אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "יום האם" ועוד
 

 
 
"יום האם",דרמה. סרטה של אווה הוסון, "הוט קוטור", דרמה. סרטה של סילבי אוחיון ועוד


"יום האם" (אנגליה 2021) ***

דרמה. סרטה של אווה הוסון, שעובדה לקולנוע מספרו של גרהם סוויפט. השנה היא 1923, מספר שנים אחרי תום מלחמת העולם הראשונה. ג'יין (אודסה יאנג) היא משרתת יתומה העובדת באחוזה המפוארת של בני משפחת האצולה ניבן. בראשה עומד גודפרי (קולין פירת') ולידו רעייתו קלייר (אוליביה קולמן). ב"יום האם" כולם לוקחים חופשה וג'יין מתכננת לצאת לטיול אופניים. היא מופתעת כשפול שרינגהאם (ג'וש אוקונור), בן השכנים האציל, מזמין אותה לבלות איתו את היום. זאת בזמן שהניבנס, השרינגהמס ועוד בני משפחת אצולה נוספת, ההובדיס, עורכים לעצמם פיקניק מפנק בטבע.

מתברר כי ג'יין ופול מנהלים רומן חשאי מלא תשוקה, בעוד הוא מאורס לאמה הובדי (אמה ד'רסי) והשניים עומדים להינשא. אמה הייתה מאורסת לג'יימס ניבן, חברו של פול שנהרג במלחמה. ג'יין ופול נפגשים ומתענגים זה על זה, עד שהוא עוזב כדי להצטרף למשפחות האצולה החוגגות. ומה שיקרה לאחר מכן ישנה לעד את חיי כל הנפשות הפועלות. עם גלנדה ג'קסון, פטסי פארן, סיימון שפרד, קרוליין הרקר, אמילי ווף. 104 דקות. יום האם


יום האם, תמונה באדיבות בתי קולנוע לב


הסרט הזה מנסה לתייג את עצמו במשבצת המרצ'נט-אייבורי - המפיק איסמעיל מרצ'נט והבמאי מארק אייבורי - שטיפלו בעיקר בעיבודים לקולנוע של ספרי א.מ. פורסטר. ואני מדבר על סרטים כמו "זכרונות אהבה מפירנצה", "מוריס", "הבוסטונים", "מר וגברת ברידג'", "שארית היום" ועוד. או סרטים מבוססי ספרי ג'יין אוסטן, כמו "גאווה ודעה קדומה", "אמה", "על תבונה ורגישות", "מנספילד פארק" ועוד.

למרבה הצער, "יום האם", סרטה הראשון הדובר אנגלית של הבמאית הצרפתייה אווה הוסון - הוא לא זה ולא זה. אמנם הוא מתהדר בקולקציה של שחקנים בריטים משובחים, שיכולנו לראותם גם בקטגוריות שצוינו, אבל הטיפול של הבמאית ברומן שחיבר גרהאם סוויפט הוא במקרה הטוב ארוך, מייגע ולא ממוקד, ובמקרה הרע מבולבל, לא יציב במבנהו וחסר חוט שדרה כוהרנטי. האם הוא עוסק באובדן של חיים צעירים, בין אם במלחמה (פירת' וקולמן, שאיבדו בן, מסתובבים עם פרצופים מיוסרים רוב הזמן) ובין אם בנסיבות טראגיות אחרות? האם הוא מנסה לומר משהו על יחסים בין אדונים ומשרתים? מה בדיוק מבטאת סצנת העירום המלא הארוכה מאוד של אודסה יאנג, כשקודם לכן נחשף במערומיו, אף הוא בלי להסתיר דבר, ג'וש אוקונור? גם המשחק בזמנים ובפאזות השונות של התפתחות דמותה של ג'יין בסרט יותר מבלבל מאשר מבהיר.

יש כאן גם חוסר אחידות  בקונספציה הוויזואלית. דוגמה אחת: משומקום נעשה בה לפתע מעבר לסדרה של אקסטרים קלוזאפים של קולין פירת' ואודסה יאנג. הם אמורים אמנם לבטא סערת נפש, אבל לי זה לא עבד. בשורה התחתונה, אף שיש בו רגעים יפים והוא מתנהל בהתאם לחוקי הז'אנר, הסרט בכללותו לא מגובש, מייגע לאורך דקות ארוכות, ואף אחת מהדמויות בו לא מעוררת אמפתיה.      


https://www.youtube.com/watch?v=Lm2a_XCMQ8c

   


"הוט קוטור" (צרפת 2021) ***


דרמה. סרטה של סילבי אוחיון. אסתר (נטלי ביי), תופרת ראשית ותיקה בבית האופנה של כריסטיאן דיור, עומדת בפני פרישה לפנסיה. באחד הימים חוטפת את תיקה באחת המנהרות של המטרו ג'ייד (לינה קודרי), נערה בת 20 ממוצא אלג'יראי, הגרה בפרבר סן דני, שמאוכלס ברובו על ידי מהגרים מצפון אפריקה. כאשר אסתר פוגשת במקרה את ג'ייד, במקום להסגירה למשטרה היא מזמינה אותה למתפרה שבניהולה ומציעה לה לעבוד איתה. בין השניים נרקמת מערכת יחסים מורכבת. ג'ייד לא הופכת מייד לעובדת צייתנית וממושמעת במקום, מה גם שחברתה הטובה ביותר מהשכונה סואד (סומאיה בוכום) חשה פגועה ומקניטה אותה על העבודה שמצאה במעוז הבורגנות הצרפתית. אלא שככל שעובר הזמן מבינה ג'ייד, למרות אנטגוניזם שיש כלפיה גם במתפרה וגם בשכונתה שלה שעדיף לה להפוך לתופרת, עובדת כריסטיאן דיור, מאשר להמשיך להיות כגנבת קטנה בסמטאות פריז. עם פקסל ארביו, קלוד פרון, אדם בסה. 100 דקות. הוט קוטור


הוט קוטור, תמונה באדיבות קולנוע חדש


סילבי אוחיון הבמאית היא ממוצא יהודי-אלג'יראי-טוניסאי ו"הוט קוטור" זהו סרטה השני באורך מלא. היא מרכיבה את מערכת היחסים בין אסתר וג'ייד כמרקם טעון של רגשות, אלה של בת הפרברים המתוסכלת והזועמת על הבורגנות הצרפתית והמקום המתנשא שלה, לעומת האותנטיות הספונטנית של משפחתה וחבריה האלג'יראים, ואלה של אסתר, שכבר חשה את הבדידות שתפגוש אותה אחרי שתסיים לעבוד, מה גם שהיא מנותקת ממשפחתה. ולכן הקשר עם ג'ייד חשוב לה, למרות שהוא נפתח באקורדים צורמים, וגם בהמשך הגחמות האמוציונליות הבלתי נשלטות של ג'ייד והצורך האובססיבי שלה לגנוב, לשקר ולהעלים דברים, מטריפים אותה. אלא שלאחר שהקונפליקט הזה נבנה, ועל הדרך מספקת לנו קודרי תובנות על המהגרים מצפון אפריקה שחשים לוקאל-פטריוטיות אלג'יראית ומנוכרים לתרבות הצרפתית, הסרט מתחיל לדרוך במקום ולא מתרומם. והמינוריות הזו, פועל יוצא של תסריט לא מפותח עד הסוף, היא בעוכריו. לדעתי גם נטלי ביי עתירת הכישורים והקרדיטים לא מנוצלת מספיק טוב כאן. ולכן הסרט מרגיש לי מפוספס וכזה שהחמיץ הזדמנות להיות הרבה יותר דרמטי ומטביע חותם.

https://www.youtube.com/watch?v=SsAxf1_D_Tc


 

 



"סוכנת תחת אש" (ארה"ב-אנגליה 2015) *** וחצי

מתח-אקשן. סרטו של ג'יימס מקטיג. קייט (מילה ג'ובוביץ') היא סוכנת פדרלית אמריקנית מצטיינת הנשלחת ללונדון כדי להצטרף לצוות בריטי המנסה לעלות על עקבותיהם של טרוריסטים המנסים לצאת לארה"ב כדי לבצע פיגוע גדול בניו-יורק. היא מצורפת לסגל השגרירות האמריקנית בבירה הבריטית ומתחילה לעבוד עם צוות מקומי. בזכות המקצוענות שלה נחשף על ידה מדען חשוד  (בשאר ראהאל) המנסה לצאת לארה"ב. אלא שעמיתיה הבריטים מטילים ספק בכישוריה, בין היתר משום שהיא פועלת בטריטוריה שלהם ולכאורה מתפתח כאן מאבק של יוקרה. אבל גם מתכנני הפיגוע בניו-יורק מצליחים לגלות שמקצוענית מסוכנת שהגיע מארה"ב עלולה לסכל את מזימתם.

