תל אביבית מעלי אקספרס: "סובייצקה" תפלס דרך ללב שלכם

יש פוטנציאל, אבל עדיין לא התאהבנו. סוזנה פפיאן, "סובייצקה" (צילום: פיני סילוק)
יש פוטנציאל, אבל עדיין לא התאהבנו. סוזנה פפיאן, "סובייצקה" (צילום: פיני סילוק)

"סובייצקה" היא ביטוי עלילתי ראשון לסיפורו של דור 1.5 לעלייה הרוסית, ובני הדור הזה בוודאי ימצאו הרבה רגעים קולעים בדרמה הקומית החדשה של כאן 11. הרעיון פורה, הביצוע קצת חורק ועד הפרק הרביעי היא עדיין מחפשת את הטון שלה, אבל הקאסט המצוין יעזור לה כנראה לכבוש את הצופים

14 באוגוסט 2023

בפרק הרביעי של "סובייצקה" ענת חוזרת לבית שאן למסיבת רווקות של שירן, ה-BFF שלה מבית הספר. היא לא מרגישה שם נוח, ואחרי שהביכה את הכלה העתידית בפני גיסתה הדתייה, השתיים מתיישבות על רצפת חדר האמבטיה לווידוי הדדי. "אני כאילו לא מתאימה… לכלום", אומרת ענת. "לא לפה, לא לתל אביב. לא למשפחה שלי. גם עכשיו אני לא איזה תל אביבית מגניבה. אני סתם… לא יודעת. לא יודעת מה אני… תל אביבית מעלי אקספרס אולי".

המונולוג הזה מסכם יפה את הנושא של הדרמה הקומית החדשה של כאן 11, שגיבורתה היא בת הדור ה-1.5 של העלייה הגדולה מברית המועצות בשנות התשעים. התאגיד כבר הקדיש לנושא סדרה תיעודית שנקראה "דור אחד וחצי" (וגם אנחנו ב"טיים אאוט" עסקנו בו לא מעט לפני שזה נהיה טרנדי). "סובייצקה" היא הביטוי העלילתי הראשון שלו, ובני הדור הזה ודאי ימצאו בה הרבה רגעים קולעים.

ענת, ילידת הארץ (סוזנה פפיאן מ"כיפת ברזל"), היא סטודנטית מחוננת למתמטיקה באוניברסיטת תל אביב, אבל היא לא רוצה להיות מזוהה כחנונית של מתמטיקה כי זה סטריאוטיפ סובייטי כמו סטריאוטיפים אחרים, יותר מעליבים. לכן היא מתכחשת למוצאה במרחב הציבורי, עד שהסובייטיות שלה מתפרצת ממנה כשהיא מלווה את אביה למשרדי ביטוח לאומי בבית שאן. ואז היא מחליטה לאמץ אותה, בערך, והופכת למיני אושיית אינסטגרם.

דרך התבוננות בחיבוטי הזהות של ענת, ובקשיים של הוריה ואחיה, הסדרה בעצם מתבוננת גם בישראליות ומה מגדיר אותה. "סטס, אתה עדיין חי בסרט שאנחנו מרוקאים מבית שאן? כי אנחנו לא," אומרת ענת לאחיה. "את מגזימה", הוא עונה. "לא גדלנו באיזה גטו של רוסים. אנחנו סתם ישראלים גנריים שיודעים רוסית".

רעיון פורה, ביצוע קצת חורק. "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)
רעיון פורה, ביצוע קצת חורק. "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)

הרעיון שבבסיס "סובייצקה", הנפרשת על פני שמונה פרקים באורך חצי שעה, הוא פורה. הביצוע קצת חורק. זה לפחות הרושם שקיבלתי מארבעת הפרקים שקיבלתי לצפייה מוקדמת. ענת היא גוש של סתירות פנימיות. היא טובה במתמטיקה, אבל היא בכלל רוצה לכתוב שירים, אבל היא חוששת להופיע איתם על הבמה וכשנותנים לה הזדמנות היא בורחת. היא נעלבת בקלות כשנדמה לה שאומרים משהו שרומז למוצאה, ובעלבונה יוצא שהיא מעליבה אחרים, בלי להתכוון.

