"קרתגו": לשלוח לגויים כדי שילמדו איך עושים טלוויזיה

בסדרה החדשה של כאן 11, האחיין של גידי גוב מספק תצוגת משחק מסחררת • היא מאוד ישראלית, אבל בו בזמן מהסדרות היותר בינלאומיות שהופקו פה

מאסטרפיס. קרתגו, צילום: מסך

אלייז'ה הוכנס למחנה המעצר קרתגו כששק על ראשו וידיו אזוקות. חייו בסכנה. עם זאת, כקומיקאי בנשמתו, גם כשהוא על ברכיו וזועק לחפותו ביבשת זרה, אלייז'ה עדיין מנסה להצחיק.

"אני הקומיקאי הכוכב של תיאטרון המטאטא. למעשה אני די מפורסם בתל אביב וגם די מצחיק, אם יורשה לי לומר", הציג עצמו בפני מפקד המחנה הבריטי, וזה הציע שיספר בדיחה ליתר העצירים. האסיר האזוק נעמד, שאב אליו את כל תשומת הלב, אך הבדיחה לא הצחיקה איש. התוצאה: הוא חטף מכות. האירוע לא תרם למינוף צורכי הדמות בסיפור, אלא רק קטלג אותו כ"מצחיקן" והאפיל על שאר יכולותיו המגוונות - כי החשק להצחיק ולהאמין שהומור יקדם אותך לאן שהוא בחיים הוא שמפעיל את הקומיקאי.

קרתגו. נוירוטית ורבת רבדים, צילום: מסך

אורי גוב (אל תשאלו, האחיין של) מספק תצוגת משחק מסחררת בתפקיד אלייז'ה, ולרגע לא מזכיר קומיקאי טיפוסי אלא יותר ליצן עצוב, קָפוּץ, נוירוטי ורב־רבדים. קומיקאים הם יצורים מורכבים, אשר בחרו להשתמש בהומור לא כמפלט, אלא ממש כדרך חיים. לפיכך, כשזורקים מצחיקן לתוך טרגדיה נולד קונפליקט - אם זה ב"החיים יפים" של רוברטו בניני ואם בסדרה של כאן "קרתגו", שהושקה אמש בפרק כפול.

תהליך התאקלמותו של אלייז'ה במחנה שבשטחו כלאו הבריטים בזמן מלחמת העולם השנייה לוחמי מחתרות (אצ"ל ולח"י) לצד אסירים נאצים ופשיסטים, משמש בסיס למותחן דרמטי־תקופתי על אהבה, גבריות, אידיאולוגיה ויצר הישרדות. בסדרה אולי יש נאצים, בריטים, יהודים ואיטלקים, אבל אין חלוקה מוסכמת בין טובים לרעים.

קושי להתנתק ממנה, צילום: מסך

כל התערובת מרכיבה משהו יוצא דופן בטלוויזיה המקומית. "קרתגו" היא מאוד ישראלית, אבל בו בזמן מהסדרות היותר בינלאומיות שהופקו פה. היסטוריה יהודית בתוך מדבר אפריקני מגורען. קריצה לקלאסיקות כמו "המטאטא" ו"כלניות", אבל וייב של סדרה מה־BBC. בין סצנות עוצרות נשימה והומור שחור חבויה סדרה מכאיבה וקודרת, ובעיקר אפלה כמו חברת החשמל בשבת.

לאורך ארבעה פרקים שנשלחו לביקורת לא הצלחתי להתנתק ממנה. "קרתגו" היא מקסום של כל מה שעשה עד היום רשף לוי (שיצר אותה עם תומר שני וינץ לוי). נדמה כי ההתבגרות הקולנועית שלו, בתוספת תקציב שמן שנשפך על ההפקה, הביאו למיצוי החזון של לוי בכל רבדיה של היצירה.

מלמד איך עושים טלוויזיה. לוי, צילום: מסך

לוי עצמו מגלם בסדרה לוחם אצ"ל חמום מוח, אבל שקוף שכתסריטאי הכניס מעצמו לדמות של אלייז'ה - הקומיקאי. בפנתיאון התרבותי לוי מקוטלג ככזה שמזוהה בעיקר עם "הבורר" המיינסטרימי והלא מוערך מספיק. אבל "קרתגו" סדרה מעולה, כזו שצריך לארוז בעטיפת מתנה ולשלוח לגויים כדי שילמדו איך עושים טלוויזיה. "קרתגו" היא המאסטרפיס שהיה חסר לרשף לוי בפילמוגרפיה שלו כדי לאשרר את היותו אחד מגדולי יוצרי הטלוויזיה בדורנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר