המעריצים המושבעים של הסרטים והסדרות של אולפני מארוול שרדו את ה"פאזה הרביעית" הגדושה והמתסכלת. היא החלה עם "האלמנה השחורה" (יולי 2021) והסתיימה 16 חודשים ושישה סרטים לאחר מכן, ב"הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" (נובמבר 2022), כולל 9 סדרות ושני ספיישלים שהופיעו בערוץ דיסני פלוס. אם לשפוט לפי הסרט הראשון של הפאזה החמישית – "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה" (Ant-Man and the Wasp: Quantumania) - נראה שמארוול אינה בדרך לתיקון הבעיות שהיו בפאזה הקודמת, אלא בסכנה לשחיקה נוספת ומואצת של המותג.
דמותו הקולנועית של סקוט לאנג/אנטמן, בגילומו של השחקן הסימפטי פול ראד, זכתה לשני סרטים קודמים - "אנטמן" (2015) ו"אנטמן והצרעה" (2018). בעוד ברמת המאקרו של סרטי מארוול תאנוס התקדם לעבר פתרון רדיקלי לבעיית פיצוץ האוכלוסין ביקום, סרטי "אנטמן" עסקו בעלילות קטנות ועצמאיות ונשאו אופי קומי מובהק. בסרט הנוכחי מוטלת על כתפיו הקטנות של הגיבור האחריות להצגת קאנג הכובש (ג'ונתן מייג'ורס), מי שעתיד להיות הרע הגדול הבא עד סוף הפאזה השישית של מארוול (מאי 2026). הניסיון לחבר את המיקרו האנטמני והמאקרו המארוולי מייצר סרט גדוש, מבולבל, ששואף להדהים את הצופים אבל צפוי להותיר את מרביתם אדישים.
הדמויות מסרטי סדרת "אנטמן" התגבשו זה מכבר למשפחה. פייטון ריד, מי שביים אותם, עבד בתחילת שנות ה-2000 על גרסה שלא יצאה לפועל לעלילות משפחת "ארבעת המופלאים". מה שהוא לא זכה ליצור נכנס לדינמיקה המשפחתית המורחבת של משפחת לאנג-פים.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
סקוט לאנג התאחד סוף סוף עם בתו האהובה קאסי (קתרין ניוטון), אחרי שהפסיד את רוב ילדותה כשהיה בכלא, ונעדר במשך שנות "הבליפ" שבהן היה לכוד בממלכת הקוואנטים. כעת היא זומרית בת 20, ממציאה מבריקה (האם יש בת 20 פלוס-מינוס ביקום של מארוול שהיא לא "ממציאה מבריקה"?), עם נטיות קצת מעצבנות להציל את העולם לפני שהיא טורחת להבין אותו. היא כועסת על אבא שלה שמסתפק במנוחה על זרי הדפנה כאחד ממצילי האנושות והיקום, במקום לפעול למען המטרות הראויות בעיניה. הוא מעדיף להסתובב בסן פרנסיסקו, מתבשם באהדת המעריצים ונהנה להקריא מהאוטוביוגרפיה שבה כתב תובנות אודות פילוסופיית החיים שלו ומעמדו כגיבור-על.
האנק פים (מייקל דאגלס), הממציא הגאון שהעניק ללאנג את החליפה, הפך גם את הבת שלו הופ ואן דיין (אוונג'לין לילי) לגיבורת-העל שקרויה "הצרעה". האנק, המשמש כעת כסבא חלופי וכמנטור מדעי לקאסי, יעניק גם לה חליפה. אחרונה חביבה במשפחה היא ג'אנט ואן דיין (מישל פייפר), אשתו המבריקה של האנק, האמא של הופ ו"הצרעה" המקורית. היא הייתה כלואה במשך 30 שנה ב"ממלכת הקוונטים", ושוחררה משם סוף-סוף ב"אנטמן והצרעה".
