ביקורת: התפריט

רייף פיינס ואניה טיילור ג'וי מזמינים אתכם לערב של אוכל ודיונים על הריקבון של החברה.

הביקורת: חוויה קולינרית (במידה שאתם אוכלים בזה הרגע) שזוכה לשבחים ברחבי העולם כמו "המבקר הזה לא מבין כלום" ו"מה שמבקרים אומרים שגרוע זה נהדר היידה הפועל". בניגוד למסעדות רבות, שעובדות באופן מגושם רק במקום אחד, אנו מאמינים בשירות גמיש ודינמי ברחבי העולם שיכול להגיש את התוצרים שלנו באופן שתואם את חזון המקום: כלומר, בלי צלחות

כאן בביקורת אנחנו כל יום צולים, חותכים, ומנתחים סרט חדש במטרה להבטיח טריות של המרכיבים לקהל שלנו, שאותו אנחנו רואים לא רק כלקוח, אלא כקרוב משפחה רחוק שהדוד שלו הוריש לו מיליוני שקלים, אבל כדי שנוכל להביא לכם אותם, אנחנו צריכים קודם את כרטיס האשראי שלכם. 

מנת היום: התפריט

מנות ראשונות

  • תיאור העלילה – תריסר אורחים מגיעים למסעדת היוקרה לאלפיון העליון "הות'ורן". המסעדה נמצאת על אי פרטי, עולה 1,250 דולר לביקור עבור כל אורח, ומתהדרת בבישוליו של השף הידוע ג'וליאן סלוויק.
    לא מכיל ספוילרים. לא לבעלי לב רגיש                                                                    ……….7.10
  • צוות השחקנים – צמד השחקנים הראשיים ב"תפריט" הם רייף פיינס כשף סלוויק, דמות אניגמטית, מיוסרת ורדופה שמתכננת ערב בלתי נשכח עבור אורחיה; ואניה טיילור ג'וי כמרגו, אורחת שמגיעה כמחליפה של אורחת אחרת ומשבשת במעט את תכנון הערב של השף. לצידם ניתן למצוא על הצלחת את ניקולס הולט כטיילר, אורח נלהב מדי בכל הנוגע לאומנות הבישול, ג'ון לגוויזאמו כשחקן שתהילתו דעכה, ג'נט מקטיר כמבקרת מסעדות והונג צ'או כמארחת.מי שמכיר את חומרי הגלם ממנות אחרות עלול לצפות לשיאים שקשה להשתוות להם, אך מי שיתמסר למנה ולא ישקע בהרהורי עבר, יגלה שצוות השחקנים עושה את עבודתו נאמנה ובאופן מוצלח.
    לא מכיל לעיסת תפאורה                                                                                      ……….8.10
  • עשייה קולנועית – "התפריט" הוא מסוג הסרטים הללו שמתהדרים בלוקיישנים מעטים (פרט לסצנה קצרה בפתיחה כולו מתרחש על אי אחד, לרוב במבנה אחד, לרוב בחדר אחד), אך אין זה אומר שהסרט מקמץ בצילום יפה או בשימוש חכם בכלים הקולנועיים שברשותו. מארק מילוד, שזה לו הסרט הראשון שביים, מנצח על הסרט ביד בטוחה.
    לא מכיל פעלולים קולנועיים מוגזמים כגון וואן שוט או עריכה מקבילה. מכיל חלוקה לפרקים ….7.10

 

מנה עיקרית

  • תימות כלליות – "התפריט" עוסק במגוון נושאים: הדרך שבה החברה שלנו מאדירה אנשים לדרגת אלילים, עולם האומנות בתצורתו המודרנית הקפיטליסטית, משרתים מול אדונים, וכן ביקורת על האולטרה-עשירים – אותם אנשים שיכולים להרשות לעצמם לשלם 1,250 דולר כדי לאכול במסעדה.

    הסרט מבשל את הנושאים האלה על אש קטנה, בשום שלב לא צולה אותם לרמת עשיית יתר. הסרט נותן לפירוטכניקה של בישול המנה לסנוור ולהסיח את דעתנו מהעובדה שחלק מהטענות או מהרעיונות שמועלים בסרט מטוגנים בשמן עמוק כאילו נועדו לילדים, כיאה למטבח האמריקאי. בסוף המנה ניתן ליהנות מיין איכותי ולדון עם שאר הסועדים האם מדובר בחוויית אכילה שתוכננה בקפידה לתת רושם זה, או סתם רשלנות.
    מכיל מורכבות מסוימת שניתן לדון עליה בסוף הסרט                                              …….68.10 
  • עניין כללי – המנה המשלימה למנת התימות, מצליחה במידה רבה לגרום לסועד או לסועדת להגיד "עוד". מדובר במנה שכל ביס בה מהנה ומדמם. בניגוד למנה הקודמת, מנה זו לא מלווה ביין שיש לבחון אותו מכל כיוון, אלא בכוס גדולה עם מילוי בחינם של משקה קל שיורד בגרון בזריזות שמא נשים לב לכמות המרכיבים המלאכותיים שבו.

    אומנם אפשר בקלות למצוא השוואות לשלל סרטים אחרים, במיוחד מהתקופה האחרונה שבה נראה שיש הנאה מיוחדת בסרטי אנטי-עשירים, ולא בטוח שהסרט עושה מספיק כדי לבדל את עצמו מן המנות האחרות, אך הסרט עומד בפני עצמו כבילוי נעים שמשקיע לא רק באוכל בצלחת, אלא גם בחוויה מסביב – אם כי אנו מניחים שלגבי ה"מסביב" יש גם עניין איפה בגלובוס, ובאיזו שעה, תחליטו לראות אותו. אפשרי שקהל צעיר לא יעשה לסרט הזה צדק. מדובר במנה שלא משעממת, לא חוזרת על עצמה ולא מוותרת לעצמה.
    מכיל צחוקים רמים, השתוממות מסצנות מפתיעות וישיבה על קצה הכיסא                    ….87.10

קינוח

  • מנת הקינוח בתפריט נוטה לתמצת את החוויה כולה לפסקה או תובנה אחת. עם זאת, יש משהו בסרט שמבקש דיון מעט מורכב יותר מ"טוב" או "לא טוב". בעוד שבהחלט אפשר לחוות אותו כעוגה, בילוי חד פעמי ולא לחלוטין מזין שנועד לסגור ערב, נראה שבעוגה הזאת השקיעו יותר מחשבה מבעוגות דומות בז'אנר. היא אולי לא מדממת כמו בינגסו דרום קוריאני או מלאת רעל כמו סוכריית ציאניד, אך היא עשויה במידה הנכונה בדיוק ביחס לשאיפותיה. כעת נותר בידי האוכלים להחליט האם ליהנות ממידה זאת, או לדבר בתוגה על העוגה שהייתה יכולה להיות.
    לא מכיל סצנות לאחר הכתוביות                                                                           ……..40.50