הם שוכרים את נאש (פירס ברוסנן), רוצח שכיר מנוסה, כדי לסלק אותה ואת עמיתיה מהדרך. קייט, שמגנה על עצמה ויורה בביל (רוברט פורסטר), ממנהלי המבצע שבעצם משתף פעולה עם הארגון שמפעיל את הטרוריסט ומנסה לחסלה, מפני  מוצאת עצמה נרדפת הן על ידי רשויות החוק האנגליות והן על ידי הרוצח השכיר. יש לה רק בן ברית אחד, סאם (דילן מקדרמוט) שמנסה לחלץ אותה מהמלכודת. אבל רק יוזמה אישית, קור רוח ותושייה עשויים להציל אותה. עם אנג'לה באסט, פאדי וואלאס, ג'ינג לוסי. 96 דקות. סוכנת תחת אש


סוכנת תחת אש, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג



מילה ג'ובוביץ' האוקראינית במקור כבר מיצבה עצמה ככוכבת אקשן בשלל סרטים. בהם סדרת האימה הבדיונית "האויב שבפנים", "האלמנט החמישי", "השתלטות מהירה", "החטוף" ועוד. התפקיד של קייט תפור עליה. בסרטים מסוג זה, המופעלים על ידי סצנות אקשן ואדרנלין גבוה, אין צורך בשחקנים שמתמחים בתפקידי אופי בעלי עומק רגשי. הם צריכים להיות פונקציונליים ומתאימים לדמויות שנכתבו עבורם. כך כאן במקרה של מילה ג'ובוביץ', וגם בזה של פירס ברוסנן, שנדמה לי שלראשונה הוא מגלם את "הנבל", רוצח מקצועי שלא רואה בעיניים, כמו שאומרים.

בכלל, בז'אנר שלו, הסרט עשוי לא רע בכלל, אמין למדי בנראטיב הפיקטיבי שהוא מציג ומנת המתח והאקשן שהוא מציע הם בהחלט במינון המתאים. יש בו אמנם תרחיש שנראה על פניו בדיוני ולא כל כך הגיוני, אבל מאחר שאחת העילות להפקת הסרט זוהי העובדה שמאז פיגועי ה-11 בספטמבר (שאף הם נראו בזמנו כהתממשות של אפוקליפסה דמונית לא מציאותית) ניסו גורמים עוינים שונים לבצע פיגועים גדולים בארה"ב יותר מ-50 פעם - הנראטיב הזה בהחלט מתקבל על הדעת. שתי הערות לסיום. האחת: לא ברור לי למה המפיצים שמרו במחסנים סרט משנת ייצור 2015, בייחוד לאור העובדה שמדובר במותחן די מפתיע לטובה. השנייה: מגיע שאפו לאבי לרנר, בועז דוידזון ולעמיתיהם בחברת "מילניום", שלא תמיד מצליחים להוציא תחת ידיהם מוצרי קולנוע ראויים, והפעם בהחלט מדובר בעבודה סבירה מאוד.             


https://www.youtube.com/watch?v=njc9GdGipKg

 



"אחרי שהגענו לסוף הטוב" (ארה"ב 2022)


דרמה. סרטה של קסטיל לנדון. החלק הרביעי בעלילותיהם הרומנטיות של טסה (ג'וזפין לנגפורד) והרדין (הירו פיינס טיפין). השניים חוו מכשולים רבים במערכת היחסים ביניהם. הקשר ביניהם אומנם חזק עתה יותר מאי-פעם, אך גילוים משפחתיים חדשים מטלטלים את המרקם העדין ביניהם. בעוד האמת על משפחותיהם מאיימת לזעזע את עולמם, השוני ביניהם מיטשטש. טסה, אינה עוד הבחורה המתוקה והתמימה שהייתה כשהכירה את הרדין, והוא כבר לא הבחור האניגמטי עם מצבי הרוח בו התאהבה. טסה מבינה היטב את מה שעובר עליו, מכירה את מחשבותיו הטורדניות ויודעת שהיא היחידה שתוכל להרגיע אותו כשהוא יתפרץ. הוא זקוק לה, אך סודות מהעבר מתגלים, והרדין מסתגר יותר ויותר ומרחיק ממנו את טסה ואת כל אוהביו. היא כבר אינה בטוחה שתוכל להציל אותו, אלא אם כן תקריב את עצמה. 119  דקות. "אחרי ש... הגענו לסוף הטוב"
  
 

אחרי ש... הגענו לסוף הטוב, תמונה באדיבותסרטי שובל


https://www.youtube.com/watch?v=IRT0wMHs_po

 

 


25/08/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע