ביקורת: סוזומה

הדלת, הנערה, החתול, וכיסא הילדים.

מאקוטו שינקאי, שאותו רובכם מכירים כיוצר "השם שלך." (וכנראה במאי סרטי האנימה המצליח בימינו), הוא סוג של וס אנדרסון במובן שהקהל שלו יודע מה הוא יקבל ממנו עוד לפני שראה את הטריילר: רומן נעורים חוצה ממדים, פנטזיה בסביבה אורבנית, רקעים יותר ריאליסטיים מהמציאות עצמה וכמובן שימוש מוקצן באפקט של הבזק עדשה, כזה שיגרום גם לג'יי ג'יי אברמס לבקש טיפה להרגיע. אלא שבשנים האחרונות, חרף ההצלחה שחווה (וכנראה בעצם בגללה), רבים ממבקריו, ואני ביניהם, טוענים שהוא ממחזר את אותה עלילה עד לרמה שניתן לנחש איך סרט חדש שלו ייגמר, עוד לפני שראיתם ממנו פריים אחד.

אלא שעם "סוזומה" ניכר ששינקאי האזין לביקורות והחליט לעשות משהו. לא משהו דרסטי – זה עדיין "סרט של מאקוטו שינקאי" בכל רמ"ח איבריו – אבל ניכר שהפעם שינקאי יוצא מאזור הנוחות שלו. אומנם במרחק בטוח דיו כדי שאפשר יהיה לקפוץ בחזרה לאזור הנוחות בכל רגע נתון כמו תינוק מבוהל שרץ לאימא, אבל גם רחוק מספיק כדי לחקור ולהתנסות. בפסיכולוגיה קוראים לזה התקשרות בטוחה.

גיבורת "סוזומה" היא נערה בשם "סוזומה". הלם, אני יודע. כשהייתה ילדה קטנה איבדה סוזומה את אִימהּ באסון פוקושימה, ומאז היא מתגוררת עם דודתה בעיירה קטנה בדרום יפן. אלא שמפגש אקראי עם צעיר זר בשם סותה מוביל את סוזומה לדלת קסומה ומסתורית, שם סוזומה מרימה חפץ מסתורי שאותו היא ממש, אבל ממש, לא הייתה צריכה להרים. מאותו הרגע (ודי מהר יש לציין, באופן שאני מעריך ומעודד יותר סרטים לעשות) יוצאת סוזומה למסע ברחבי יפן במטרה לסגור דלתות סוררות וללכוד חתול (מה ששמעתם) בעודה מלוּוה בסותה שהפך לכיסא ילדים. אל תשאלו, פשוט תזרמו.

"סוזומה" הוא סרט מסע (אם לא הבנתם את זה עד כה), מה שאומר שהכישרון של שינקאי להנפיש ערים ועיירות מתפרס הפעם על נתח גיאוגרפי הרבה יותר משמעותי מהרגיל. מדרום ועד צפון מבקרת סוזומה במקומות שונים שנראים, תחת יד האומן של שינקאי, מרהיבים. מבחינה אסתטית ייתכן שזה הסרט המגוון ביותר שיש לשינקאי להציע.

אולם אחד האלמנטים הבולטים של סרטי מסע הוא מקבץ הדמויות החדשות שפוגשים לאורך הדרך, וכיצד הן משפיעות על המשך דרכו של הגיבור (לרוב זה בזכות שיעור חשוב כזה או אחר שנלמד). במקרה של סוזומה, הפרצופים שהיא פוגשת לאורך המסע חביבים, משעשעים בדרכם הייחודית וגם די מיותרים. חלקם מביאים את סוזומה מנקודה א' לנקודה ב' כך שאפשר לזקוף לזכותם את העובדה שהם עזרו למנוע רעידת אדמה, אבל קשה לומר שסוזומה למדה מהם שיעור כלשהו לחיים.

