ביקורת: ולריה מתחתנת

אבל תחכו רגע לפני שתגידו לה מזל טוב.
שם רשמי
ולריה מתחתנת
שם לועזי
Valeria Is Getting Married

ולריה באה להתחתן בארץ, ואחותה, כריסטינה, לא יכולה להיות יותר מאושרת. זה קורה ארבע שנים אחרי שעזבה את אוקראינה לישראל בעקבות נישואיה למיכאל ושנה לפני שהיא תהפוך לאזרחית ישראלית על מלא. במקרה (או שלא) מיכאל הוא בעל עסק שמארגן שידוכים בין ישראלים בודדים ואוקראיניות שרוצות לברוח מהמדינה, שדרכו גם ולריה מוצאת את עצמה בדרכה לחתונה עם איתן, בחור ישראלי שאיתו נפגשה עד כה רק בסקייפ. אלא ש"ולריה מתחתנת" הוא לא "אח שלנו מתחתן", הגרסה הקולנועית, אלא יותר דומה לדרמות קולנועית משנות החמישים שעיבדו מחזות דרמטיים מצליחים שסובבים סביב 2-4 דמויות, שלרוב שוכנות באותה הדירה.

אלא שאפילו יחסית לדברים כמו "חשמלית ושמה תשוקה", "ולריה מתחתנת" הוא – בהיעדר תואר אחר – ישראלי בהרבה. למי שמצפה למלודרמה סוחפת מלאת צעקות, רגשות, תככים ואקדחים שצצים במערכה הראשונה, כדאי להתכונן למשהו מציאותי בהרבה, מקורקע בהרבה וטוב בהרבה. מיכל ויניק, במאית ותסריטאית הסרט, יודעת שהסרט שלה אולי "קטן", אבל גם שכל עוד היא תישיר מבט אל הדמויות שלה – לא תשפוט אותן ולא תחמול עליהן, ולא תהפוך אותן למשהו גדול ומטאפורי אלא תתייחס אליהן כבני אדם – הצופים יהיו מעורבים בסיפור שלהן, אפילו בלי אלימות וסנסציוניות.

אז כן, לרוב הצופים אין כוח לעוד דרמה ישראלית משפחתית על נושא חברתי חשוב, מה שנקרא בעגת הרחוב "סרט ישראלי" בטון מזלזל, אבל "ולריה מתחתנת" הוא מהסרטים שמצדיקים את אותו ז'אנר ואפילו משכללים אותו בנקודות מסוימות. למשל, בכך שהסרט יודע מה הוא בא לעשות, ולכן הוא סרט אפקטיבי ב-78 דקות שלא מבזבז לאף אחד את הזמן.

היעילות היא אולי זאת שהופכת את "ולריה מתחתנת" לכל כך מוצלח. איפה שסרטים אחרים היו מנסים לגרד עוד רגע של מלודרמה או להתענג על תצוגת משחק גדולה מהחיים, "ולריה" מספר את הסיפור שלו בלי שטויות. אף אחד מארבעת השחקנים הראשיים לא זוכה לאיזו סצנת אוסקר מתייפחת ועדיין כל הרביעייה (לנה פרייפלד, יעקב דזה דניאל, דאשה טבורנוביץ' ואברהם שלום לוי) מצליחים להפוך לדמויות שלהם בן רגע. אף אחד מהם הוא לא מלאך, ולא שטן, לא קורבן, ולא אדם רע – סתם בני אדם בסיטואציה מאוד ספציפית.

אז כן, "ולריה מתחתנת" הוא לא בדיוק סרט לצפייה עם החבר'ה, והוא גם לא ממש מתפקד כסרט דייטים; אבל למי שמחפש פשוט סרט טוב – ישראלי או לא – כזה שנשען על השחקנים והתסריט שלו ולא על תקציבים ואפקטים: "ולריה מתחתנת" צריך להיות בראש סדר העדיפויות שלו.