יש את אופנהיימר, יש את ברבי, ויש את גראן טוריסמו - וזה אחד הסרטים המהנים של הקיץ

יאן מרדנבורו היה גיימר צעיר שאת רוב זמנו העביר מול המסך, עד שיום אחד הוא מחליט להגשים חלום ישן והופך לנהג מרוצים מקצועי. הוליווד, שמכורה לסיפורי סינדרלה מעוררי השראה, הפכה את הסיפור הזה לסרט - והתוצאה? ובכן, מיד בתום ההקרנה רכשנו מחנות המשחקים הקרובה את "גראן טוריסמו", אז כנראה שהתוצאה היא וואו | ביקורת סרט

"גראן טוריסמו"
"גראן טוריסמו" | צילום: באדיבות א.ד מטלון ופורום פילם

שנת 2011 הייתה עמוסה באירועים גדולים בעולם כולו: זו הייתה השנה שבה פרצו מהומות ה"אביב הערבי" בסוריה ובמצרים, השנה שבה הארכי-טרוריסט אוסאמה בן לאדן חוסל, קייט מידלטון והנסיך ויליאם נישאו ואצלנו גלעד שליט שוחרר לאחר חמש שנים בשבי החמאס.

בין חריצי האירועים הבומבסטיים האלו מבצבץ לו אירוע קטן שהכה גלים וחדרי שרתים בקהילת הגיימרים העולמית: הבריטי בן ה-19 יאן מרדנבורו, יוזר מכור לסימולטור המרוצים "גראן טוריסמו" השייך לקונסולת הפלייסטיישן של חברת סוני, התקבל יחד עם שחקנים נוספים לאקדמיית GT שהוקמה כחלק משיתוף פעולה ייחודי בין חברת ניסאן לסוני.

לכתבות נוספות בתרבות ובידור:

לאחר מספר אתגרים קשים במיוחד (כי לנהוג על אספלט זה לא פשוט כמו בחדר ממוזג) מרדנבורו סיים במקום הראשון וזכה להשתתף באתגר GT אמיתי: מרוץ 24 השעות בדובאי. זו הייתה תחילתה של קריירה מופלאה ומעוררת השראה. מאז השתתף מרדנבורו ביותר מ-200 מרוצים, הספיק לעבור למרוצי "פורמולה 1", שבר שיאים וזכה בשלל פרסים.

בהוליווד, סיפור סינדרלה מופלא שכזה מחייב עיבוד למסך הגדול וזה בדיוק מה שעשו הבמאי ניל בלומקמפ ("אליסיום") והתסריטאים ג'ייסון הול, אלכס טסה וזאק ביילין, שכתב את התסריט של "משפחה מנצחת" (2021).

''גראן טוריסמו''
סיפור סינדרלה של ממש | צילום: באדיבות א.ד מטלון ופורום פילם

כאמור, הסרט מתבסס ברובו על האירועים האמיתיים שפקדו את יאן מרדנבורו (ארצ'י מקדווה, "עלובי החיים") ומתאר את מסלול חייו כגיימר צעיר המתגורר עם הוריו ואחיו הכדורגלן בקרדיף, ויילס. אביו של יאן מנסה לשכנע אותו להוציא את הפרצוף מתוך המסך ולהתחיל לחיות בעולם האמיתי במקום במכוניות וירטואליות (לא הולך לא מי יודע מה). יאן מצדו חולם להיות נהג מרוצים וחלומו מתגשם עם ההכרזה על התחרות של חברת ניסאן היפנית.

כשהוא מתקבל לאקדמיה, מלווים אותו דני מור (אורלנדו בלום) מנהל השיווק של חברת ניסאן והוגה הרעיון ההזוי להושיב גיימר על מסלול אמיתי וג'ק סולטייר הציניקן (דייויד הארבור, "דברים מוזרים"), המהנדס הראשי של החברה ונהג מרוצים בעבר.

''גראן טוריסמו''
גיימר על מסלול אמיתי? הגיוני בסך הכול | צילום: באדיבות א.ד מטלון ופורום פילם

אפילו אם אינכם משחקנים (גיימרים בשפת הקודש) בכל רמ"ח איבריכם (כמו כותב שורות אלו) וליטרלי חיים בתוך החדר שלכם מול מסך מחשב ענק או טלוויזיה, ל"גראן טוריסמו" יש יכולת לאחוז ולסחוף אתכם חזק, אף על פי שהוא לא מושלם מבחינה קולנועית.

הדיאלוגים בו צפויים ומכיוון שהאירועים בו ידועים מראש, במיוחד למי שקרא על סיפור חייו של מרדנבורו טרם הצפייה בסרט, קשה לתפוס את הצופה לא מוכן למה שעתיד לבוא - בין אם מדובר בסיפור אהבה קליל או היחסים בין מרדנבורו לסולטייר, שמשמש כאב רוחני עבור המתחרה הצעיר.

ובכל זאת, כסרט מחמם לב ומתודלק בבנזין ובאדרנלין, "גראן טוריסמו" יכניס אתכם לאקסטזה מינימלית אך מענגת ביותר עם כמה רגעי מתח אפקטיביים ופסקול משובח. ומעל הכול יש את דיוויד הארבור.

''גראן טוריסמו''
פשוט וואו של סרט | צילום: באדיבות א.ד מטלון ופורום פילם

מאז "דברים מוזרים" לא נרשמה הופעה יוצאת דופן כלשהיא של הארבור בשום סרט. את "הלבוי: עלייתה של מלכת הדמים" אין צורך להזכיר והפיצ'ר האחרון בכיכובו, "יש לנו רוח רפאים", הוא כישלון צורם. מסתבר שכל מה שהארבור צריך לעשות הוא להישאר בדמותו של השריף ג'ים הופר הציני והמרושל -  כי זה בדיוק מה שהוא עושה בהצלחה רבה ב"גראן טוריסמו" עם קצת יותר יומרה.

תמיד ידענו שהארבור הוא שחקן מעולה וכאן הוא מוכיח את זה ביג טיים. גם אורלנדו בלום עושה עבודה טובה כדני מור, מנהל השיווק (ודושבאג לייט) של חברת ניסאן. ארצ'י מקדווה הצעיר מגלם את מרדנבורו. הוא לא משאיר חותם כי הארבור ובלום, אבל בסצנות המרוצים הוא עושה עבודה מספקת.

טוב, באנו לדבר על דיאלוגים או מכוניות מרוץ? "גראן טוריסמו", מעבר להיותו סרט קולנוע מגניב וכיפי, הוא וידאו קליפ ארוך של מרוצי מכוניות מסעירים שיספקו את התאווה של חובבי המכונות המהירות האלו עם רעש האגזוז המתפרץ. שלל הדימויים והאימג'ים בסרט מסמרי שיער ומפמפמים אדרנלין לוורידים.

אחד הדברים היפים ביותר בסרט והחלטה אמנותית מצוינת הוא שילובם של האלמנטים הגרפיים ממשחק הווידאו המפורסם בעולם האמיתי.אין ב"גראן טוריסמו" חלוקה דיכוטומית של טוב ורע. אין כאן סיפור אהבה מרגש או מטען משפחתי מלודרמטי קשה מנשוא. הסרט שם במרכז את סיפור ההצלחה של מרדנבורו, ממרכז את הקשב של הצופה, מכניס בו השראה ולבסוף גם את החשק לרוץ לחנות המשחקים הקרובה לביתו ולרכוש את "גראן טוריסמו". כמוני. ביי.

"גראן טוריסמו": 4 כוכבים | במאי: ניל בלומקמפ | ארה"ב, 135 דקות