ביקורת: אחרי השמש

אחד הסרטים הכי מהוללים של 2022  היה יכול להיעזר בכך שקצת פחות יהללו אותו.
שם רשמי
אחרי השמש
שם לועזי
Aftersun

אב (פול מסקל) ובתו (פרנקי קוריו) טסים יחד לחופשה בריביירה הטורקית. סופי בת 11 ואביה קאלום בן 30 (במציאות מסקל הוא פעוט בן 26 בסך הכל), אבל אין בסרט התייחסות ישירה לכך שסופי נולדה כשקאלום היה בגיל ההתבגרות וגם לא לפרידה שלו מאמה של סופי, או אפילו לזהות האם. 

תוך כדי תנועה אנחנו מבינים שהחופשה לא מתרחשת בהווה, אלא בעבר. ברקע נמצאים רמזים לתיאור היחסים בין קאלום וסופי שמשפיעים על הדברים שקורים במהלך החופשה, וביניהם הבלחות אקראיות להווה. 

"אחרי השמש" מאוד יפה ויזואלית, פול מסקל חתיך ומתוק בצורה קיצונית, פרנקי קוריו נהדרת וניכר ששרלוט וולס, שזה סרטה הראשון באורך מלא, יודעת בדיוק איך לבטא את הסגנון שלה. אבל בערך 40 דקות לתוך הצפייה עלתה בי השאלה "למה, בעצם?". לאורך הסרט יש תחושה כאילו משהו מבעבע מתחת לפני השטח, אבל רוב הזמן לא נראה שזה מוביל אל פואנטה ברורה. יש התרחשויות, אבל לא משנה מה קורה על המסך ומה המהלך הרגשי שמועבר, הקצב של הסרט נשאר זהה, כמו ים רוגֵע. 

זה יכול לשעמם נורא מהר, אבל יש משהו כמעט נועז בעדינות הזאת ובהחלטה לא לסטות ממנה גם ברגעים שבסרט אחר היו יכולים להיות שיא רגשי סוחט דמעות. וזה עובד, כי יותר משהוא על אבהות, על ילדוּת או על החיים עצמם, הסרט בנוי על רגש, והרגש הזה הוא געגוע. זה משהו שאפשר להבין רק כשמגיעים לדקות האחרונות של הסרט, שעושות מהלך שונה לגמרי וסוגרות אותו בצורה מהממת ויפה ושלמה. יש לי (וכנראה לכל אדם שתדברו איתו בנושא) הרבה רגשות לסיום הזה, שהוא באמת מושלם בדרכו אבל עדיין קצת לא מספק, כי זה מעצבן כשסרט נשען בעיקר על הסוף שלו. 

למרות ההתקדמות המתונה וההייפ הגדול שנוצר סביב הסרט (חלקו מוצדק), הכל פשוט עובד. ככל שהזמן עובר אני אוהבת את הסרט הזה יותר. יש בו משהו שמחזיר אותך לגיל 11, לא משנה מה עבר עליך בגיל הזה, וזה כנראה מסכם את הכוח שלו ולמה הוא עובד כל כך טוב. וולס מתייחסת לכל הדמויות שלה ברוך ובחמלה אינסופית, מבהירה שאין שחור ולבן, יש רק בני אדם שעושים טעויות ומנסים לחיות איתן, למחול ולקבל מחילה. הסיפור של "אחרי השמש" אמנם קטן, אבל הוא נשאר איתך.