הסרט הזה הוא ממתק בלשי עסיסי וקורע מצחוק. והוא הגיע לנטפליקס

"רצח כתוב היטב 2" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
"רצח כתוב היטב 2" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

ההמשך ללהיט הבלשי המפתיע "רצח כתוב היטב" (Knives Out) מ-2019 הוא עוד פאזל נפלא עם גופה במרכזו (אלא מה). אם הסדרה הזאת תמשיך באותה רמה, דניאל קרייג עוד יהיה הבלש בנואה בלאנק יותר משהוא ג'יימס בונד

23 בנובמבר 2022

ריאן ג'ונסון אוהב להתלבש על תבניות ז'אנריות מוכרות ולראות מה הוא יכול לעשות איתן. עד כה כל סרט שלו ("בריק", "לופר") השתעשע עם ז'אנר שונה. אבל לפני שלוש שנים סרטו "רצח כתוב היטב" – תעלומת רצח נוסח אגתה כריסטי – זכה להצלחה מפתיעה, והוא החליט שבא לו לעשות עוד שניים כאלה. אז אחרי שגילה מי רצח את הסופר בסרט שהפך לראשון בסדרה, הבלש המהולל בנואה בלאנק (דניאל קרייג) ממשיך לפתרון תעלומה חדשה, שהיא לא פחות עוקצנית, מתעתעת ומבדרת מזו שקדמה לה.

"רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית" מיועד להגיע לנטפליקס בדיוק חודש אחרי השקתו בבתי הקולנוע, ויש לציין שחברת הסטרימינג שמה חתיכת בוכטה על רכישת הזכויות לסרט הזה ולבא אחריו. אז אפשר לחכות, אבל יותר כיף על מסך גדול, עם קהל טוב שנהנה לצחוק ביחד. כי לא פחות משזה מותחן "מי-עשה-את-זה?" זה סרט מצחיק מאוד, ואפשר לשוב ולצפות בו בהנאה גם אחרי שכבר יודעים את צפונותיו.

נקודת המוצא, כאמור, מוכרת, וזה חלק מהעניין. קבוצת אנשים מתכנסת באתר מבודד שם מתבצע רצח, והבלש מחזיק אותם במקום עד שיגלה מי מהם הרוצח. הפעם מדובר בחברים של מיליארדר ההייטק מיילס ברון (אדוארד נורטון), שמוזמנים לאי היווני שלו לשחק משחק שבו יתבקשו לגלות "מי רצח את המארח" (שלגמרי מתכוון להישאר בחיים). גם בלאנק מגיע לאי, אף שברון לא זוכר ששלח לו הזמנה. בניגוד לצפוי, כלומר כצפוי בהחלט, מישהו באמת נרצח על האי, והשעשוע הופך למציאות. פלשבקים מתוזמנים היטב מוסיפים רבדים ליחסים בין האורחים הקרואים והלא קרואים, וג'ונסון משחק במיומנות עם הציפיות של הצופים – גם המיומנים שבהם – ומפתיע אותנו יותר מפעם אחת.

כמו בסרט הקודם, במרכז העלילה יש איש עשיר מאוד שכל שאר הנוכחים תלויים בו לפרנסתם, אבל הבדלים מהותיים באפיון הדמויות ועולמן מונעים תחושה של דז'ה וו. הפתיחה מציגה בפנינו את הגיבורים באמצעות חמש תיבות עץ מיסתוריות שמגיעות לידיהם, והם מתקשרים זה אל זה כדי לפענח יחדיו איך לפתוח אותן. במבט ראשון נראה שאלה אנשים שונים מאוד זה מזה, ולא ברור איך הפכו לחברים. אבל המשותף להם הוא שכולם מתעשרי המאה ה-21, ואם קניה ווסט ודונאלד טראמפ מתכנים חברים, אז למה לא הם?

מדובר במדען שעובד על פיתוח מקור אנרגיה חלופי (לזלי אודום ג'וניור מ"לילה אחד במיאמי"), מושלת מדינה המתמודדת בבחירות לסנאט (קתרין האן), יוטיובר פעיל למען זכויות הגבר (דייב בטיסטה מ"שומרי הגלקסיה"), יזמית הייטק שנזרקה מהחברה שהקימה (ג'אנל מונה), ומשפיענית בתחום האופנה עם נטייה לפלוט שטויות שמסבכות אותה (קייט הדסון). המילארדר שהזמין אותם מושקע בקידום אותו מקור אנרגיה חדש ולא יציב, שאותו הוא מתעקש להשיק בטרם עת. נשמע דומה למישהו בעולם שלנו שרכש לאחרונה רשת חברתית גדולה? נורטון אפילו דומה לו.

מזכיר לכם איזה מישהו? מאוד מאוד עשיר במקרה? אדוארד נורטון ב"רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית"
מזכיר לכם איזה מישהו? מאוד מאוד עשיר במקרה? אדוארד נורטון ב"רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית"

טירתו של ברון – איש מלא בעצמו ובאוויר חם – נבנתה בדמותו. זאת חגיגה עיצובית המשלבת פאר מנקר עיניים עם אבסורד אלגנטי (לא תאמינו איזה ציור הוא תלה בסלון). יש כאן אופציה למועמדות לאוסקר למעצב ריק היינריקס, שכבר זכה פעם על "סליפי הולו". נראה שהאתר הכניס את השחקנים לאווירה הנכונה, וכולם נהנים לנעוץ שיניים בתפקידים העסיסיים שנכתבו להם. מצחיקים במיוחד הדסון ובטיסטה בתפקידי הפחות אינטליגנטים שבחבורה. יש גם מקבץ של הופעות אורח קצרצרות ומבדרות מאוד של סטארים גדולים (בתחומים שונים), חלקם בתפקידי עצמם. שניים מהם כבר אינם בין החיים והסרט מוקדש להם.

כלהטוטן של מילים, ג'ונסון נהנה לשחק עם רבדים של שפה, ושותל בה רמזים, דימויים ועקיצות. דווקא העילגות של חלק מהדמויות מניבה פיתולי מחשבה שנונים (הבדיחה על סדנאות יזע קולעת במיוחד). אפילו הקורונה, ששינתה סדרי עולם בין הסרט הקודם לנוכחי, משולבת באופן מחוכם. שמו המקורי של הסרט, "בצל זכוכית", הוא כשם שירם של הביטלס מהאלבום הלבן. השיר משולב בכותרות הסיום ומשמש דימוי לתעלומה במרכז הסרט, שמאה ארבעים הדקות שלו חולפות ביעף.

4 כוכבים. Glass Onion: A Knives Out Mystery בימוי: ריאן ג'ונסון. עם דניאל קרייג, אדוארד נורטון, קייט הדסון, לזלי אודום ג'וניור, דייב בטיסטה, ג'אנל מונה. ארה"ב 2022, 139 דק'