סגור
פנאי מתוך הממלכה אקסודוס
מתוך "הממלכה: אקסודוס". מתחת לפני השטח עדיין רוחשות אימה ואמונות טפלות ( צילום: באדיבות YES)

עונה שלישית ל"הממלכה" - מטורפת בקטע טוב

אחרי שנים שבהן לארס פון טריר רק הקצין על המסך ומחוץ לו הוא שב עם עונה שלישית ל"הממלכה" וצולל כהרגלו אל הרוע האנושי. רק הפעם עם סוג של חן

בשנת 1992, אחרי ההצלחה של יצירת המופת הגדולה שלו "רכבות לילה", ייסד לארס פון טריר חברת הפקה בשם זנטרופה, שבתוך 30 שנה נהפכה לאולפן הסרטים המוביל של דנמרק. היצירה הראשון של פון טריר עצמו בזנטרופה הייתה "הממלכה" (1994), מיני־סדרה של ארבעה פרקים שהבמאי הודה שנוצרה בהשפעת "טווין פיקס" של דיוויד לינץ'. עונה שנייה של "הממלכה" שודרה ב־1997, והשבוע הגיעה ל־yes העונה השלישית. כל 13 פרקי הסדרה, על כל עונותיה, זמינים כעת לצפייה ולפני שנגיע לעונה השלישית צריך לציין בסיפוק ובהתפעלות שגם בצפייה חוזרת, 29 שנה אחרי שידורו, הפרק הראשון של "הממלכה" נותר אחד מפרקי הבכורה הטלוויזיוניים הטובים בכל הזמנים, ואחד משיאיו של פון טריר כבמאי.
בדיעבד, מתברר ש"הממלכה" הייתה היצירה שאפיינה את כל המשך הפילמוגרפיה המשונה, המשתנה והלא יציבה של פון טריר. "הממלכה" צולמה במצלמת וידיאו פשוטה וביתית - והלוק המגורען שלה שנוצר בכלל משיקולי תקציב, נותר יפהפה. שנה אחר כך ייסד פון טריר עם חבריו את תנועת "דוגמה 95"והם הפכו את המראה הזה מאילוץ תקציבי לבחירה עקרונית. יותר מזה, נראה שהמשבר הנפשי והרוחני שפון טריר סבל ממנו בשנות ה־2000 קיבל רמיזות כבר בסדרת הטלוויזיה שיצר, והעסיקה אותו ברוב השנים שבין "רכבות לילה" ו"לשבור את הגלים".
הממלכה הוא שמו של בית חולים בקופנהגן שנבנה על אדמת ביצה, שאליה באו הכובסים והכובסות של קופנהגן העתיקה. בית החולים שנבנה שם מייצג את המדע והקדמה, וגם את ההיבריס של הרופאים שהתעלמו מכך שמתחת לפני השטח עדיין רוחש עולם של מיסטיקה, של רוע ושל אירועים שהמדע לא מסוגל להסביר.
פון טריר, שבסרטיו הקודמים עסק ברוע אנושי - הנאציזם למשל - פנה בהממלכה לעולם דתי שהולך ומקצין, ובו מתנהל קרב לא בין מדע לבין אמונה, אלא בין ישו לבין השטן. הרופאים בקומות העליונות של הממלכה לא מודעים לאירועים המשונים שקורים בקומת המרתף: הגברת דרוסה, אישה עם כוחות על־טבעיים, מתאשפזת בבית החולים וחושפת בחושיה את רוחות הרפאים שמסתובבות במסדרונות.
"הממלכה" היא סדרה על המודחק, על מה שקבור מתחת לפני השטח, על כל מה שקיים מחוץ לתודעה ולהיגיון. כשרואים את הפתיח של הסדרה כיום, אחרי שידוע כמה פון טריר הלך והקצין, נראה שכבר לפני 29 שנה הסגיר את מה שעובר עליו. מאז, ילד הפלא של דנמרק נהפך לסוג של שטן: עם סרטים אולטרה־קיצוניים, שקשה לצפות בהם מרוב אלימות, עם אמירות פרו־נאציות שגרמו לסילוקו מפסטיבל קאן, עם דיווחים על התעמרות בשחקנים על הסט, עם אקלים של הטרדות בחברת ההפקה שלו ועם תפיסת עולם קולנועית שמציגה את העולם כמקום שכולו סקס ואלימות כחלק מאורח חיים אולטרה־דתי של סיגופים ועינויי נפש בחיפוש אחר גאולה אלימה.
"הממלכה 3: אקסודוס" נפתח עם אישה מבוגרת שצופה בסדרה "הממלכה" בטלוויזיה ומשוכנעת שמה שקורה בסדרה אכן אמיתי. אין לה כוחות על־טבעיים, אך היא סובלת מסומנובוליזם - הולכת בשנתה. ולילה אחד בעת צעידה מתוך שינה אל בית החולים, שעבר שיפוץ וחידוש מאז, היא מבקשת לפגוש את הדמויות מהסדרה שראתה בטלוויזיה. "הדמויות לא אמיתיות", אומר לה השומר בכניסה, "אלא דמויות בסדרת הטלוויזיה של האידיוט הזה, פון טריר, שהרס לנו את החיים מאז". מתברר שכל מי שמגיע לבית החולים רוצה לפגוש את הגברת דרוסה ואת רוח הרפאים של הילדה בפיר המעלית. אבל מתברר שמה שקרה בסדרה "הבדיונית" אכן קורה באמת - ורוחות הרפאים שם. וכך, הסדרה הקודמת מוצגת כבדיון וכפולקלור והסדרה החדשה מציגה את העובדה שכל מה שהומצא אז, קורה באמת כיום. מין בובת בבושקה של שקרים ורוחות רפאים.
דמות חדשה שמצטרפת היא של רופא נוירולוג משבדיה, בנו של הרופא השבדי מהעונות הקודמות. האיבה בין הדנים לשבדים ממשיכה גם כעת וזה עדיין מצחיק (הרופא המומחה מקבל את משרדו החדש ארוז בקופסאות איקאה, שאותן הוא מחבק ומלטף ברגש - אך עליו להרכיב את רהיטיו בעצמו, בלא הצלחה). גם הפעם פון טריר מסכם כל פרק בקולו, מסביר את המשמעות ואת הסאבטקסט ("לקבל את הטוב עם הרע") אלא שהפעם הוא עושה זאת מוסתר מאחורי מסך. לא מתוך צניעות, הוא אומר, אלא דווקא בגלל גאווה, שלא תראו איך הוא השתנה בשנים שחלפו מאז.
הסדרה החדשה, שאין בה צורך אמיתי חוץ מהעובדה שהוזמנה על ידי שירות סטרימינג דני, היא הדרן מוצלח למי שיצפה כעת בשמונת פרקי שתי העונות הקודמות. פון טריר, אחרי שנים בעמק הבכא, חוזר להציג מודעות עצמית מוצלחת וחוש הומור משובח. הרבה אלמנטים חוזרים על מה שכבר נעשה ונאמר בעונות הקודמות, אבל לארס פון טריר סוף סוף חזר להיות מוטרף בלי להיות מטריד.