שלוש שנים עברו מאז שאסא כץ ישב בתא מעצר אחד עם אחיו הגדול, דוד. שלוש שנים עברו מאז שדוד הראה לאחיו הקטן והמגמגם מאיפה משתין המדובב, והוציא ממנו הודאה שניסה לחסל אותו רק בשביל לצאת מהתא ולגלות שאשתו האהובה, סופי, נתנה עדות שקר שתכניס אותו עצמו לכלא לכמה שנים טובות.
שלוש שנים מאז שדוד כץ, יזם הנדל"ן, שכבר כמעט הצליח להרים את הפרויקט היוקרתי שלו במקום שכונת שיכונים עלובה בקרית ים, נאלץ לשלם את מחיר היוהרה שלו ולרצות עונש מאסר. שלוש שנים מאז ששודר ב-yes הפרק האחרון בעונה הראשונה והמצוינת של "המדובב" - והנה חוזרת העונה השנייה, "המדובב: חשבון פתוח" (שעלתה אמש, ד'), ודוד כץ יוצא לחופשי, ממש כמו אחיו אסא 20 שנה קודם לכן, רק כדי לגלות ששום גן עדן לא מחכה לו בחוץ.
שלוש שנים הן זמן ארוך מדי להמתנה בין עונה אחת לשנייה, במיוחד כשמדובר בסדרה שראויה כל כך להמשכיות. למרות כמה מעידות ועיגולי-פינה עלילתיים, "המדובב" העניקה לצופים שלה את אחת הדמויות המורכבות, המתעתעות ויוצאות הדופן בדרמה הישראלית. אסא כץ, הצעיר המגמגם שנע בין רגישות-יתר לפסיכופתיות ובין פגיעות לאכזריות הרסנית (בגילומו רב-הרבדים של אור בן מלך), היה הקייזר סוזה של "המדובב" והציר היציב של מערכת היחסים המרתקת בינו ובין אחיו הגדול (עמוס תמם).
3 צפייה בגלריה
מתוך "המדובב" - עונה שנייה
מתוך "המדובב" - עונה שנייה
קייזר סוסה. אור בן מלך, מתוך "המדובב" - עונה שנייה
(צילום: איציק פורטל, באדיבות yes)
עסקי העבריינות העלובים של משפחת כץ בעונה הראשונה לא התיימרו מעולם להידמות לדרמת פשע יוקרתית, להיפך. הם היו הרקע המושלם למשחקי החתול והעכבר שאסא שיחק עם אחיו ונושאי הכלים שלו, יניב ומאור (סיוון שטיבי המצוין וניר סעדון). אסא, עם הכמיהה להכרה ולאמון של אחיו כמו ילד נצחי, הנאמנות העיוורת והנכונות לעשות הכול כדי לקבל אותן - והתגובה הפראית והמחריבה שלו כשמתברר לו ששוב הוא נבגד - ממשיך גם בעונה השנייה להרוויח ביושר מהצופים את שני הצדדים של המטבע: אמפתיה וזעזוע.
חזרתה של "המדובב" מגלה ששלוש השנים שעברו מאז האיחוד המשפחתי של אסא עם אחיו בחסות משטרת ישראל לא עשו לו טוב. הגמגום שלו החמיר עד כדי כך שהוא מעדיף לשתוק לחלוטין. הניסיון לשקם את היחסים שלו עם שיי, הטרנסג'נדרית שהצטרפה לחבורת האנשים האקסקלוסיבית שאסא הקריב בדרך לנקמה באחיו, נכשל. הוא עובד בתחנת דלק, חי בדירה הישנה של ההורים שלו ושל דוד ומסרב להתעמת עם עצמו. סופי (אניה בוקשטיין), לעומת זאת, פורחת. היא הספיקה למכור את חברת הנדל"ן של בעלה אחרי שהוא נכנס לכלא - ועכשיו היא רצה לראשות העיר. היציאה של דוד מהכלא והניסיון שלו לעלות שוב לגדולה מחזירים את אסא לסחרור ונותנים את אות הפתיחה לסיבוב נוסף במשחק השחמט בינו ובין אחיו. רגע אחד הם מנסים לחסל האחד את השני - ורגע אחרי הם מצילים זה את זה, מתוקף אותה שותפות-גורל שהם חולקים מאז שהיו ילדים.
3 צפייה בגלריה
מתוך "המדובב" - עונה שנייה
מתוך "המדובב" - עונה שנייה
סופי? פורחת. מתוך "המדובב" - עונה שנייה
(צילום: איציק פורטל, באדיבות yes)
בפוליטיקה המקומית בוחשים גם זרמים עכורים של ארגוני פשיעה - אבישי (עוז זהבי) הוא זה שסולל את הדרך למתחרה המפוקפקת של סופי, אבל עבר המשותף לו ולאסא הופך אותם לאחים בנפש. קובי אלון (יאיר ניצני! עליית מדרגה מסעירה מהליהוק של ציפי שביט בעונה הקודמת כראש משפחת הפשע עגייב) הוא עבריין-על שדוד מנסה לרתום לטובת האינטרסים שלו במערכת הבחירות - וחלום הנדל"ן הנצחי.
לפי ששת הפרקים שנשלחו לביקורת (מתוך שמונה סך הכול בעונה הזאת), אפשר להצביע על הסלמה ברמת האלימות של הסדרה ובהחמרה בנטייה של היוצרים - אדם ביזנסקי, עמרי שנהר ודנה עדן - להרעיף על אסא צירופי מקרים שמאפשרים לו להוציא לפועל את התוכניות הגרנדיוזיות שלו. שני האלמנטים האלה מתרחשים לא פעם על חשבון מערכת היחסים בין האחים, שהיא הלב הפועם של הסדרה, אבל אם בשלושת הפרקים הראשונים נדמה לפרקים שהסדרה איבדה את המוקד הצנוע והמדויק שלה ומנסה להידמות לדרמות פשע אחרות, הלב הזה חוזר לפעום ביתר שאת בפרקים שמגיעים בהמשך.
3 צפייה בגלריה
מתוך "המדובב" - עונה שנייה
מתוך "המדובב" - עונה שנייה
אין תפקידים קטנים. עמוס תמם (ימין) ומאור לוי, מתוך "המדובב" - עונה שנייה
(צילום: נטי לוי, באדיבות yes)
ה"קריירה" של אסא כמדובב, שנשזרה לאורך העונה הראשונה, כמעט ונעדרת מהשנייה וחבל. אבל מעורבות המפעילה של אסא, עדה (עידית טפרסון, עוד ליהוק מוצדק), בחיים שלו, ומערכת היחסים המעוותת שלהם מקבלת גם היא זווית מעניינת. סופי מקבלת סוף סוף את הנפח שמגיע לה והופכת מהאישה הקטנה של דוד למנוע שווה-משקל בעלילה - והבן של שניהם, בגילומו של מאור לוי ("בני אור"), משלים את הסריה המשפחתית וממחיש שאין דבר כזה תפקידים קטנים.
מעל כולם זורח, גם הפעם, בן מלך, שמוביל את אסא בפיתולי העלילה ונותן לטוויסטים עומק והנמקה. אם מישהו ייכנס לכלא בסוף העונה הזאת, בואו נקווה שהוא יקבל קיצור מאסר על התנהגות טובה - וכך לא נצטרך לחכות עוד שלוש שנים לעונה הבאה.