מהי "ממלכת הקוונטום"? מרחב תת-תת אטומי סוריאליסטי-מופשט בהשראת הציורים של סטיב דיטקו (כפי שהיה ב"אנטמן")? סוג של מדבר צחיח נטול חיים (כפי שהיינו אמורים להבין מ"אנטמן והצרעה")? צומת של מעבר בין נקודות זמן (כמו שהיה ב"הנוקמים: סוף המשחק")? "ממלכת הקוונטום" היא כל דבר, בהתאם לצרכים המשתנים של סרטי מארוול. בסרט הנוכחי מתברר שבעצם זהו מעין יקום העומד בפני עצמו, מחוץ לחלל והזמן המוכרים, ושיש בו צורות חיים מגוונות ואירועים פוליטיים מטלטלים. מתברר שג'אנט ואן דיין לא ממש סיפרה לבעלה או לכל אחד אחר ממשפחה לאנג-פים מה היא ראתה ועשתה ב-30 השנים שבהן היא הייתה כלואה שם.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
למה לא סיפרת, נשמה? מישל פייפר, מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
בגלל שהיא לא סיפרה, קאסי והאנק לא ידעו שמסתתרת שם סכנה אדירה. קאסי בנתה מכשיר שמתקשר עם "ממלכת הקוונטום" והפעלתו מובילה לשאיבת של כל החבורה לתוך מה שכעת ניתן להגדירו כ"יקום הקוונטום". יקום של נופים "מוזרים" (המזכירים שומרי מסך עם נופים סינתטיים-סוריאליסטיים), גדוש בצורות חיים מוזרות שנראות כגרסת CGI לסצנת הקנטינה של "מלחמת הכוכבים" (1977), רק בחזקת מאה. בין היצורים המוזרים יש אחד עם ראש דמוי-ברוקולי ועיניים מרובות, יצור ג'לי עם אובססיה לספירת חורים בגוף האנושי, ויצור עם ראש-מנורה שיורה קרן רבת-עוצמה. עוד ועוד יצורים מוזרים שלא משתלבים יחד ליצירה של עולם אלטרנטיבי קוהרנטי. את מה שלוקאס עשה בטרילוגיה הראשונה של "מלחמת הכוכבים" ומה שג'יימס קמרון עשה בסרטי "אווטאר", לפייטון ריד אין התקציב, הזמן והיכולת לעשות.
בין היצורים המוזרים ביקום הקוונטי יש גם יצורים דמויי-אדם, שלא ברור מה ואיך הם עושים שם. בהם ג'נטורה (קייטי אובריאן), הלוחמת המגניבה והקשוחה שעומדת בראש חברה שבטית, ולצידה הטלפת קוואז (וויליאם ג'קסון הארפר) שקורא, בעל כורחו, את המחשבות של אחרים. הילידים הללו, ששום דבר לא מוצג באופן ברור על תרבותם, הם קורבנות של דמות הרע - קאנג הכובש, ישות אפלה שנקלעה ליקום הקוונטום, ושזכתה לעזרתה של ג'אנט ואן דיין, עד שזו הבינה את מהותו האמיתית. פרטים אלו אמורים לשמש לבניית עלילת מרד בכובש הגדול והחזק, בדרך המזכירה – ולא לטובתה – אלמנטים מ"אווטאר".
אם תאנוס רצה לעצב את היקום בהתאם לתפיסתו, קאנג שואף להשתלט על המולטיוורס כולו - כלומר על יקומים רבים מספור, שבהם יש גרסאות רבות מספור שלו. והוא עושה זה באמצעות שליטה בצירי הזמן. הדברים יהיו מובנים יותר למי שצפה בתשומת לב בסדרה "לוקי" שעסקה כולה ב"רשות למשתנים בזמן", בניסיון לאחד את צירי זמן, ובסופו של דבר במפגש עם הדמות המושכת בחוטים - דמותו של "ההוא שנשאר", הגרסה הפחות מזיקה של קאנג הכובש.
4 צפייה בגלריה
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
אתה לא תכבוש אותי, אדוני! ג'ונתן מייג'ורס ופול ראד, מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
אני לגמרי מזדהה עם מי שקורא את זה ואין לו שמץ של מושג במה מדובר, וחוסר רצון להתחיל לבזבז שעות כדי שיוכל לצפות ב"קוונטומאניה" בלי להרגיש כמו תלמיד שהגיע לבחינה בלי ללמוד. ככול שעלילות הסדרות והסרטים הקודמים הופכות לתנאי לצפייה במוצר החדש של אולפני מארוול, כך עולה הסכנה שהצופה האקראי יחליט לדלל משמעותית את נכונותו לצרוך מוצרים אלו.
מה שמכשיל את "קוונטומאניה" הוא אותה סכיזופרניה של קדרות וקלילות שהייתה גם ב"תור: אהבה ורעם" – שבו היה מצד אחד נבל חמור-סבר הנוקם את מות בתו ומחלת סרטן של אהובת הגיבור, ומצד שני דאחקות על ת'ור ה"הימבו" החתיך והלא-חכם שמעורטל מבגדיו. מי שככול הנראה נושא בלא מעט אחריות לבעייתיות זו הוא התסריטאי מייקל וולדרון, שהגיע מהצוות של כותבי "ריק ומורטי" וכתב את התסריטים של "לוקי". וולדרון הוא מי שאמור לעצב את הקונספט הקולנועי של המולטיוורס של מארוול – קונספט שכידוע לכל צופי "ריק ומורטי", לא היה זר לסדרה שממנה הגיע וולדרון.
הניסיון לעצב את יקום הקוונטום על יצוריו המוזרים מזכיר גרסאות מדוללות של יצורי המולטיוורס של "ריק ומורטי". אבל מה שעבד באנימציה ובמסגרת ההומור הפרוע של הסדרה, לא עובד במסגרת "קוונטומאניה". גם בגלל שהטירלול הצבעוני של הסדרה לא מיתרגם היטב ל-CGI הפוטו-ריאליסטי ולנוכחות של שחקנים בשר ודם לצידם, וגם בגלל שההומור המיני והחתרני של הסדרה לא יכול באמת להתקיים בסרט PG-13 של תאגיד דיסני. בנוסף, צריכה להיות ב"קוונטומאניה" גם אקספוזיציה (או לפחות היכרות ראשונית) עם דמותו מטילת-אימה של "ג'ינגיס חאן מהמולטיוורס". זה בטח לא מתחבר לטון ההומור של סרט מצויר פרוע שמהדהד, בדרכו המבויתת, את "ריק ומורטי".
4 צפייה בגלריה
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
זה אתה שם באמצע, מורטי? מימין: אוונג'לין לילי, קתרין ניוטון ופול ראד, מתוך "אנטמן והצרעה: קוונטומאניה"
ג'ונתן מייג'ורס אולי יוכל להיות רע מוצלח, אבל לא בטוח שהשתכנעתי משתי הופעותיו עד כה בווריאנטים של קאנג הכובש. הקריירה שלו זכתה לפריצת דרך מסחררת בשנתיים האחרונות – מתפקיד זכור בסדרה "ארץ לאבקראפט", למי שחתם על סדרת סרטים באולפני מארוול. אם הדמות שלו לא תעבוד עבור הצופים, מארוול בצרות צרורות מבחינת יכולתה לתחזק את סיפור-העל הבא שלה. השנה צפויות למייג'ורס עוד שתי הופעות שלפי התגובות הראשונות, אמורות להיות יוצאות דופן באיכותן – כחבר/אויב של הגיבור ב"קריד 3", וכדמות מעונה של מפתח-גוף בסרט האינדי Magazine Dreams. גם אם "קוונטומאניה" לא יזכה להצלחה, צופי הקולנוע יכירו את השם הזה עד סוף השנה.