עיקר המסע של סוזומה מתכתב עם אחת הנקודות הרגישות ביותר בהיסטוריה של יפן: רעידות אדמה. סוזומה מנסה בסרט בכל מאודה למנוע מרעידות חזקות נוספות להתרחש, ורוב המקומות אליהם היא מגיעה הם כאלה שניזוקו בעבר ברעידה מפורסמת. "סוזומה" למעשה מצייר את הטראומה הלאומית של יפן באופן שגם לנו הישראלים ייראה מוכר להחריד – בין אם דרך אזעקות ובין אם התרעות קופצות בסמארטפון. במהלך הסרט מצאתי את עצמי מקמץ אגרופים לנוכח סיטואציה שהיא על פניו שונה מהמצב הבטחוני שלנו, אך תגובות הלחץ של סוזומה ושל הדמויות שסביבה דומות להפליא (ואני לא מאמין שאני אומר זאת על סרט של שינקאי, אבל אם יש לכם פוסט טראומה ממלחמה אולי תחשבו פעמיים לפני שתצפו ב"סוזומה").

ורק כדי לוודא שנבכה מכל העסק הזה – כי זה לא סרט של שינקאי אם הוא לא סוחט לנו את בלוטת הדמעות – המערכה האחרונה של "סוזומה" שולפת כמעט כל תכסיס אפשרי ממדריך התכסיסים של פיקסאר כדי שנרגיש כל רגש אפשרי, ושנבכה כאילו זה עתה ראינו חיית מחמד אהובה נדרסת לנו מול העיניים. עליי זה עבד, מודה, אך חשתי מרומה. ל"סוזומה" עלילה טובה ומעניינת מספיק גם בלי מניפולציות רגשיות זולות, ושינקאי לא פעם ולא פעמיים הוציא ממני דמעות הרבה יותר כנות. הוא רק צריך לסמוך על עצמו יותר.

גולת הכותרת של "סוזומה" היא מערכת היחסים של הגיבורה עם סותה, אלא שמערכת היחסים הזו לא בדיוק, איך לומר, הפילה אותי מהכיסא: הסרט מנסה בכל דרך קלישאתית שקיימת להבהיר שהשניים האלה נועדו אחד לשני, ונכשל. יש למעשה יותר כימיה בין סוזומה וסריזאווה, צלע נוספת במסע של סוזומה שמזריק לסרט אנרגיה בדיוק ברגע שהוא עומד לאבד אותה, ואני די בטוח שהוא הדמות האהובה עליי. ונוסף על סוזומה וסותה, הסרט מעביר מסר אודות מהותה של משפחה אמיתית, וזה אומנם מרגיש כאילו זה יצא מתוך סרט דיסני מהעשור האחרון, אבל המסר הזה משכנע הרבה יותר ממערכת היחסים הלא מעניינת בין סוזומה וסותה.

חרף מגרעותיו "סוזומה" הוא סרט נהדר, הרבה מכך הודות לגיבורה שעל שמה הוא קרוי. סוזומה היא צעירה בטוחה בעצמה ואימפולסיבית, שינוי מרענן מהגיבורים הביישנים שמאפיינים את סרטיו הקודמים. מעבר לכך המוזיקה, כרגיל, היא ממתק אמיתי – והפעם ממתינה הפתעה מיוחדת לחובבי ג'יבלי. ואומנם הסרט לא מוגדר כקומדיה, אבל יש בו כמה מהבדיחות המוצלחות ביותר שראיתי השנה (הרבה מהן הודות לסריזאווה).

אז כן, אני יודע לְמה לצָפות משינקאי ו"סוזומה" מספק את מה שציפיתי לו ומעבר לכך. אומנם הסרט לא מתעלה על "השם שלך." באף היבט עלילתי, אבל זה רק כי מדובר בברק שכמעט בלתי אפשרי ללכוד פעמיים (ואם אגב ציפיתם לחוט מקשר עם "השם שלך" או עם אחד הסרטים הקודמים של שינקאי, "סוזומה" מבהיר חד משמעית שהוא מתרחש בעולם משלו). זה סרט הרפתקאות מיוחד שנראה נהדר, משעשע, מרגש וכנראה גם לא דומה לשום דבר אחר שתראו השנה, ואם יש לכם אפשרות (ולראשונה עם שינקאי, אכן יש לכם אפשרות) צפו בו על מסך כמה שיותר גדול. לא נראה לי שתתחרטו.