ביקורת: אופנהיימר

בום.

"אופנהיימר" כולל כמה מהסצנות הכי טובות שכריסטופר נולאן ביים אי פעם. אם "טנט" מציג את נולאן כבמאי שנותן לאובססיות שלו להכתיב את עתידו הקולנועי, אז "אופנהיימר" הוא שבירה חדה לאזורים שהבמאי עוד לא ממש היה בהם (האזורים האלה הם עדיין ביוגרפיה קולנועית, אז זה לא שמדובר באיזה סרט חדשני מדי, בואו ניקח הכל בפרופורציות). "אופנהיימר" בהחלט ראוי למקום מכובד ברשימת הדברים הכי טובים שנולאן עשה. לפחות, כל עוד הסרט מתעסק באופנהיימר. 

כשהסרט עוסק באופנהיימר, בגילומו של קיליאן מרפי, הוא פשוט סרט נהדר: ביוגרפיה קולנועית אקספרסיבית, שלא מתביישת להציג צדדים מעפנים מאוד של הגיבור שלה, אבל לא עושה ריקוד שלם מסביב לנושא. אופנהיימר היה רודף שמלות, אבא מזניח, רודף כבוד, ולא פעם הוא היה קצת שמוק. אלה צדדים חשובים לאישיות שלו, אבל באנו לראות את אבי הפצצה האטומית – לא אדם די סטנדרטי בשנות הארבעים. הסרט מלווה את אופנהיימר תקופה ארוכה (אם כי הוא מדלג על דברים שפחות מעניינים אותו) – הוא לא מז'אנר ה"נספר את הסיפור של האיש דרך מאורע אחד", אלא מנסה להסביר איך האיש שפיקח על הפרויקט של הפצצה האטומית הגיע לשם. גם טכנית, אבל גם אישיותית ומוסרית. 

ומכיוון שהסיפור של אופנהיימר כלל הרבה אנשים, צוות השחקנים של הסרט הזה פסיכי. אני אפילו לא הולך לדבר על כולם, כי יש הפתעה מסוימת בלגלות בדיוק כמה שחקנים יש בסרט הזה, אז רק אגיד שמדובר באחד הסרטים עם הברקות הליהוק הכי טובות של השנים האחרונות. מסוג הדברים שהיינו בטוחים שרק טרנטינו יכול לעשות. לא רק מדובר בליהוק מדויק מבחינת התאמת שחקנים לדמויות, אלא גם העובדה שעצם זה שדמויות משנה מקבלות פנים של כוכבי טלוויזיה וקולנוע מהשורה הראשונה רומזת לכך ש"אופנהיימר" הוא הסיפור של אופנהיימר, אבל שיש עוד סיפורים לכל האנשים האלה, בכיכוב כוכבי קולנוע משלהם, ממש מעבר לפינה. 

זה לא רק הליהוק – אחרי שנים שבהם הסרטים של נולאן סבלו מכך שהשחקנים שירתו את העלילה אבל לא ממש התעלו למשהו ששווה לדבר עליו, צוות המשחק פה מפציץ. קיליאן מרפי נהדר, מאט דיימון נהדר, והרשימה ממשיכה. יש כמה שחקנים קצת מבוזבזים פה (ראמי מאלק, נניח), אבל נולאן מראה בסרט הזה שכשאכפת לו מרמת המשחק, זה ניכר בתוצאה.

נולאן מפגין שליטה גם באמצעים אומנותיים יותר שלא הופיעו בסרטים שלו עד כה – בין אם אלה קאטים לתקריבים של חלקיקים פיזיקליים ובין אם אלו סצנות מין שקשה להאמין שמישהו אחר חוץ מנולאן היה אשכרה מביים כמוהו. לרגעים יש משהו מבאס בכך שהסרט לא שובר יותר לצדדים האומנותיים, כי הפלרטוט של נולאן עם סוראליזם נפלא. 

בקיצור, ובלי ללכת סחור סחור – "אופנהיימר" הוא סרט באמת טוב מאוד. מן הסתם לא מאוד כיפי – פצצה אטומית וכל זה  – אבל הסרט מצליח גם ללכוד דמות של אדם (או לכל הפחות גרסה של אותו אדם), וגם לקיים דיון לא פשוט על הפצצה האטומית. הרי עבור הקהל המודרני פצצה האטומית היא משהו מוכר וקצת מובן מאליו, אבל נולאן מראה שפעם זה לא ממש היה ככה, ושהאנשים שיצרו אותה ממש לא חשבו שזה משהו מובן מאליו. נולאן לא מתיימר לענות על השאלה "האם באמת היו צריכים להטיל שתי פצצות אטום?", אבל הוא מציג את שני הצדדים באופן משכנע ומכבד. 

הבעיה היא שיחד עם "אופנהיימר" בא במעין דאבל פיצ'ר סרט נוסף – "שטראוס", על פוליטיקאי בגילומו של רוברט דאוני ג'וניור שמערכת היחסים שלו עם אופנהיימר לא משהו, ושבשנת 1954 היה צריך את אישור הסנאט כדי להפוך לשר המסחר.

בפני עצמו, "שטראוס" הוא סרט לא רע בכלל – רוברט דאוני ג'וניור שוב מוכיח למה הוא נוכחות קולנועית רצויה, אלדן ארנהרייך כיפי נורא, ויש משהו פשוט מהנה בסרטים משפטיים. 

אבל "שטראוס", למרות כמה הקבלות לאופנהיימר, פשוט לא מוסיף כלום לסרט שהוא "אופנהיימר". או אולי יותר נכון להגיד – לא מוסיף מספיק לעומת זמן המסך שהוא זוכה לו. הייתי אומר שצריך להראות יותר את הקשר בין אופנהיימר ושטראוס בשביל שהחלקים הללו יעבדו יותר, אבל למען השם, הסרט כבר עכשיו באורך שלוש שעות. זה לא שהסצנות הללו פוגמות בסרט, אבל באמת שמדובר בסיפור הרבה פחות מעניין מהסיפור של אופנהיימר. זאת הבעיה, אני מניח, כשבצד אחד מונח גורל האנושות, ובצד שני מינוי פוליטי לשר זוטר. משום מה, גורל האנושות החזיק את תשומת הלב שלי יותר. 

אז כן, לכו לראות את "אופנהיימר", ולכו לראות אותו על מסך גדול ככל שאפשר עם הסאונד הכי טוב שאפשר. הוא לא סרט כיפי או סרט קיץ בשום צורה, אבל אם מה שאתם מחפשים זה סרט חכם, טוב, ומרתק עם כמה מהסצנות הכי טובות של השנים האחרונות, הופעות נהדרות, ואיזשהו קסם קולנועי של סרט בתקציב גדול (אבל לא עצום) שפונה למבוגרים – לכו לראות. יש תחושה שיוצאים פחות ופחות סרטים כאלה בימינו.