רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית ביקורת סרט

Glass Onion A Knives Out Mystery Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית":
"קולנוע הוליוודי מבדר; כתוב, מבוים ומשוחק לעילא "
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Glass Onion A Knives Out Mystery
משחק דניאל קרייג, אדוארד נורטון, ג'אנל מונה, קת'רין האן, קייט הדסון, דייב בטיסטה במאי/ת ריאן ג'ונסון  
מתח/פעולה
ביקורת סרט לרצח כתוב היטב: תעלומה יוונית מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"בידור משובח"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע57.9%
בבית
אחכה לדי.וי.די31.6%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אחרי ההצלחה העצומה של סרטו החמישי במספר של ריאן ג'ונסון, "רצח כתוב היטב", שאף זיכה אותו במועמדות לאוסקר על התסריט המקורי הטוב ביותר, נטפליקס זיהו את הפוטנציאל ורכשו מג'ונסון שני סרטי המשך בסכום אסטרונומי של 450 מיליון דולר. האם העסקה הענקית הזאת תשתלם עבור חברת הסטרימינג הנמצאת בקשיים בשנה החולפת? נגלה רק בהמשך, אבל ג'ונסון בכל מקרה מספק מוצר בידורי הוליוודי משובח וראוי לא פחות מהסרט המקורי. גם כאן הוא אחראי על כתיבת התסריט וגם הפעם הוא משתעשע ומותח את גבולות הז'אנר הבלשי הכל כך חביב עליו עוד מסרטו הראשון פורץ הדרך, "בריק".אם בסרט הראשון הוא הדהד את ההשראה מהסרט "The Last of Sheila" שהמלחין זוכה האוסקר, הטוני והפוליצר סטיבן זונדהיים ("סיפור הפרברים") היה בין כותביו או הסדרה הקלאסית "רצח במשיכת קולמוס" בכיכובה של אגדת הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון, אנג'לה לנסברי, הפעם הוא מצליח לגייס את האייקונות לתפקיד אחרון בהחלט בסרט קולנוע, רגע לפני פטירתם, מה שהופך את חוויית הצפייה בסרט הנוכחי אפילו למרגשת הרבה יותר.
ג'ונסון שנמצא כרגע בשיאו בהוליווד מצליח לגייס שלל הופעות אורח לא שגרתיות, של הצ'לן המפורסם יו יו מה, הספורטאים האגדיים סרינה וויליאמס וקארים עבדול ג'אבר, ושחקנים מוערכים בתפקידים מפתיעים שצצים לרגע קצר כמו אית'ן הוק, נטאשה ליאון, יו גרנט ואפילו קולו של ג'וזף גורדון לוויט איתו הוא משתף פעולה שנים רבות (בריק, לופר). כמו המון סרטים שצולמו בשיא מגפת הקורונה, גם "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" מתייחס למציאות שנכפתה עליו והשפעותיה של המגיפה נוכחות בה, אבל לעומת סרטים אחרים, הוא איננו עושה זאת באופן מעיק.כמו בספרים של אגתה כריסטי, גם הפעם העלילה מקבצת מספר דמויות בלוקיישן אחד וכמובן יש פרשת רצח שגיבור הסרט הראשון, הבלש הפרטי המפורסם בעולם, בנואה בלאק, מגיע לאי כדי לפתור. בסרט הראשון החשודים היו בני משפחה אחת שניסו להעמיד פנים כאילו אכפת להם אחד מהשני והיה להם איזה סוג של פאסון. כאן מדובר באנשים שהקשר היחיד שמחבר ביניהם הוא ממון. קלייר (קת'רין האן) היא מושלת קונטיקט סנאטורית שאפתנית המאשרת טכנולוגיה שלא נבדקה בתמורה לכסף של תורם עשיר מאוד. ליונל (לסלי אודום ג'וניור) הוא מדען ראשי בחברה, שאחראית לטכנולוגיה שלא נוסתה, זירז את לוחות זמנים, דילג על נהלי בטיחות בהוראת הבוס העשיר שלו. בירדי ג'יי (קייט הדסון) היא אישיות תקשורת שהפכה לבעלים של מותג לבוש ספורטיבי, הנוטה לשערוריות ויראליות על רקע גזעני ואנטישמי עד כדי כך שהעוזרת שלה, פג (ג'סיקה הנוויק) שומרת על הטלפון שלה כדי שלא תתקרב לטוויטר. דיוק קודי (דייב בטיסטה) הוא כוכב מדיה חברתית שעשה תפנית קיצונית לימין השמרני מאוד, מנופף באקדח ברשותו, יורה ללא אזהרה ומשתמש בחברתו הצעירה, וויסקי (מדלין קלין), כאביזר להשגת ממון.
העשיר והדוחה מכולם הוא מיילס ברון (אדוארד נורטון), המארח של חופשת סוף השבוע שבמהלכה מתפתחת התעלומה. ברון הוא איל הון וגאון כביכול, שלמעשה לא נראה שהוא עושה הרבה מלבד מיתולוגיה עצמית ושימוש בכספו כדי לקדם את עצמו, האג'נדות הפוליטיות השמרניות שלו ואת הצרכים הכלכליים האישיים שלו. סוג של אילון מאסק פינת טראמפ. כל האורחים הם עבורו כלים, הוא טוען שהם חברים, אבל הם בעצם משרתים, אנשים בעלי כוח שזקוקים לעוד כוח, כלומר לכסף של מיילס ברון וככול שהם תלויים בממון שלו כך הם מסכנים את עצמם ואת הסובבים אותם. "תעלומה יוונית" או בשמו המקורי "Glass Onion" על שם השיר של הביטלס, הוא הרבה יותר חריף, עכשווי ופוליטי מהסרט הראשון, אבל מה שהופך אותו לסרט מספק יותר הוא הדמויות שלו שהן הרבה יותר עגולות, הרבה יותר מורכבות ועמוקות והרבה יותר, הרבה יותר רקובות מבחינה מוסרית. עם זאת, הקהל עדיין יחבב אותן כי הן אנושיות.שני אורחים נוספים הם אנדי (ג'אנל מונה), השותפה העסקית לשעבר שתבעה את מיילס ללא הצלחה לאחר שנישל אותה מהחברה שהקימו יחדיו, והבלש המפורסם בעולם, בנואה בלאן (דניאל קרייג), הבלש הסלב מהסרט הראשון - שאיכשהו מקבל את אחת מקופסאות הפאזל המותאמות אישית שמיילס שלח למשתתפים הנבחרים שלו. מדובר בתענוג מושלם לצפות בקרייג משחק את בלאן. נראה שהשחקן הבריטי הקשוח נהנה מכל שנייה כאשר הוא מגלם את הבלש עם המטפחות והמבטא המשעשע. דמותו של בלאן מאפשרת לקרייג להוכיח שהוא פשוט שחקן קומי אדיר, והסרט מספק לצופה הצצה נוספת ומעמיקה אף יותר אל חייו האישיים של דמות הבלש.הסרט עוסק בנושא הכל כך אקטואלי, כיצד הון יכול להשחית ולהשפיע על אנשים המחזיקים בעמדות כוח. אם זה כוח פוליטי או בעולם הבידור, החדשות והמדע. בספק אם הקהל הימני והשמרני בישראל או בארה"ב ישים לב לאמירה הפוליטית החריפה של הסרט. הוא ככל הנראה יסתפק אך ורק בערך הבידורי שלו תוך התעלמות מהמסר הזועק ממנו כי בדיוק ככה, "הון שלטון עולם תחתון". למרות המסר הפוליטי החריף עדיין מדובר בסרט קולנוע שמטרתו הראשונה היא לבדר וכמו בסרט הקודם גם הפעם ג'ונסון מספק לנו סרט מלא הומור מודע לעצמו. לא אחשוף את פרטי העלילה, אבל כמובן ישנם שפע טוויסטים, וכמו בצל, השכבות השונות של הסיפור יתקלפו לאט, לאט עד לחשיפת האמת וזהות הרוצח. "רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" אינו מחדש דבר מבחינה קולנועית, ג'ונסון פשוט עושה את מה שהוא יודע לעשות, והוא עושה זאת מצויין - הוא מספק לקהל הרחב בידור הוליוודי משובח.
רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: א.שגיל: 1702/05/2023 20:05:35
9/10אייקון ציון
סרט מבדר ומרתק שמצליח גם כסרט בפני עצמו וגם כסרט המשך מצוין לסרט האהוב משנת 2019. הסרט מגיע עם שלל שחקנים נבחרים ועם גישה מרעננת ומצחיקה ביותר. וכן, גם עם אפשרות מצוינת לזיכיון מדהים.
שם: רוניהגיל: 5002/02/2023 10:42:49
10/10אייקון ציון
שעתיים ו19 דקות של הנאה צרופה
שם: אוריאלגיל: 5802/02/2023 10:40:01
10/10אייקון ציון
סרט מתח ותעלומה נהדר מומלץ לחובבים
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי מתח/פעולה
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט