היה שלום, מר הפמן ביקורת סרט

Farewell Mr Haffmann Movie Review

תמונת כתבאלעד שלו על "היה שלום, מר הפמן":
"אוטיי מצוין בדרמה קאמרית עשויה היטב על אנושיות ואובדנה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Farewell Mr Haffmann
משחק דניאל אוטיי, ז'יל ללוש, שרה ז'ירודו במאי/ת פרד קבאייה  
דרמה
ביקורת סרט להיה שלום, מר הפמן מאת אלעד שלו | עורך ראשי
ציון המבקר
"עשוי היטב"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
9.4/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע86.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די11.3%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות1.9%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
סרטים רבים נעשו על הכיבוש הנאצי בפריז מ"צבא הצללים" הנהדר של מלוויל העוקב אחר מחתרת תא אנטי נאצי, דרך "התנגדות" בכיכובו של ג'סי אייזנברג כשחקן יהודי שמצטרף לתנועת ההתנגדות בצרפת ועד "ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו שמציג היסטוריה חלופית של לחימה יהודית בנאצים בפריז. "היה שלום, מר הפמן" מצטרף לסרטים אלו, אך בניגוד אליהם לא מציג את פני תנועת ההתנגדות לנאצים, אלא את החיים היום יומיים תחת הכיבוש הגרמני ואת ההשחתה שעוברת על המקומיים בעקבות שליטת הנאצים באזור.הסרט, המבוסס על המחזה המפורסם מאת ז'אן פיליפ דאגר (שרץ בימים אלו בתיאטרון החאן בישראל בגרסה ששונה עלילתית באופן מהותי מהסרט), מתחיל בשנת 1941 בפריז. ג'וזף הפמן (דניאל אוטיי הנהדר, מבכירי שחקני צרפת – "התקופה היפה בחיי", "מחבואים") הוא צורף יהודי בעל חנות תכשיטים מצליחה. הוא חונך עוזר חדש בשם פרנסואה מרסייה (הבמאי והשחקן ז'יל ללוש, "שקרים לבנים קטנים"), שלומד את רזי המקצוע ממנו ורוצה לחסוך כסף כדי לפתוח חנות קטנה משל עצמו ולפרנס את אשתו בלאנש (שרה ז'ירודו בתפקיד אנושי ומוצלח).
רגע לפני שהכיבוש הנאצי משתלט על העיר, אשתו וילדיו של מר הפמן בורחים לשוויץ. הוא אמור להצטרף אליהם מיד לאחר מכן ולהעביר את החנות לידי עוזרו, על מנת שיוכל לקבלה בחזרה לאחר המלחמה. אולם איתרע מזלו וכאשר הוא מחליט לברוח הנאצים כבר נמצאים עמוק בתוך פריז והוא מוצא עצמו מסתתר במקלט של משפחת מרסייה, שממוקם ממש מתחת לחנות התכשיטים.המשפחה מספקת לו מזון וחברה ובעיקר מסתור מפני הנאצים, אך אט אט פרנסואה מתחיל ליהנות מהקצינים הנאצים שפוקדים את חנותו וקונים את תכשיטיו של ג'וזף. כשתכשיטים אלו אוזלים, הוא מכריח את ג'וזף ליצור לו תכשיטים חדשים מאבני חן גנובות של יהודים. בשל העובדה כי הוא עקר, פרנסואה אף מכריח את היהודי לקיים יחסי מין עם אשתו בלאנש בכדי לעבר אותה עבורו ובתמורה מבטיח לשלוח מכתבים למשפחתו של מר הפמן שנמלטה.
הליך ההשחתה שעובר על פרנסואה, מעוזר נאמן וחסיד אומות עולם של ממש שמסכן את חייו כדי להציל את חיי היהודי שהכיר זמן קצר לפני כן, לאדם תאב בצע וכוח שמנצל את אותו יהודי כדי להגשים את צרכיו הוא מרתק. כעזר כנגדו נמצאת אשתו בלאנש, שבתחילת הסרט נדמה כי אינה חפצה בנוכחותו של מר הפמן שמכנת את חייהם, אך ככל שהעלילה מתקדמת הופכת להיות הדמות ההומנית והמורכבת בסרט שצריכה לבצע את הבחירה הקשה ביותר."היה שלום, מר הפמן" הוא ברובו דרמה קאמרית כתובה ועשויה היטב, עם משחק מצוין של שלישיית השחקנים הראשיים בראשות אוטיי, שמציגה פן אחר של מלחמת העולם השנייה. היא אמנם אינה מציגה את אימת המלחמה והמשטר הנאצי במלוא עוצמתה, אך כן מציגה במורכבות כיצד המשטר הזה גרם לאנשים טובים לכאורה להיגרר לצד האפל בנשמתם ולאבד מאנושיותם על מנת לצבור הון וכוח.
היה שלום, מר הפמן - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: עומרגיל: 4021/02/2023 00:36:15
9/10אייקון ציון
סרט מרגש נוסף שמציג את השואה מנקודת מבט נוספת.
שם: ליאת הסגיל: 5027/12/2022 15:06:57
9/10אייקון ציון
סרט מופתי.סרט שאכן קרה בתקופת השואה בה האנושיות שבנו נבחנה, אך המסר רלוונטי בכל דקה ודקה בחיינו- כשאדם יודע להבחין בין טוב ורע. ופועל בדרך הנכונה והאנושית גם במצבים בהם הוא בסכנת מוות. אז ברור שהטוב יחזור אליו. אי אפשר לקבל או "לגנוב" זהויות, חיים של אדם אחר....ועוד....דניאל אוטי הנפלא במשחק מעורר השראה!
שם: אורנהגיל: 6519/12/2022 07:30:18
10/10אייקון ציון
סרט מצוין. מפתיע בביקורת שלו על הצרפתים. והסתכלותו על הנאצים. הסרט דורש שימת לב לפרטים.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט