מאחורי הכותרת הבנאלית, מסתתרת קומדיה יותר מוזרה ממה שחשבתם

אבא, אל תטיף. "אבא בהפרעה". צילום: יח"צ נטפליקס
אבא, אל תטיף. "אבא בהפרעה". צילום: יח"צ נטפליקס

"אבא בהפרעה" נראית במבט ראשון כמו עוד סיטקום על זה שמשפחה זה חשוב ורגשות זה מרגש. אבל ברגע שתקלפו שכבה וחצי מהקומדיה החדשה של רוב לאו בנטפליקס, תגלו סדרה סוריאליסטית, לא צפויה, וגם מצחיקה מאוד

2 באפריל 2023

הסדרה הקומית החדשה של נטפליקס "אבא בהפרעה" (Unstable) מקבלת את מרבית הבאזז שלה בזכות הליהוק של שתי הדמויות הראשיות, הרי מככבים בה האב והבן האמיתיים רוב לאו וג'ון אוון לאו בדמותם של אב ובנו. רוב מגלם את אליס דראגון, יזם בתחום הביוטכנולוגיה חתיך וכריזמטי – פחות או יותר מה שאילון מאסק חושב שהוא – וג'ון מגלם את בנו ג'קסון, שנקרא מניו יורק לקליפורניה לעזור לאביו הלא יציב לנהל את החברה שלו אחרי מותו של אשתו. אבל מה שיותר ראוי לציון ממפגן הנפוטיזם המרשים הזה הוא דווקא השם השלישי בין יוצרי הסדרה, אחד ויקטור פרסקו. למה אני מציין אותו? כי הוא, או לפחות המוח שלו, הם כוכב האמיתי של הסדרה הזאת.

פרסקו התחיל את הקריירה שלו ככותב בסיטקום "משתגעים מאהבה" ואז יצר את הסדרה "אנדי ריכטר שולט ביקום". הסדרה, אחת ממספר הפרויקטים הכושלים של הסיידקיק לשעבר של קונאן אובריאן, היוותה גם האבטיפוס לסדרות שפרסקו ייצור בעתיד: קומדיות קלילות ומצחיקות עם מידה מסויימת של סוריאליזם. בין אם זה הפנטזיות של אנדי ריכטר, הסאטירה האנטי-קפיטליסטית המד"בית של "אי אפשר בלי טד" האימה הקומית של "דיאטת סנטה קלריטה" – בזכות משחקים כאלה סביב פורמט הסיטקום, הסדרות של פרסקו היו לרוב חביבות על המבקרים, אבל לא זכו להצלחה רבה עם הצופים (בפילמוגרפיה שלו יש לא מעט פרויקטים שבוטלו בטרם סיימו עונה ראשונה).

"אבא בהפרעה" (אי אפשר שלא לקרוא את השם שלה ולחשוב על סדרה אחרת שהייתה חביבת מבקרים, לא קיבלה מספיק רייטינג וזכתה לחידוש בנטפליקס, כמובן) נראית בהתחלה כמו עוד סיטקום פיל-גוד על כמה שמשפחה זה חשוב ואיך צריך לאהוב אחד את השני. עד הרגע בפרק הראשון בו נשלפת גלימת "אי-נראות" ואתה מבין שזה לא "טד לאסו" פה. "אבא בהפרעה" זו סדרה שמשחקת עם ציפיות הצופים וזורמת לגמרי על עלילות מוזרות: פסיכולוגים שנחטפים, נץ שמעופף במשרד ומקהלות כנסיה שמופיעות פתאום. זו סדרה כיפית שמצליחה איכשהו להיות רגועה ולא צפויה בו זמנית, בעיקר בזכות הדמויות המשניות שלה, ומרגישה קצת כמו גרסה מחודשת של "אי אפשר בלי טד", שגם היא עסקה באב יחידני מבולבל בעולם התאגידי של אמריקה. 

ועדיין, כדאי לדבר קצת על כוכבי הסדרה, האב והבן למשפחת לאו. בשביל רוב לאו, הסדרה הזאת היא חלק ממגמה בקריירה שלו שהתחילה ב-2010 כשגילם את כריס טרייגר ב"מחלקת גנים ונוף". לאחר קריירה עם כמות נכבדת של שערוריות (קלטת סקס עם קטינה, האשמות בהטרדה מינית מצד המטפלת של הילדים שלו, שירה גרועה בטקס אוסקר) לאו ייצב את עצמו מחדש כבחור חייכן וטוב לב, נחמד ומתחשב, וכמובן חתיך. בקיצור, הגבר המושלם. אחרי "מחלקת גנים ונוף" לאו כיכב בעוד מספר סדרות קומיות שלא הצליחו במיוחד, אבל ב"אבא בהפרעה" הוא חוזר חמוש בנשק הסודי חדש – הבן שלו.

כמובן שיש הרבה מטא-טקסטואליות בליהוק של ג'ון אוון לאו לתפקיד בחור צעיר שחי בצילו של אביו, ומנסה לא להתנהג כמוהו. יש גם ניתוח מעניין שאפשר לבצע על הדרך בה הקולנוע מציג לנו את העשירים כנבלים, בזמן שהטלוויזיה מציגה לנו את המיליונר הנחמד הזה, שלא לדבר על מגיפת הנשים המתות בסיטקומים מהסוג הזה (זוכרים את "שרינקינג"?), אבל נראה ש"אבא בהפרעה" לא מעוניינת בכל הסוגיות כבדות המשקל האלה. היא רוצה להצחיק אתכם. אולי גם קצת לרגש, אבל בעיקר להצחיק. מה עוד אפשר לבקש בימינו?

"אבא בהפרעה", עונה ראשונה עכשיו בנטפליקס