ביקורת: סיפורו של אמט טיל

שחקנית טובה וכמה משחקי מצלמה מגניבים מקשטים את מה שמרגיש פחות כמו סרט ויותר כמו דף ויקיפדיה.

אמט טיל (ג'אלין הול) היה נער שחור בן 14 משיקגו, שב-1955 נסע לבקר את קרוביו במיסיסיפי, בלב הדרום הגזעני בארה"ב והמערכת המפרידה חוקית, ולא רק חוקית, בין שחורים ולבנים. שם, בעקבות טענה של אשה לבנה בשם קרולין ברייאנט כי תקף אותה, נלכד בידי בעלה של בריאנט, אחיו למחצה ואדם נוסף, עונה עינויים מחרידים ונרצח. אמו, מאמי טיל (דניאלה דדוויילר) המזועזעת מרצח בנה יחידה, יוצאת למאבק למען הצדק.

זו פחות או יותר כל העלילה של 'סיפורו של אמט טיל', המבוסס על סיפור אמיתי מאוד ומוכר מאוד בארה"ב. את הפירוט הנרחב יותר תוכלו לקרוא בויקיפדיה (רצוי האנגלית), וזו גם הבעיה הגדולה של הסרט: קשה להבין למה לראות אותו במקום לקרוא ויקיפדיה.

סרט על מקרה כמו רצח טיל, שעורר זעזוע כבד בארה"ב (בין היתר בגלל החלטתה של אימו לערוך את ההלוויה בארון פתוח, ולתת לכל הצופים ולכל קוראי העיתונות לראות את גופתו במצבה הנורא) והיה סמל לאפליה ולדיכוי של שחורים בארה"ב בתקופה ההיא, הוא סרט 'חשוב'. הוא עוד יותר כזה מפני שרק ב-2020 סוף סוף הפכה ארה"ב את הלינץ' לעברה פדרלית – לא ניכנס לדקדוקי עניות, אבל זה צעד שיש לו משמעויות נרחבות, או היו לו הרבה יותר לו הייתה ארה"ב עושה את זה לפני שישים ומשהו שנה ולא עכשיו – והחוק נקרא על שמו של אמט טיל. אבל 'חשוב' זה לא בהכרח 'מעניין', והבעיה של הסרט היא שהוא אחוז יותר מדי חרדת קודש כלפי הסיפור, עד שהוא לא שם לב שהוא מספר כמה סיפורים שונים ולא מחליט מה המוקד שלהם.

ארבעים הדקות הראשונות הן הסיפור של אמט טיל וקצת של אמא שלו המתגעגעת; אחרי זה הסיפור הוא המאבק שלה, אבל קצת גם המאבק של 'האגודה הלאומית לקידום האנשים הצבעוניים', ארגון זכויות השחורים הגדול והוותיק, שרוצה לגייס את הסיפור של אמט טיל כדי למשוך תשומת לב למצב השחורים ולהפוך את המשפט של רוצחיו לאירוע לאומי; וגם של העיירה מאונד באיו, עיירה שחורה בלב מיסיסיפי שהצליחה איכשהו לשגשג בלב הדרום (עד שהחלה לדעוך לאחר ביטול ההפרדה בין שחורים ללבנים), וגם של כמה פעילי זכויות השחורים שהיו מעורבים במאבק. וכל אחד מהם בא, מקבל את הפוקוס שלו, ונעלם. רצח אמט טיל והמשפט הם כל הזמן ברקע אבל הסרט נוטה לקפוץ לאנקדוטות והערות אגב גם כשהוא צריך להתמקד בסיפור המרכזי.

וזה חבל, כי יש בסרט לפחות שני דברים מצויינים. האחד מהם הוא הצילום, בפרט בסצנות בהן המצלמה עוברת דרך חדרים, ומשתמשת במעבר הזה כדי להיכנס במיסיסיפי ולצאת בשיקגו או להיפך, או כדי להעביר אווירה. השני, והחשוב יותר, הוא המשחק של דניאלה דדוויילר, שמשחקת את אמו של אמט טיל. והיא נותנת הופעת אוסקר. למעט סצנה אחת מלודרמטית מדי, דדוויילר משכנעת מאוד: גם כשהיא מאופקת, גם כשהיא מתפרצת, כשהיא שמחה, כשהיא עצובה – היא מושכת את הסרט למעלה ומשפרת את מה שבלעדיה היה כמעט לא יותר מערך ויקיפדיה ארוך במיוחד.

אבל הבעיה היא שלמרות מאמציה, התסריט לא מתרומם והסרט נותר בדרך-כלל בתור תיאור הרצח, והמשפט, וכל הקבוצות השחורות שהיו קשורות למאבק. וזה בהחלט לא מספיק. הדיוק ההיסטורי הוא בסדר, סך הכל. תראו את הסרט, תדעו את הסיפור. יש כמה פרטים לא מדויקים והמצאות, חלק לצורך דרמטי, חלק לא ברור למה, אבל הסך הכל בסדר. אבל בשביל להכיר את הסיפור יש, כאמור, ויקיפדיה. בשביל לשבת שעתיים בקולנוע צריך עוד משהו חוץ מויקיפדיה, שחקנית מצוינת אחת וצילום נהדר של מעבר בין חדרים.