מאתגרת את כל מה שאנחנו חושבים על מיניות: "חאנשי" מסיימת עונה בסטירה מצלצלת

ההפקה הישראלית-אמריקנית ממשיכה לשחוט פרות קדושות עד לפרק הסיום, ומבהירה לכולנו שאלימות מינית קיימת בכל מגזר, אלא שהגאונות שלה נמצאת במקום אחר - וגלומה במסע הפנימי שובר המוסכמות של הדמות הראשית

שוברת מוסכמות. "חאנשי", צילום: HOT

"חאנשי" היא סדרה מתעתעת. אם שמעתם עליה, בטח סיפרו לכם כי מדובר בדרמה פרובוקטיבית, שבמרכזה צעירה חרדית מברוקלין שנוטשת את ארוסה ונמלטת לישראל כדי לשכב עם כמה שיותר ישראלים - ועדיף חיילים קרביים ממוצא מזרחי. זו הפנטזיה המוצהרת שלה. אבל זו לא מהות הסדרה.

מפרק לפרק, דמותה של חאנשי (עליזה חנוביץ') נעה מקיצון לקיצון. מצד אחד - עולם מסוגר, שמרני ומוסלל, עם תפקיד מוגדר לנשים: להשתדך ולהתחתן, לשרת את הבעל, להתעבר ולהחזיק את הבית. מאידך - הג'ונגל הפרוע שמחוץ לקהילה, עם הגבולות הפרוצים וההשלכות המרובות.

מתוך "חאנשי", צילום: ורד אדיר ו-HOT

אך ככל שהיא מתקדמת, "חאנשי" מבהירה לצופים כי זו לא סתם סדרה הזויה על יוצאת בשאלה המורדת באמצעות התנסויות מיניות, אלא דרמה עמוקה שעושה חשבון נפש לגבי כל מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים על מיניות, ופותחת תיבת פנדורה של פגיעות מהעבר והפוסט טראומה שהן מייצרות. זאת אומרת, למעשה זאת סדרה על אנסים ונאנסים, ועל האזור האפור שבין הסכמה לבין מעשה בכפייה.

"חאנשי", צילום: HOT

ההבנה הזאת מחלחלת לצופים רק בפרק 7, שצפייה בו מעוררת תחושת אי נוחות. ברגע אחד, מהזיה על בחורה חרמנית שלא רואה בעיניים, הופכת "חאנשי" לסדרה על מעשים ועל השלכות. בפרק המכונן, חאנשי מפנימה כי הפעם הראשונה שלה היתה בעצם אונס - רק שעד אז היא לא הגדירה אותו ככה. מכאן, מעשיה של הדמות מקבלים פתאום משמעות חדשה, ואותה בוטות חריגה, שהיתה הקסם של הדמות, מתפוצצת לה בפרצוף.

כי חאנשי, מתברר - וזה קצת ספוילר - איבדה את בתוליה כשנאנסה על ידי ישראלי שהכירה בניו יורק. לדבריה, הוא התעלם מקריאות ה"לא" שלה, והפך אותה, כהגדרתה, ל"סחורה פגומה". החוויה המעוותת ההיא הפכה אותה לטורפת גברים ישראלים, וזה כולל לכפות את עצמה עליהם במקרים מסוימים. תפיסת המיניות של הדמות הראשית מטלטלת אותה לאורך העונה בין אונסת לנאנסת וחוזר חלילה - עד שהיא מתפכחת, מתעמתת עם האנס שלה וחווה שחרור פנימי בפרק הסיום.

מתוך "חאנשי", צילום: ורד אדיר ו-HOT

"חאנשי", שכתבה חנוביץ' ושביימו מיקי טריאסט ואהרון גבע, היא סדרה אמיצה ויוצאת דופן בטלוויזיה הישראלית השמרנית. היא שוחטת פרות קדושות, ומזכירה באמירותיה את סדרת המופת הבריטית "להרוס אותך" של מיקיילה קול. האלימות המינית נמצאת בכל מקום ובכל מגזר. הואיל וכך, העובדה שחאנשי משיגה את תהליך ההארה הפנימי שלה דווקא באמצעות מרד בחינוך השמרני והאמוני של הציונות הדתית - זו בעצם ההברקה הגדולה.

"חאנשי" - פרק סיום עונה, ‪HOT VOD‬

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר