ביקורת: המזח

סרט? סדרה? שווה צפייה? "המזח" יצא לקולנוע ויש לנו כמה שאלות אליו.

פרוטוקול שיחה 776, ועדת חקירה הדג

נוכחים:
ט. ווידלדי, מבקר
י. צוריה, עורך
ר. ריבלין, סתם עבר בסביבה
ה. מזח, סרט

תמליל השיחה

ט: טוב אדוני, בבקשה פרטים על עצמך. שם, במאי, שנת הפצה.

ה: "המזח", ליאור חפץ, 2023. תגידו, למה אני פה?

ט: פה אנחנו שואלים את השאלות, וכדאי לך מאוד לענות עליהן בלי להתחכם. ברור?

ה: טוב. אם אתם אומרים.

ט: במה אתה עוסק?

ה: אני סרט על לחימתו של מוצב "המזח", המוצב הדרומי ביותר בקו בר-לב שבתעלת סואץ, שהחזיק מעמד מבודד במשך שבוע במלחמת יום כיפור עד שנכנע.

ט: זה סיפור גדול. אתה רוצה לומר לנו שחמישים שנה לא עשו על זה סרט?

ה: נו, ככה זה. תאמרו לי אתם למה זה קרה?

ט: אנחנו שואלים פה את השאלות!

ה: טוב. אז לא יודע.

ט: נניח. אולי עוד נחזור לזה. על מה אתה מתבסס?

ה: אני מתבסס בעיקר על סיפורו של רופא המוצב ד"ר נחום ורבין, "האופציה של הדוקטור".

ט: אז בוא תספר לנו מה בעצם הסיפור שאתה מדבר עליו.

ה: טוב, אז מוצב "המזח" היה המוצב הדרומי ביותר בקו בר-לב, קו המוצבים הישראלי לאורך תעלת סואץ לפני מלחמת יום כיפור. כמה ימים לפני מלחמת יום כיפור הגיע לשם הרופא במילואים ד"ר נחום ורבין (מיכאל אלוני), כשהוא זרוק למדי ומצפה לחזור הביתה יום לאחר יום כיפור. במוצב הוא פוגש כמות קטנה של חיילים, רבים מהם בוגרי ישיבות הסדר, שמחזיקים את הקו ואינם מצפים למלחמה, כי הפיקוד מתעקש שאין חשש וכל מה שרואים מולם הוא תרגיל.

ואז המצרים פותחים במלחמה.

מוצב המזח מוצא את עצמו מנותק לגמרי. נסיונות חילוץ ישראליים נכשלים. מספר ההרוגים והפצועים עולה. הרופא מוצא את עצמו מתקשה לטפל בכולם, וחסר ציוד רפואי. הוא מנסה לשכנע את מפקד המוצב, שלמה ארדינסט (דניאל גד) להסכים להיכנע למצרים, בעוד שזה האחרון מתעקש להמשיך ולהילחם, יהיה המחיר אשר יהיה.

ט: יש עוד דמויות או רק שני אלה?

ה: יש, יש. במוצב היו, כולל לוחמי שריון שבאו לתגבורת בתחילת המלחמה, 42 לוחמים. לא כולם מקבלים זמן מסך, וחלקם ניצבים בלבד. אבל יש גם דמויות משנה משמעותיות: עמוס סגל, המכונה "שולטהייס" (דניאל מורשת) סמל הקשר הוותיק שמתחיל את הסרט כששום דבר לא מעניין אותו חוץ מהשחרור הקרוב, והופך לאיש אמונו של הדוקטור ולגורם משמעותי במוצב; אביחיל פלד (אמיר טסלר), חייל מהרבנות הצבאית שנשלח למוצב להיות חזן בתפילות הימים הנוראים, ומתעקש לקחת חלק פעיל ככל יכולתו בלחימה; ורמי דורון (אורי בלופרב), מפקד מחלקת הטנקים שהוזעקה לעזרה. אפשר לנחש שבסדרה שהסרט הוא תקציר שלה דמויות משנה נוספות יקבלו זמן רב יותר.

ט: רגע, רגע, סדרה? לא אמרת כלום על סדרה. תסביר את עצמך.

ה: "המזח" הוא לא רק סרט, אלא יהיה סדרה בת חמישה פרקים ב'כאן 11', שתוצג לקראת חמישים שנה למלחמת יום הכיפורים.

ט: טוב, זה עניין צדדי ונוכל לחזור אליו אחר כך. מה לגבי האויב?

ה: האויב, ברובו, מתקיף ונסוג. למעט בסצנת הכניעה, הוא לא מדבר. הסרט לא מבקש לדבר על האויב. האויב שם. הוא מה שמחולל את המצור על המוצב והדילמה האם להיכנע, אבל הוא לא הנושא.

ה: איך הצילום וההפקה? זה שאתה סרט ישראלי לא עושה לך הנחות בוועדה הזאת, אתה יודע.

ט: אין לי במה להתבייש. אני אמנם ממוקם בלוקיישן וחצי, מה שמאפשר מן הסתם לחסוך בתקציב, אבל גם מאפשר לי להיראות טוב בצורה משכנעת. כן, זה לא "טוראי ראיין" ואין סצנות קרב גדולות ויקרות, אבל אני עושה שימוש חכם במה שיש. גם הצילום (רם שוויקי) מצוין, גם ביום וגם בלילה, המצלמה רועדת בצורה משכנעת בזמן קרב, והאפקטים מוצלחים.

דוגמה יפה היא תיאור ניסיון חילוץ בידי חיל הים הנראה כולו מרחוק דרך משקפת ראיית לילה SLS (ראשי תיבות של "סֶנִראֶה לאן סֶיוֹרים"), שאכן הייתה במוצב, והראייה הירוקה החצי-מטושטשת בתוספת קולות הקשר עובדים היטב גם בלי הרבה אפקטים.

ט: הבנתי. מה לגבי הדרמה?

ה: הסרט מחולק למעשה לשני חלקים; הראשון הוא הלחימה, עם פיצוצים וקרבות וצעקות ובהלה ופציעות ומוות והצלחות וכשלונות, והוא משכנע בהחלט ומבולגן באופן ראוי. לפעמים אני גם עושה שימוש באמצעים כמו האזנה לקשר כדי לספר סיפור בלי להציג אותו ואני עושה את זה טוב; האפקט של האזנה לקרב בקשר וההבנה של המאזינים את גורלם של החיילים שבקשר מבוצע היטב ואולי אפילו יותר יעיל מאשר הצגת קרב גדול ויקר שבעצם הוא סצנה משנית.

החלק השני עוסק בדילמה האם להיכנע או לא, ולמרות הסוף הידוע מראש, הסרט לא מותח את הצופים בנוגע לסוגייה. מדובר בדרמה טובה מאוד – הדילמות מוצגות בצורה טובה ואף אחד מהצדדים לא מוצג כרשע או טיפש, גם אם ברור איזו עמדה מוצגת כנכונה. גם אם היה אפשר לשפר חלק מהדיאלוגים, הדרמה הולכת וסוחפת ככל שהיא מתפתחת. השילוב בין שני החלקים כך שלא ייראו תלושים זה מזה גם הוא מוצלח בהחלט.

ט: האם הצגת את הנושא באמינות או שחיפפת מסיבות מסחריות? אני מציע לך לשקול כל מילה פה.

ה: סך הכל, אמין. אני מבוסס על סיפורו של ד"ר נחום ורבין, וכמובן שיש לקחת את זה בחשבון; כצפוי במקרים כאלה, יש הרבה ויכוחים וסתירות בין המשתתפים מה היה. אבל אני עוקב די במדויק אחרי סיפורו של הדוקטור, וגם אם אפשר להתווכח על פרט זה או אחר, בקווים כלליים הסיפור שאני מספר נכון. אני משתמש בשמות האמיתיים של האנשים האמיתיים (למעט דמות בדיונית אחת, די משנית – האפסנאי, שהיא גם אחת החלשות בסרט), ואפילו השתדלתי שהשחקנים יהיו דומים במידת האפשר ללוחמים האמיתיים במוצב. מדובר בעבודת אנסמבל ואף אחד מהשחקנים לא זורח בתפקידו, אבל כולם עושים את עבודתם נאמנה.

גם סצנות ותצלומים מסויימים שוחזרו בצורה טובה מאוד. יש כמובן אי-דיוקים קלים פה ושם בשחזור ההיסטורי וטעויות טכניות קלות, אבל לרוב הגדול של האנשים הם לא יפריעו, והשחזור ההיסטורי בהחלט מוצלח. לא ניסיתי להפוך את הדמויות לארכיטיפים כדי להעביר מסר, אלא השתדלתי שהדמויות בסרט ייצגו בצורה טובה את הדמויות המציאותיות, גם אם כמובן פה ושם הגזמתי קצת בשביל הדרמה.

ט: מופיעים אצלך הרבה דתיים. הרבה יותר ממה שרואים בסרט ישראלי רגיל. הם גם לא מייצגים 'דתיים' וגם לא מתנהגים כמו 'סתם' דמויות בסרט שבמקרה יש להן כיפה על הראש. למה?

ה: תראה, אני יודע שכסרט ישראלי יש איזו חשדנות כלפיי, אבל אני אגיד דוגרי – כי ככה זה היה. במוצב היו הרבה דתיים, כולל המפקד. בהתאם, אמונה ותפילות תופסים מקום בעולמם, הם לא צדדיים אבל הם גם לא שיעור יהדות לנוער. אני לא מנסה להסביר אותם. יש תפילות כי דתיים מתפללים, יש מש"ק דת שמדבר בשפה דתית כי כזה הוא היה (ועד היום הוא כזה), ולא מדובר בפלקטים. זה מה שהיה. הפערים בין הרופא החילוני לחיילים הדתיים היו קיימים, אבל לא היו שם הרבה ויכוחי אמונה שיכולים לשמש הצגת תיאטרון, אז גם פה אין.

ט: נראה אם בסדרה זה גם יהיה ככה.

ה: מה?

ט: אנחנו שואלים את השאלות! מה לגבי פוליטיקה?

ה: היא די משנית. אני לא אוהב את דיין, ואני מציג בבירור בצורה לא אוהדת החלטה מסוימת שלו, אבל זה חלק זניח והסיפור לא הופך לדרמה פוליטית.

הסיפור מתמקד בדרמה של החיילים ומספר סיפור גבורה שבו אפשר להזדהות עם כל אחד מהצדדים הישראליים; הוא לא מעוניין להיות ועדת חקירה של מלחמת יום הכיפורים, וגם לא מעוניין לעסוק בסוגיות אסטרטגיות 'גדולות'. הוא שומר את עצמו כסיפור על המוצב המבודד והאולי-שכוח, הניצב לבדו מכותר במצרים, בלי תקווה ועם פחד.

ט: אם כבר אמרת "ועדת חקירה". זה מצחיק, כי לא רק שסיפור המסגרת שלך הוא של חקירה של ד"ר ורבין בידי חוקרים מהפרקליטות הצבאית, אלא שבנוסף אלייך, ישנו סרט נוסף שיוצא החודש על מלחמת יוה"כ לאחרונה שבוחר בפורמט הזה, ויצא עוד סרט שהשתמש בפורמט לאחרונה, אם כי לגבי אירוע אחר. יש לך משהו שיוכל לשפוך אור על צירוף המקרים הזה?

ה: אני שומר על זכות השתיקה.

ט: טוב, בוא נתקדם. מה החסרונות שלך?

ה: זה ראיון עבודה פה?

ט: בפעם האחרונה, אנחנו שואלים את השאלות פה!

ה: טוב, אם אהיה כן עימכם, יש רגעים שבהם אני חושב שאולי יש לי את הגיבור הלא נכון. הגיבור של הסיפור הוא הדוקטור, אבל צריך לומר שהוא דמות פחות מתפתחת וגם לכן פחות מעניינת. הוא מגיע, רוצה לשמור על החיים, ואז לא עובר התפתחות נרחבת במהלך הסרט.

לעומתו, ארדינסט – המפקד שרוצה להמשיך להילחם, בנו של ניצול שואה, שאיננו מוכן לשקול כניעה – הוא זה שעובר תהליך, מהתנגדות מוחלטת ועד הסכמה לכניעה. הסיפור שלו יותר מעניין, וחבל שלא פיתחתי אותו יותר ולא הפכתי אותו לגיבור מרכזי יותר. זו הייתה החמצה שלי.

צריך גם לומר שסיפור המסגרת מיותר. היה אפשר לוותר על כל אחת מסצנות החקירה, ולא היינו מפסידים שום דבר אם הסרט היה קצר יותר בכמה דקות, בלי החוקר הטוב והחוקר הרע שמפציעים אחת לכמה זמן לסצנות מיותרות. מה גם שבסיפור המקורי של ורבין תפקידם משני לגמרי גם ככה.

ט: האם כדאי ללכת לקולנוע בשבילך?

ה: זו שאלה לא פשוטה. מצד אחד אני סרט מוצלח מאוד ואחד סרטי המלחמה הישראליים הטובים ביותר. מהצד השני, גרסה מוארכת שלי תצא בקרוב כסדרה. התשובה לשאלה תלויה בשתי שאלות אחרות:

ראשית, עד כמה מעניין אתכם לראות את הסרט על מסך גדול. המסך הגדול בבירור יוסיף לסרט בחלק מהסצנות; אמנם הסרט יעבוד היטב גם על מסך טלוויזיה, אבל ברור שחלק מסצנות הקרב ייראו טוב יותר בקולנוע, והצילום והסאונד ייראו ויישמעו טוב יותר על מסך גדול.

השנייה היא כמה אתם רוצים לשמוע מהסיפור. כי בעוד שהעורך עשה עבודה טובה, הסדרה תתמקד בנושאים שהסרט רק נגע בהם – ויכול להיות שלמי שרוצה לשמוע עוד מהסיפור עדיף לחכות לגרסה הזאת.

ט: אוקיי, זה מספיק. אתה יכול ללכת. אנחנו עוד ניפגש, בפרסי אופיר או במקום אחר.

ה: אבל לא נרשמתי לפרסי אופיר.

ט: חמור מאוד. נקים ועדת חקירה בנושא.