ביקורת: החתול של שרק – משאלה אחת ודי

החתול של שרק מציג: משבר אמצע החיים, פחד מהיותנו בני תמותה ופוסט טראומה.
שם רשמי
החתול של שרק: משאלה אחת ודי
שם לועזי
Puss in Boots: The Last Wish
סרט מס' 6 בסדרת שרק

כשהכרזתי בתחילת השנה ש"לא רעים בכלל" הוא אחד מהסרטים הכי טובים של  דרימוורקס, לא ציפיתי בכלל שגם הסרט הבא שהם יוציאו – המשך לסרט שהוא ספינאוף להמשך של סרט – יהיה בכלל אופציה ריאלית למשהו באותה איכות. הרי זה "החתול של השרק", למען השם – זיכיון שבא לעולם רק כי הסתבר שמלא אנשים רצו לראות את זורו בתור חתול. כל מה שהיה צריך לעשות בסרט הנוכחי זה קצת אקשן, קצת אזכורים לתרבות פופולרית, אנימציה לא נוראית ויאללה הביתה. אבל משום מה, יוצרי הסרט החליטו לקחת את כל העסק הזה ברצינות ויצא להם סרט על התמודדות עם פחד ממוות ו/או פוסט טראומה. בסרט שנקרא "החתול של שרק".

מה שקורה זה שידידנו שהחתול במגפיים, או "פוס", מגלה אחרי עוד קרב מפואר למדי שבנק החיים החתולי שלו הצטמצם משמעותית והוא נשאר עם החיים האחרונים שלו. אם זה לא מספיק גרוע, צייד ראשים בדמות הזאב הגדול והרע מגיע משום מקום ומתגלה כיריב בלתי מנוצח שמצליח לכפכף את האגדה והחתול שהוא "חתול במגפיים". לאור הנסיבות, החתול פורש לחיי נוחות אצל אשת חתולים עד שזהבה (פלורנס פיו, משום מה) ושלושת הדובים (כולל אוליביה קולמן וריי וינסטון, משם מה) שולחות אותו להרפתקה שבסופה הוא עשוי להשיג בחזרה את החיים שלו. אל חתוליו בנדרס מצטרפים פריטו (הארווי גוליין, גיירמו מ"מה שאנחנו עושים בצללים") כדמות קומית וסלמה הייק מהסרט הקודם. עוד מעורב בסיפור: ג'ק הורנר  – גיבור של שיר ילדים אנגלי שלא ממש מוכר מחוץ לאנגליה, שם הוא הפך במרוצת השנים למטאפורה פוליטית על חמדנות ואופורטוניזם, אז כאן הוא נבל מרושע ביותר בדיבוב מוצלח למדי של ג'ון מולייני, שלראשונה עושה תפקיד שמרגיש כמו יותר מ"היי, זה ג'ון מולייני". 

אם בסרטי "שרק" עד כה עיקר ההומור נבע מאזכורים כאלה ואחרים – בין אם לאגדות, ובין אם לדברים מהמציאות – הרי שכמו "לא רעים בכלל", נראה שהפעם הכמות שלהם פחתה דרסטית. כן, בביתו של ג'ק הורנר אפשר לשחק ב"עצור את הפריים וזהה את הרפרנס ברקע", אבל זה שונה מהותית מאותם אזכורים שצעקו בפנים שלך "אני מסרט כלשהו!!! תצחק כי אתה מזהה!!!" בסרטי דרימוורקס ישנים יותר. כן יש, צריך לציין, הרבה יותר קללות. לא מפורשות – בכל זאת, סרט ילדים – אבל הצפצוף שתשמעו בסרט אינו טעות סאונד: שתי דמויות בסרט הזה באופן מפורש רומזות ל"שיט", ויש סצנה שהיא מטר קללות בלתי נגמר שאני פשוט מת לשמוע איך הוא נשמע לפני שהפך לצפצוף קוד מורס. 

גם פריטו – דמות שלכאורה נבנית כעוד דמות קומית א-לה החמור של שרק, מתגלה כדמות הרבה יותר חיובית ועמוקה וכזאת שהסרט מכבד ולא מנצל סתם לבדיחות זולות. למען האמת, הסרט רומז בכבדות שזו הדמות שכולנו צריכים לשאוף להיות כמוה ולא משנה כמה מגניב החתול הג'ינג'י והחרב שלו. 

אולי הגישה השונה הזאת להומור באה בגלל שהסרט הזה הוא קצת פחות קומדיה, וקצת יותר "סרט על מישהו שמנסה לברוח מהמוות". החתול והמגפיים נאלצים בסרט הזה להתמודד עם היותם בני תמותה, וזהו תהליך רציני שהסרט מכבד את כל התהליכים שלו. מהניסיון לבדלנות ועד לניסיון להדחקה, דרך חוסר היכולת לדבר על זה עם אחרים ועד לסצנות אימה בהן המוות רודף אחרי הגיבור שלנו באופן ממש מילולי. בסרט. של. דרימוורקס. 

כן, אני לא רוצה להכריז רשמית על שום דבר – בטח לא על אולפן שהסרטים הבאים שלו הם "טרולים 3" ו"קונג פו פנדה 4" – אבל נראה שלפחות ב-2022, מישהו באולפן הזה התעשת והחליט להחזיר אותו לימים הנהדרים שהיו לאולפן. והמישהו הזה הוא ככל הנראה הבחור שראה את "ממד העכביש", ואז רץ למחלקת האנימציה ואמר "איך אתם יכולים לעשות כמה שיותר כאלה?". אם ב"לא רעים בכלל" התשובה הייתה "לא מעט", בגלל שאלה היו עיצובי דמויות חדשים מהניילון, הפעם התשובה מורכבת יותר. אי אפשר היה לזרוק את העיצוב של העולם והדמויות מהחלון, ולכן במקום זה שמרו אותם, אבל הפכו את סצנות האקשן למשהו דינמי, כיפי, קופצני ובולט הרבה יותר. סצנות האקשן כאן הן פשוט כיפיות. זה לא רק הדמיון העשיר של התסריט, שנותן לדמויות בכל פעם מצבים שונים וכלי נשק שונים להתמודד איתם – התנועה והדגשים שלה מעלים את סצנות האקשן ברמה או שתיים והן ראויות להיכנס לכל רשימת "סצנות האקשן של השנה" שמכבדת את עצמה. 

השילוב של אנימציה כיפית, תסריט חכם, משחק טוב (זה לא חדש, אבל אנטוניו בנדרס ממש טוב כחתול במגפיים הזה, כן?) והימנעות כמעט מוחלטת מכל השטיקים של דרימוורקס הופכים את "החתול של שרק: משאלה אחרונה ודי" (שם בלתי ניתן להגייה בקול רם) לאחת מההפתעות הכי גדולות של השנה, שראויה להתחרות על מקום גבוה ברשימת "סרטי האנימציה של השנה" וגם ברשימת הסרטים המוצלחים של דרימוורקס. אז לכל מי שמעוניין לראות סרט על התמודדות עם המוות – אני לא מאמין שאני אומר את זה, אבל, אמממ, רוצים לראות את הסרט החדש של דרימוורקס?