הסדרה הזו עוד תתפוצץ ליוצריה בפנים

לפי הפרק הראשון של הדוקו המתוסרט "רוחות ביירות" של שואוטיים, שזמין לצפייה ב-yes, נראה שמטען החבלה הזה יצר פיצוץ לא גדול ותוצאה שהתפזרה לכל עבר

אקשן ופיצוצים. מתוך "רוחות ביירות". צילום: yes

ליאור רז ואבי יששכרוף התארגנו על חומרי נפץ וציוד שיכלו להתפוצץ על המסך - סיפור חייו של ארכי טרוריסט, קאסט איכותי ביבוא אישי מ"פאודה", פנקס צ'קים של "שואוטיים" האמריקנית - אבל איכשהו, לפחות לפי הפרק הראשון של "רוחות ביירות", נראה שמטען החבלה הזה יצר פיצוץ לא גדול ותוצאה שהתפזרה לכל עבר.

זה דוקו מתוסרט שמלווה את הסיפור של ממציא פיגועי ההתאבדות עימאד מורנייה, משנותיו הראשונות כנער פוסטר של הג'יהאד האסלאמי עד למעמד שזכה לו כאחד מהרוצחים האכזריים, ששינה את תפיסת הטרור בלפחות שלוש מדינות במזרח התיכון.

"רוחות ביירות", צילום: yes

הסדרה עוסקת בימי התום, שבהם האמריקנים עוד חשבו שיוכלו להשיג שלום באמצעות הסגת צה"ל מהבסיסים בלבנון. כמתבקש בז'אנר, מי שרדפו אחרי מורנייה במוסד וב-CIA במשך שנים עד שחוסל ב-2008 מרואיינים בסרט ומלווים אותו במשפטי מחץ למצלמה. מורנייה, בכיר חיזבאללה ומי שהמציא את המושג "מתאבד שיעי", מגולם בצעירותו על ידי אמיר חורי ששיחק ב"פאודה", ובהמשך יוחלף בהישאם סלימאן "הפנתר" מהעונה הראשונה של הסדרה.

בהנהלה הישראלית דאגו ש"רוחות ביירות" תביא למסך את הערך ההפקתי של "פאודה": היא מלאה באקשן ובפיצוצים, שלפי הסיפור האמיתי שיאם עדיין לפנינו. גם את הטיפול האנושי שזוכים לו שני צידי הסכסוך בלהיט המקורי אפשר למצוא כאן, רק לא בטוח שבארבעה פרקים יש יכולת באמת לייצר הזדהות עם הנבל המורכב.

"רוחות ביירות", צילום: yes

כמו ב"פאודה", חשוב לרז וליששכרוף לספר שגם למחבל צמא דם כמו מורנייה יש חיים ומשפחה ואישה דואגת שמחכה לו בבית. בראיון לפני עליית הסדרה סיפר רז כי בהוליווד יש משוואה שלפיה ככל שהנבל רשע יותר - כך היצירה טובה יותר. בינתיים מורנייה הצעיר הוא עדיין לא הנבל הזה שירתק אותנו למסך, והאכזריות הג'יהאדיסטית מקפיאת הדם מסוגננת אפילו יותר מאשר ב"פאודה".

בעדינות של חבלן שמפרק פצצה, נגיד שזהו רק הפרק הראשון. הוא רק התחיל להניח את הכלים על מפת האינטרסים הסבוכה של אותם הימים, ואת זה הוא עושה בעניין רב. אבל כבר אפשר לנחש ש"ביירות" תיתקל בכמה מכשולים טכניים: גם אם העלילה והסיפור זורמים איכשהו, היא נעצרת פעם אחר פעם כדי לשמוע אנשי CIA ומוסד בעדויות הדוקו, מה שמוציא את הצופה מהסיפור ומזכיר לו שמדובר במסמך עיתונאי.

"רוחות ביירות", צילום: yes

תוסיפו לזה שכבר אחרי שני פרקים יוחלף הגיבור בשחקן אחר שיגלם אותו, ולא בטוח שברביעיית פרקים בלבד יש כאן יצירה שתסחף באמת. אבל אם ההחלטה לעשות אותו בז'אנר שסובל מחסרונות עוד מובנת, הבחירה לשחרר רק פרק אחד של הדוקו בשבוע - סביר שתעשה לו סיכול ממוקד.

"רוחות ביירות", ‪yes VOD‬ ו-STINGTV.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר