ביקורת: האחים סופר מריו – הסרט

תנו לעם את וואלואיג'י, פחדנים!

שלושים ומשהו שנים אחרי הפעם הקודמת שניסו לעבד את מריו בארה"ב הוא חוזר, והתוצאה הרבה יותר מתקבלת על הדעת – מדיום האנימציה מאפשר לשמור על העיצובים הקלאסיים שכולם מכירים, הסרט מלא ברפרנסים עד אפס מקום, והוא בסך הכל מעביר באופן נעים שעה וחצי. רק קצת חבל שהוא לא עושה יותר מזה. 

מה שיפה במריו זה שאין לו סיפור רקע קוהרנטי או עלילה שאפשר לעקוב אחריה שסטייה קטנה ממנה יכולה לעצבן מעריצים. מריו ובאווזר אויבים? בטח, חוץ מהקטע שהוא מזמין אותו למסיבות שלו ולתחרויות מירוצים, כמובן. מה לגבי הפעמים שמריו נלחם בפיקאצ'ו וסוניק בטירה של זלדה? איפה זה משתלב בסיפור הגדול של מריו? זה לא. כי אין. מריו הוא אוסף של דמויות בעובי נייר ודימויים כלליים שלקוחים מכמות מרשימה ביותר של משחקים. כל מה שהסרט היה צריך כדי לרצות את חובבי המשחקים זה להראות אותם בהקשר הנכון, והסרט מקפיד לעשות את זה. 

בתמורה, הסרט יוצר למריו סיפור רקע: הוא ואחיו הם אכן אחים-שרברבים שעובדים בניו יורק – לא זו שלנו כי כבר בהתחלה חוקי הפיזיקה לא מאה אחוז, אבל ניו יורק של עולם אמיתי שבו צבים הם חיות מחמד ולא שליטי ממלכות לבה. בניו יורק הזאת האחים גם קצת לוזרים – הם הקימו עסק ולבושים באופן טיפשי למדי ביחס לאנשים שסביבם, ונראה שאפילו המשפחה שלהם לא תומכת בהם. אלא שאז בעת משבר צנרת בברוקלין הם מוצאים שער לעולם קסום, וכן, אילומניישן ושות' הפכו את הסיפור של מריו לאיסקאי. לפחות הוא לא נערה בתיכון, אני מניח. 

מפה העלילה עוברת ליקום האחר שבו צבים הם איום קצת יותר רציני, והסיפור הוא שמריו מנסה למצוא את לואיג'י, לואיג'י מנסה לא למות, באווזר מנסה להתחתן עם פיץ', ופיץ' מנסה לגייס צבא כדי להילחם בבאווזר. כמו במשחק, זה אינו אפיון דמויות עמוק במיוחד ויש תחושה שאצל מריו ופיץ', למשל, היה אפשר להביא כל שחקן אחר לעשות את התפקיד וזה לא היה משנה אותו כלל. לואיג'י של צ'ארלי די נחמד, אבל בסופו של דבר לא נותנים לדמות לעשות יותר מדי דברים, ובאווזר של ג'ק בלאק הוא לרגעים נפלא ולרוב נהדר אלא שגם לו לא ממש נותנים לעשות יותר מדי. 

וזה אולי הפספוס העיקרי של "האחים סופר מריו: הסרט". יש בו לא מעט רגעים, מצבים ודמויות שהיו כפסע מלהיות ממש מלהיבים, אבל הסרט מסתפק בכך שהם יהיו יעילים ולא יותר. סצנת הקארטינג שנרמזת בטריילר למשל, היא כיפית למדי אבל היא כמעט תמיד מרגישה בטוחה מדי. רוב הדמויות לא זוכות לסצנות שיכולות להגדיר אותן ולהפוך אותן לזכירות. חוץ מבאווזר, היחיד שזוכה לכבוד הזה הוא טוד של קיגן מייקל קי – דמות החלטית, מהירה, אמיצה, כיפית, ומפתיעה. עבור רבים גם דמות של כוכב לומה עם אבחנות מדכדכות היה כוכב בפני עצמו, אבל אני מודה שמשהו בדמות לא עבד לי עד הסוף.

הגישה שמסתפקת בציון עובר ולא יותר מזה ממשיכה עם הרפרנסים. בתור סרט שמתבסס על סדרת משחקים ענפה ורחבה, הסרט לא ממש משתמש בדמויות ובחפצים באופן מקורי או מעניין, ויותר זורם עם להזכיר ברקע (ומדי פעם גם באופן בולט) דברים שקיימים. וכזה, כן, זה אכן הדבר שאני מכיר ממקודם, אבל אפילו כפאנסרוויס יש תחושת החמצה כללית שלא הלכו עמוק יותר.

כל זה מתגבש לסרט שהוא בסדר ולא הרבה יותר מזה. כיף נעים לצפייה דל קלוריות מהסוג שקל להאמין שילדים יעופו עליו – ילדים לרוב לא מעירים דברים כמו "למה סתם הכנסתם את הסצנה הזאת" או "וואו, בחירת השירים פה די בסיסית" – ואפילו אפשר לראות שרוב המעריצים של המותג ישמחו מהתוצר הסופי. ובכל זאת, יותר משהסרט עצמו הוא סיבה למסיבה, הוא מעורר תקווה שאולי בסרט הבא ייתנו ליוצרים לעשות משהו קצת פחות מרוסן.