כדי שנרצה לעקוב אחר דמות מתוסבכת שכזאת אנחנו צריכים להתאהב בה, וזה עדיין לא קרה לי. פפיאן אינה נטולת חן, אבל בפרקים הראשונים היא קצת מתאמצת מדי, קצת לוחצת מדי על הקומדיה, וזה פוגם בשלמות של דמותה. רק בפרק הרביעי, שבו היא חשה אבודה לצד חברותיה מהתיכון, דמותה נגעה לי יותר. זה יכול להיות עניין של בימוי. ענת סטלינסקי ביימה עד כה תכניות ריאליטי כמו "המתמחים" ו"חתונה ממבט ראשון", שמעצם טבען מזמינות דגשים שונים. 

אנחנו סתם ישראלים גנרים שמדברים רוסית. "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)
אנחנו סתם ישראלים גנרים שמדברים רוסית. "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)

התסריט הזורם של דנה אברמוביץ' מתאר כיצד ענת מנסה להגדיר את עצמה ביחס לאחרים, ולמצוא את מקומה בעולם, אך היא נכשלת שוב ושוב בשל לשונה המשוחררת. כי בישראל של היום, כשאת מזדהה בקול עם קבוצה אחת, יש סיכוי טוב שתדרכי על רגליים של מישהו בקבוצה אחרת. כך קורה כשענת מנסה להפנות תשומת לב לווטרנים רוסים (כתוצאה מהסתבכות שלה עם מרצה להיסטוריה שלעג להם, לכאורה), ויוצא שהיא מעליבה הומואים (או לפחות את מנהלו של פאב תל אביבי בגילומו של דניאל מורשת). זאת התבנית הנרטיבית החוזרת – צעד מוטעה מניב הצלחה מפתיעה שמניבה עוד צעד מוטעה שמיתרגם להצלחה וחוזר חלילה. 

"סובייצקה" מקדישה תשומת לב גם לדורות הקודמים במשפחה. אלה (יבגניה דודינה), אמה של ענת, היא מורה לאנגלית שעדיין מסתבכת עם העברית. סניה (גרא סנדלר, "ההילולה") הוא האב שפוטר מעבודתו במפעל ולא מקבל פיצויים משום שניצלו את חוסר שליטתו בעברית והחתימו אותו על חוזה נצלני. אחיה סטס (דניאל סטיופין, "קופה ראשית") דווקא מתפרנס יפה וחי במרכז הארץ עם אשתו נסטיה (לנה פרייפלד, "ולריה מתחתנת") שרוצה לעשות רילוקיישן לארה"ב, אך נדמה שאת רוב זמנו הוא מעדיף לבלות עם הוריו ואחותו. ויש גם סבתא שמתחילה לגלות סימנים של דמנציה (פירה קנטור).

נפלאה כרגיל, מה חשבתם. יבגניה דודינה, "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)
נפלאה כרגיל, מה חשבתם. יבגניה דודינה, "סובייצקה" (צילום: מיכה בריקמן)

כולם, כמו גם מילי עשת בתפקיד החברה הטובה של ענת שעובדת כברמנית בפאב הנ"ל, ממלאים את תפקידיהם בצורה משכנעת. דודינה וסנדלר טובים במיוחד כהורים שנדחקו הצידה. התחושה שהם עדיין אבודים במדינת היהודים מעוצבת באופן סמלי בפרק הפתיחה, בסצנה שבה הם תועים בדרכם לברית המילה של נכדם. בסך הכל "סובייצקה" היא סדרה סימפטית, וגם אם בפרקים הראשונים היא עדיין לא מצאה את הטון המדויק (הרגע שבו המרצה להיסטוריה פורץ בבכי מפוקשש לגמרי), נראה שהיא עשויה לפלס את דרכה אל לב הצופים. שני הסטודנטים החמודים שחגים סביב ענת, בגילומם של יואב רוטמן ופיליפ שאולוב, בהחלט עוזרים.
>> "סובייצקה", 8 פרקים, ראשון וחמישי 21:45, עכשיו בכאן 11