"שמונה הרים" הוא כמו "הר ברוקבק", רק על גברים סטרייטים

יודעים לספור? שמונה הרים. צילום: יח"צ
יודעים לספור? שמונה הרים. צילום: יח"צ

נופים מרהיבי עין מספקים רקע ויזואלי מושלם לדימוי הר מתמשך על מערכת יחסים בין שני גברים, עכבר העיר ועכבר הכפר, ולא מעט דאדי אישיוז. מסורות של גבריות אובדות בהרי האלפים האיטלקיים, וביום קיץ חם אין יותר טוב מלהיכנס למזגן של קולנוע ולצפות בקצת שלג אלפיני

8 ביוני 2023

הרים הם אתר התרחשות דרמטי ואטרקטיבי. הדרך אל הפסגה, וכיבושה, תמיד נושאים עמם משמעויות סמליות ורוחניות של התמודדות חזיתית עם המגבלות האנושיות. המטאפורה הזו שגורה בשפה היומיומית שלנו, וסרטים על הרים הופכים אותה למוחשית. לכן יש להם כוח משיכה מעבר לסיפור ולדמויות. אחרי הלהיט "לונאנה: יש יאק בכיתה", שליווה מורה בהרי ההימלאיה שבבהוטן, קבלו את "שמונה הרים", הנפרס על רקע האלפים האיטלקים (ומגיע גם לרכס האסיאתי, מצידו הנפאלי). הנופים מרהיבי העין הם בלב הדרמה האנושית של הסרט, שזכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן 2022.

"שמונה הרים" מתחיל בקיץ 1984, כשפייטרו בן ה-11 מגיע עם אמו פרנצ'סקה לבית כפרי ששכרו בגרנה שבהרי האלפים. אביו, ג'יובאני (פיליפו טימי, שנראה כמו אחיו הצעיר של חווייר בארדם), נשאר בטורינו. פעם אנשי הכפר התפרנסו מגידול עדרי פרות וייצור גבינות, אבל הענף בירידה ורוב התושבים נטשו את המקום. ברונו הוא הילד האחרון שנשאר. אביו עזב והוא מתגורר עם דודו ודודתו. ברונו לוקח את פייטרו לשחות באגם נסתר בין ההרים, והשניים הופכים לחברים הכי טובים. אבל בתום הקיץ פייטרו חוזר לעיר וברונו נשאר בהרים. בקיץ הבא ג'יובאני מצטרף לנופש, ומוביל את שני הילדים לפסגת אחד ההרים. נראה שהוא מתחבר באופן טבעי יותר לברונו, שאינו חושש לקפוץ מעל סדקים בקרחון.

משם הסרט ממשיך לעקוב אחר מערכת היחסים בין עכבר העיר ועכבר הכפר, וביניהם לבין אבותיהם החסרים. בהגיעם לגיל 31 פייטרו וברונו כבר מגולמים על ידי צוות שחקנים שלישי – לוקה מרינלי ("משמר האלמוות") ואלסנדרו בורגי. אחרי נתק שנוצר בילדות בשל התערבות האבות בחיי בניהם, בבגרותם הם מתחברים מחדש סביב בקשה שג'יובאני המנוח השאיר אחריו. כגברים צעירים הם מחפשים עוגנים שונים בחיים, והמקצבים שלהם משתנים. ברונו רוצה לחדש את מסורת גידול הפרות וייצור הגבינות, ופייטרו אובד הדרך יוצא לטפס על הרי ההימלאיה. רק הבית שבנו יחדיו על ההר ממשיך לשמש כנקודת מפגש. במילים אחרות, זה מעין "הר ברוקבק" על גברים סטרייטים.

קשוב לאתר ההתרחשות, הסרט צולם בעונות שונות של השנה, ואנחנו שבים אל ההרים כשהם מחליפים צבעים, מירוק ללבן. בהתאם, הקצב של הסרט נינוח. אין כאן עלילה קלאסית ששואפת להגיע אל שיא – כשהמרחב מלא שיאים, נראה שאין צורך בכזו. אחרי קרוב לשעתיים נסגר מעגל דרמתי מרכזי במהלך טיפוס על כמה פסגות, ומייצר שיא רגשי. אך בניגוד לתבנית המקובלת הסרט ממשיך הלאה, מעבר לשיא, ומתאר מעין חילופי מסלולים של שני הגיבורים – בעוד האחד עולה, השני יורד. בשלב הזה הסרט מתארך יתר על המידה ומאבד גובה (תאלצו לסלוח לי על המטאפורה המתבקשת).

את "שמונה הרים" כתבו וביימו בני הזוג הבלגים שרלוט וונדרמיש ופליקס ון גרוניגן ("קריסת המעגל השבור"). הוא מבוסס על ספרו עתיר הפרסים של פאולו קונייטי – סופר ומטפס הרים שנוהג להתבודד בהרים במשך כמה חודשים מדי שנה. לפני שנתיים הוקדש לו סרט תיעודי משל עצמו בשם "פאולו קונייטי בצפון הגדול", שבו לקח את הצופים לטיול בהרים וסיפר על הסופרים האמריקאים שנתנו לו השראה, בהם ארנסט המינגוויי, ג'ק לונדון והנרי דיוויד ת'ורו. ברוחם "שמונה הרים" עוסק בידידות בין גברים ובמסורות של גבריות, ושואף לגבהים רוחניים ולעומקים פסיכולוגיים, שגם אם אינו מגיע אליהם הוא עדיין סרט יפה, ולעיתים מרחיב לב.

4 כוכבים
The Eight Mountains בימוי: שרלוט וונדרמיש ופליקס ון גרוניגן. לוקה מרינלי, אלסנדרו בורגי. איטליה 2022, 147 דק'