ביקורת: אתנה + במערב אין כל חדש

אירופה מציגה: מלחמה.

סרט מלחמה שמתרחש בצרפת, יצא השנה בנטפליקס, מכיל כמה מהשוטים הכי שומטי לסת של השנה שחבל שהרוב לא יראו על מסך גדול, וכולו פסימיות בנוגע לעתיד של אירופה – האם אני מדבר על "אתנה" או על החידוש של "במערב אין כל חדש"? טוב, מסתבר שאני מדבר על שניהם. אז לכבוד סבב ההקרנות הספורדי של "במערב אין כל חדש" בארץ, הנה ביקורות על צמד סרטי המלחמה.

אתנה

"אתנה" יצא מוקדם יותר השנה והצליח לעורר באזז בלי גיבוי של איזה במאי מוכר או שחקן גדול. לא, במקום זה מה שהצליח לעורר את הדיבור סביב הסרט הצרפתי הזה הוא אותו טריק מוכר וידוע: הצילום הרציף.

אחרי שראינו שאפשר לעשות סרטים באשלייה של שוט אחד, היה נראה שאין עוד שיאים שאפשר להגיע אליהם, אבל "אתנה" מוכיח שזה לא האורך כמו התוכן. עשר הדקות שפותחות את הסרט הן כאלה שאי אפשר אלא להיכנע להן. הן מעבירות את הסיפור באופן מדויק עם כמה פריטי מידע (לאחר מותו של צעיר בידי שוטרים האחים שלו מגיבים באופן קצת שונה – האחד מכריז מלחמה על המשטרה, השני מנסה להרגיע את המהומות) אבל בעיקר עוצרות לנו את הנשימה ולא משחררות. החל מהפיצוץ הראשון על המסך, הסרט כאילו רוצה שתשים לב – כל זה קורה. עכשיו. אל תעצור. אל תחשוב. תפנים. יש פה מלחמה.

הסרט חוזר אל השוט הרציף עוד כמה פעמים, אבל בחכמה יודע גם לחתוך כשצריך. הרי קשה לספר את הסיפור רב המשתתפים שלו – כולל שוטר טירון ואח נוסף שמנסה לדאוג בעיקר לעצמו – בלי לתת לצופים לנשום. הסרט רוצה שנעכל את הסיפור של האחים וההצטלבות ביניהם. למה כל אחד מרגיש נבגד על ידי השני, והאם אפשר לגשר על הפערים ולהגיע לשלום.

אבל שוט הפתיחה תמיד מהדהד ומכריז: לא. בלב הערים הצרפתיות יש מלחמה. לא בין טובים ורעים, לא בין מוסלמים לנוצרים, אלא מלחמה בין כולם לכולם. בשדה הקוצים שהוא היחסים בין המשטרה והמהגרים יש אנשים שרק רוצים להדליק אותו ולראות אותו בוער, ולתוך המערבולת הזאת נסחפים אנשים שרק רוצים צדק או שלום – ולא מצליחים לברוח מהאש.

חשוב לציין שהסרט הוא לא רק רגעי האקשן שלו. האקשן נועד להעלות את הסיכונים בשביל לתת לדרמה בין הדמויות להיות יותר משמעותית כדי לתת בתורה לאקשן להיות יותר משמעותי. אי אפשר להגיד שהתסריט הוא משהו מבריק ומלא הפתעות, אבל הוא מצליח לתת גב לבימוי שהופך את הסרט ליותר מרק רצף וואן שוטים מגניבים אלא משהו חכם, כואב, רגשי ומרתק.

עכשיו, איני צרפתי ואין לי מושג כמה קרוב או רחוק המצב שם מלהתפרץ למלחמה כמו שיש ב"אתנה". הייתי רוצה להנות מהסרט כמעין סרט אקשן ספקולטיבי שמראה שכשהצרפתים רוצים, הם באמת יודעים ליצור אחלה אקשן. אבל אין ספק שהאנרגיה של הסרט היא לא רק הבימוי המרהיב או התסריט המהודק שלו, אלא בעיקר תחושת חבית הנפץ שעוד רגע מתפוצצת שהוא מנסה להעביר לצופה. נותר רק להרים את הלסת מהרצפה ולקוות שמה שמתרחש על המסך זאת הקצנה פרועה.

במערב אין כל חדש

עוד סרט שאינו אופטימי בנוגע למצב העניינים באירופה הוא החידוש ל"במערב אין כל חדש" – ספר שקיבל כבר שני עיבודים מצולמים (אחד אמריקאי לקולנוע ב-1930, שני בריטי לטלוויזיה ב-1979) ולכן העיבוד החדש חותך מסימני ההיכר של הספר והסרט ומציג במקום זה גרסה מייאשת בהרבה של מלחמת העולם הראשונה. אם הסרט מלפני 92 שנה ניסה להראות את אובדן התמימות במלחמה, הסרט החדש לוקח צעד קדימה ומנסה להראות לנו את אובדן האנושיות במלחמה. זה עובד.

העלילה היא אותה עלילה: פול הוא נער גרמני אופטימי שמצטרף כדי להגן על ארצו ובטוח שתוך כמה שבועות הוא חוגג בפריז, עד שהמלחמה טופחת על פניו – כנראה דרך קליע שיוצא מהראש של אחד מחבריו לפלוגה, ואז ממשיכה לטפוח בעוד מהלומות, מכות, תנאים מחפירים, פקודות בלתי הגיוניות, מיתות של חבריו, ועוד ועוד, עד שלא נשאר הרבה מפול.

הגרסה החדשה כוללת שתי תוספות שנועדו להפוך את הסרט למבט כולל יותר על המלחמה: דיפלומט (בגילומו של דניאל ברוהל) שמנסה לסיים את המלחמה אבל נתקל בקשיים כמו צרפתים עיקשים שלא מוכנים ללכת מילימטר לקראת הגרמנים או בכירים גרמניים שלא מוכנים להיתפס בתנאי כניעה מבישים, וגנרל שבטוח שהדבר היחיד שצריך בשביל לנצח במלחמה זה רק עוד פקודות לכבוש שטחים ולא, נו, חיילים או אספקה. מדובר בתוספות שמרחיבות קצת את נקודת המבט של המלחמה, אבל אין ספק שהן חלשות בהרבה מהסצנות בשדה הקרב.

כי יותר מהדברים שנכנסו או יצאו מעלילת הספר, הדבר העיקרי ששונה בעיבוד החדש זה סצנות המלחמה החרא-קדוש-זה-קרה-עכשיו שלו. סצנת הטנקים של הסרט היא כנראה השיא שלו מבחינת בניית מתח, הפגתו והגרפיות הנוראית של הכאוס שפורץ לאחר מכן אבל כמעט כל סצנה שבה מישהו מנסה להרוג מישהו היא שיא (או תהום) של אותה אכזריות כאוטית של המלחמה. גם כשהסצנות מסתיימות, הידיעה שיש סכנה ממשית שיחזרו על עצמן בכל רגע מטילה צל ענק על הדמויות והסיפור, וגורמת גם לסצנות השקטות לעסוק או בהתמודדות עם מה שכרגע קרה, או בהכנה למה שיקרה.

וזה טוב, כי הסצנות מחוץ למלחמה אכן פחות טובות מאלו שבתוכה. אני בטוח שזה לא בכוונה, אבל בגדול, ככל שלגיבורי הסרט נוח יותר, ככה הם פחות מעניינים. צוות השחקנים מצליח להכניס אותנו לעורו כשהוא נאלץ להתמודד עם הבלתי אפשרי, אבל כשהוא יושב סביב מדורה ומריץ צחוקים אנחנו נזכרים שבתכלס לא מדובר בחבורה של אנשים כאלה מעניינים.

כמו "אתנה", גם כאן יש מעין דגל אדום שמנסה להזהיר את הצופים מכך שמה שמתואר פה הוא לא עבר רחוק אלא יכול בקלות להיות (עם עדכונים קלים בטכנולוגית הלחימה) הווה ועתיד – בעיקר בזכות בחירה אחת חכמה בסופו של הסרט. אבל מעצם היותו סרט על העבר, השאלות הפוליטיות שלו פחות בוערות בו. בכל מקרה, גם עם התלונות או התהיות האלה, סצנות המלחמה של הסרט – שמהוות חלק לא מבוטל ממנו – הן משהו שאלא אם יש לכם בעיה עם דברים גרפיים מדי, אתם רוצים לראות, ואין ספק שבקרב על תואר "סרט מלחמת העולם הראשונה הטוב ביותר" יש לנו מתמודד חדש וראוי ביותר.