הרשמה

ביקורת: מראה שחורה עונה 6 פרק 1 - פנתאון המיינד-פאק

העונה החדשה של מראה שחורה חוזרת, ופותחת ישר עם אחד הפרקים היותר טובים שהיו עד כה

תאריך השקה: 14/06/2023

זה לא מה שציפינו

תודה רבה לנטפליקס ישראל על הגישה המוקדמת לסדרה!

מראה שחורה (Black Mirror) בשקט בשקט הצליחה לבנות את עצמה כאחת מסדרות הדגל של נטפליקס. דווקא בגלל שהיא מעזה לערער את הצופים שלה בכל פעם מחדש עם דילמות מוסריות קשות שלא מתעסקים בהן ביום יום, היא הצליחה לבנות לעצמה קהל מעריצים הדוק וכמעט תמיד מצליחה לעורר שיח ציבורי בנוגע לחלק מהבעיות שהוצגו בפרקים המשתנים שלה. גם בעונה השישית הסדרה חוזרת כדי להעלות סוגיות, וגם הפעם היא מגיעה עם שלל כוכבים, עלילות מגוונות ופרקים שנזכור לעד, ובראשם הפרקים הראשונים לעונה להם אוייב משותף מוכר - נטפליקס בעצמם. כיאה לסדרה, בחרתי להכניס מבקרת אורחת לביקורת, אז תגידו המון שלום לדניאלה אלפרט.

פרק ראשון - Joan Is Awful

הפרק הראשון מתרכז בלהיות מיינד-פאק בדומה לצורך היניין ל"אינספשן" או "שאטר איילנד". בחורה בשם ג'ון אותה משחקת באופן מצויין אני מרפי (Annie Murphy) מגלה ערב אחד ששירות הסטרימינג האהוב עליה "סטרימבריז" (פארודיה על נטפליקס) העלתה סדרה בשם "ג'ון נוראית" העוקבת אחרי סלמה הייק (Salma Hayek) בתפקידה של, ובכן - ג'ון, המשחזרת באופן כמעט מדוייק את חייה עד לאותן דקות של הצפייה בפרק. מן הסתם שהדבר שולח את ג'ון לרצף אירועים מסקרן שכולל בתוכו כמה דילמות ששלחו אותי לחשוב בעצמי על ההשלכות של ההתקדמות הטכנולוגית.

גם מעבר לסאבטקסט של הפרק - מדובר באחד מעלילות המיינדפאקים הטובות ביותר של השנים האחרונות. אחרי עשר דקות משעממות למדי שמאוד מתאימות בקונטקסט של המערכה השנייה והשלישית, אנחנו נזרקים ל-40 דקות נוספות מהפנטות, שמכילות בתוכן גם כמה סצנות פשוט קורעות. השילוב בין מיינדפאק מורכב אבל לא מסובך להבנה עם הומור ומשחק נהדר גורם לפרק להיות נקודת פתיחה מרשימה לעונה ונקודת שיא בכלל לסדרה. נראה לי שהבהרתי מספיק כי מדובר בפרק שחובה לראות, וכל כך כיף לדבר עליו שגם כתבנו ניתוח שלו - אליו אנו ממליצים לחזור לאחר שצפיתם בפרק.

ניתוח הפרק כולל ספויילרים (כתבת אורחת: דניאלה)

מעטים הפרקים במראה שחורה שסופם הוא יחסית חיובי. הבולטים שביניהם הם Hang the DJ, USS Callister וכמובן San Junipero המדהים. המשותף העיקרי להם הוא מוטיב "שבירת המערכת", הדמויות מצליחות לצאת מגבולות המשחק, ההדמייה או האפליקציה ובוחרות בחירה חופשית מודעת.

בפרק החדש של סדרת המופת "מראה שחורה"- "Joan is awful" אנחנו רואים את המוטיב המוכר לובש צורה חדשה, הפעם נטפליקס מפנים את אור הזרקורים כלפי לא אחר מאשר, נטפליקס. ובכן, הביקורת היא לא בדיוק על נטפליקס אלא יותר עלינו, בני האדם שנהיו אפטים וחסרי מחשבה עצמית. כמו בבדיחה של "מכירים את זה שאין לכם כוח לקרוא את תנאי השימוש אז אתם פשוט לוחצים אישור ומגלים שמכרתם את סבתא בשוק השחור"? אז נטפליקס עשו על זה פרק. האמת? אותי הפרק הפחיד. נכון שהסיום שלו חיובי ובסוף ג'ואן "האמיתית" (האומנם?) ואנני מרפי שותות להן קפה וצוחקות על כך שהצליחו לנצח את תאגיד הענק, אבל לא יכולתי שלא לחשוב על כמה שזה הרגיש לי מציאותי ומקריפ. כלומר, בטוחה שלקוראים כאן יצא לדבר על נושא אקראי ביותר שכולל בתוכו מוצר כלשהו, רק כדי לפתוח פייסבוק דקה אחר כך ולראות מודעה שמוכרת את אותו המוצר. אני יודעת שזאת הקצנה, אבל האם יכול להיות שגם החיים שלנו יום אחד יוצאו ככה למכירה?

אבל מספיק עם החרדות ובחזרה לפרק. פרק מעולה שבחלקו הרגיש כמו אדפטציה מודרנית לסרט "התחלה" עם קצת פחות אקשן וקצת יותר קונפליקטים שקל להזדהות איתם. הכוכבות של הפרק היו כמובן אני מרפי וסלמה הייק המצוינת שכל כך התגעגעתי לראות אותה על המסך שלי אז הלכתי ומצאתי שיצא לה בתחילת שנה סרט למג'יק מייק, עם צ'נינג טייטהום והכול. אמיתי. שחקנית אייקונית שמודעת לנוכחות שלה, משחקת את עצמה בצורה הומוריסטית וכריזמטית, עושה את מה שסלמה הייק עושה הכי טוב. לסיכום, נכנסתי בעיקר לתחושה שהפרק השאיר לי, לרלוונטיות שלו לחיי היום יום שלנו וכמה שהוא עומד מעולה לצד שאר "הפרקים החיוביים של מראה שחורה".

השורה התחתונה

Joan Is Awful לא רק מצליח להכניס אותנו מחדש לאווירה שמראה שחורה הכתיבה במשך שנים, אלא גם משחזר את אותם רגעי שיא בה הסדרה הצליחה להעביר חששות אמיתיים בצורה מהפנטת. גם אחרי פגרה של ארבע שנים הסדרה לא מפסיקה להיות רלוונטית תוך כדי פיתוח עלילה ודמויות לא רע בכלל, מה שהופך את פרק הפתיחה של עונה שש לאחד שבוודאות לא תרצו לפספס.

*רוצים לקבל את כל החדשות החמות ישר לנייד? הצטרפו לערוץ הטלגרם של Vgames!*

9
מתוך 10

הטוב

  • טוויסט מצויין
  • ההומור משתלב נהדר
  • הופעות מצוייניות
  • דילמה מעוררת מחשבה

הרע

  • למרות שמשרתת את הקונטקסט של סוף הפרק - ההתחלה ג'אנרית למדי ואפילו מעט משעממת

וההופעות האורח:

  • וואו. וואו, וואו.
דור קציר - כתב תוכן

דור קציר - כתב תוכן

משחק על: Xbox Series X, Nintendo Switch, PS3, Wii U

בחיים לא תנצחו אותי ב:Mario Kart והמולטיפלייר של Uncharted 3

המשחק שהגדיר לי את הילדות: Ratchet & Clank 3 ולגו באטמן

כשאני לא משחק אני: מכין קפה

מסר לעולם: תחייכו, זה לא עולה לכם כסף

צפיה בכתבות צוות תוכן צור קשר

תגובות

תצוגה מקדימה
הסתר | הצג תצוגה מקדימה
טוען...
  1. 1

       | פורסם ע"י