפגשת עם גורם כלשהו שככל הנראה מתעלל בה בצורה כלשהי, היא בוכה, מרגישה לא בנוח עם הדימוי הפומבי שלה לעומת מי שהיא באמת, ואז נפגשת עם גורם חדש. העתק הדבק, הכנס יחסי מסך משתנים, משחקים באיכות הווידאו, שינויים תדירים בין צבע ושחור לבן ויש לך סרט.

לא, מה שלא הבנתי זה, למשל, איך "בלונדינית" הגיע למעמד של סרט מעורר מחלוקת. אני מבין אנשים שלא יאהבו את הסרט – אני ביניהם – אבל אני לא מבין על מה יש להתעצבן או להתווכח או להתרעם. ידענו מראש שאנדרו דומיניק הוא במאי עם נטייה לאומנותי, ולהתלהבות יתרה מרעיונות ומסרים שהם די ברורים אבל דומיניק מתנהג כאילו הוא גילה עולם חדש, והיה צפוי שמפגש שלו עם מרילין מונרו יוליד סרט שמתנהג כאילו ההצגה שלו של המציאות המסויטת שמרילין מונרו חיה היא חדשנות, בעוד במציאות דומיניק מאחר את הרכבת בסגנון הסרטים הזה במשהו כמו עשור.

אבל רק בגלל שדומיניק לא מחדש פה משהו לא אומר שצריך לכעוס עליו. הבחור עושה בדיוק את מה שהוא עשה לאורך כל הקריירה שלו, ואפשר לא להתחבר לזה אבל אני לא רואה סיבה לכעוס על זה. כלומר, כן, כדאי לתאם ציפיות – לכל מי ששמע שיש סרט חדש על מרילין מונרו והוא בא בציפייה לביופיק סטנדרטי, נוסו על נפשותיכם – אבל מעבר לתיאום ציפיות, אין משהו ב"בלונדינית" שמרגיז או קיצוני כל כך.

גם זה, למען האמת – לא הבנתי איך "בלונדינית" הגיע למעמד של "הסרט הקיצוני שגרם לנטפליקס לשלוף את הדירוג הכי מחמיר שלה ביחס לתוכן". כן, אנה דה ארמס מסתובבת בחזה חשוף למשך לא מעט מהסרט, וכן יש סצנות של מין אוראלי (מרומז) והפלות (מרומזות), אבל ראינו דברים קשוחים יותר בסרטים שלא זכו לכזה הוד והדר סביב הדירוג שלהם. אולי הכעס הוא של אנשים שציפו שעולמם יזדעזע מאיזו תצוגה חושפנית ופרובוקטיבית של מרילין מונרו וקיבלו סצנה אחת שלה בשלישייה. אנא עארף.

אבל אולי יותר מזה – לא הבנתי באיזה שלב בכירים בנטפליקס קראו את התסריט ואמרו "כן, זה הולך להיות סרט מוביל בעונת הפרסים שלנו". האם השורה "ביוגרפיה על מרילין מונרו" עיוורה אותם לכל מה שקורה בסרט הזה, שהוא רחוק מעונת הפרסים כמו שמרילין מונרו, לפי הסרט, הייתה רחוקה מדמות אחת סימפטית ואוהבת שתישאר בקיום שלה?

הרי זה לא ש"בלונדינית" מגיע אלינו ללא הקשר: ראינו בדיוק את ביצועי האוסקרים של "ג'קי" ו"ספנסר", שבסופו של יום עושים משהו דומה מאוד ל"בלונדינית" – מכניסים אותנו לעולמן המסויט של נשים שנשלטו על ידי החברה וכלואות בכלוב זהב כלשהו. כן, הם השיגו מספר מועמדויות פה ושם, אבל בשום צורה לא מדובר פה במשהו שיתחבר לצופים רבים בצורה כזאת שיכול לגרום למצביעים לזנק על משהו חוץ מכמה פרסים טכניים (זה סרט שמצולם יפה, מה אני אגיד) ושבחים לאנה דה ארמס על חיקוי מרילין מונרו די משובח (וזאת למרות שקשה לי להגיד שיש שם הרבה מעבר לחיקוי. הרוב באשמת התסריט).

בסופו של דבר, "בלונדינית" הוא בסך הכל עוד סרט של כמעט שלוש שעות שכולו במאי מתלהב מכמה אמנותי הוא בעודו שוכח לשייף את התסריט שלו. אז הפעם יש עירום, ויש את אנה דה ארמס, ואת מרילין מונרו (אם להאמין לגברת דה ארמס שטוענת שמונרו רדפה את הסט באהבה) – אבל השורה התחתונה היא אותה שורה: "בלונדינית" הוא סרט של אווירה יותר משל סיפור, והאווירה היא אנה דה ארמס קוראת לכולם "אבא'לה" (או, נו "דדי") ועושה בחירה גרועה אחת אחרי השנייה בגלל האב שנטש אותה והסרט לא יכול לתקוע את זה לצופים בראש יותר לו היה משתמש במקהלה יוונית ששרה "תסביך אב" במנגינה של קרייזי פרוג.

יש מי שזה יעבוד לו, אין לי ספק. אישית, היה משהו בכל הסרט שסבל מאומללות יתרה ובניסיון שלו לבקר את החברה שבה מונרו פעלה בסופו של דבר שלל ממנה רגעים של חסד. אפשרי שהיא באמת הייתה דמות טרגית שכזאת, וגם אם לא, לגיטימי להציג דימוי שלה ככזאת – אבל בשלב כלשהו זה יכשיל את המטרה שלשמה יצאת. כי החיים הם לא רצף של סבל, ולספר את סיפורה של מונרו רק דרך נקודת מבט שבה היא הקורבן מצמצם אותה בסופו של דבר לזה, בעוד שהיא הייתה הרבה יותר מזה.

אז אלא אם אתם ממש בראש של אנדרו דומיניק, אני לא בטוח שיש לכם מה לטרוח עם "בלונדינית". זה לא סרט נורא, ואין סיבה להתעצבן עליו – אבל גם אין באמת סיבה לשרוף עליו שלוש שעות.