גולדה ביקורת סרט

Golda Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "גולדה":
"קולנוע צנוע אך אפקטיבי מסוגו"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Golda
משחק הלן מירן, קאמי קוטן, ליאור אשכנזי, ליב שרייבר, רמי הויברגר, רותם קינן, דביר בנדק, אוהד קנולר במאי/ת גיא נתיב  
דרמה
ביקורת סרט לגולדה מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"מירן מעולה"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.3/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע80.1%
בבית
אחכה לדי.וי.די17.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות2.8%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
אם יש דבר אחד ברור, כל ישראלי יחוש תחושה כלשהי כאשר הוא יצפה בסרטו החדש של הבמאי גיא נתיב, הזוכה בפרס הסרט הקצר הטוב ביותר בטקס האוסקר 2018 על סרטו "סקין". עכשיו נתיב חוזר עם סרט קולנוע בינלאומי שני בבימויו -"גולדה". הסרט מספר את סיפורה של גולדה מאיר, ראשת הממשלה בתקופת מלחמת יום הכיפורים והתוצאה הצליחה לרגש אותי בשתי הפעמים שצפיתי בה, כאשר בצפייה השנייה הבעיות השונות הצליחו לבלוט קצת יותר. קצת מוזר לצפות בסרט כל כך ישראלי, על ההיסטוריה המקומית שלנו בפעם הראשונה בפסטיבל הבינלאומי של ברלין בפברואר האחרון, בפרמיירה חגיגית בנוכחות אלפי צופים מרחבי העולם. המעמד של האירוע קצת סינוור את עיניי.בפעם השנייה שצפיתי בסרט בבריכת הסולטן, בטקס הפתיחה של פסטיבל ירושלים, על אף המעמד המרגש, צפו המגרעות של הסרט ביתר שאת. אפילו הביקור של מירן והנוכחות של אוליבר סטון והאחים דרדן לא הצליחו לסמא את עיניי מהבעיות השונות שעלו וצפו, אך עדיין מדובר בסרט אפקטיבי וראוי מסוגו.
הסרט מבוסס על תסריט של ניקולס מרטין הבריטי, שכתב את הקומדיה "פלורנס פוסטר ג'נקינס" בכיכובה של מריל סטריפ ועוד שלל סדרות טלוויזיה בריטיות. הוא מזכיר את מה שנקרא "דרמת כורסה בריטית מכובדת". כלומר דרמה נטולות תקציב המצולמת בתוך אולפן ומתבססת בעיקר על שחקני אופי טובים ותסריט אפקטיבי. "גולדה", שהוא יחסית סרט צנוע מבחינה תקציבית, לא מספק קרבות. רוב ההתרחשות מתרחשת בבונקר במשרדי הממשלה כאשר הגנרלים ואנשי הממשלה מחליטים החלטות גורליות. דווקא אלו באופן מפתיע הם הרגעים החזקים בסרט, כאשר גולדה ואנשי הצבא והממשל צריכים להגיע להחלטות גורליות שכידוע הובילו למותם של רבים.הסצנות החלשות ביותר בסרט הן אלו שבהן נתיב מנסה לצאת מתחומי ארבעת הקירות, אם זה הבונקר, המשרד או דירתה של גולדה. לדוגמה, הטיסה במסוק של משה דיין בגילומו של רמי הויברגר מעל הקרבות הקשים בגולן היא נטולת אמינות. קשה להאמין לרגע אחד להויברגר או לכך שהוא באמת נמצא במסוק. גם בסצנת הסיום עם שירו של לאונרד כהן Who by Fire ברקע, יש תחושה שלמחלקת הארט נגמר התקציב וכך במקום להוציא את הקהל חסרי נשימה מהאולם, כל מה שהסתובב לי בראש שאולי היה עדיף בלי.
התסריט של מרטין מתמקד בדרך החלטותיה של מירן, בשיחות עם המפקדים השונים, השיחות עם קיסינג'ר בגילומו של לייב שרייבר ומערכת היחסים עם העוזרת הצמודה שלה בגילומה של השחקנית הצרפתיה קאמי קוטן ("10 אחוז"). מירן מספקת לקהל הצופים את אחת ההופעות המרשימות שלה בתקופה האחרונה. דמותה של גולדה עבורה הוא כמו פרי בשל שכיף לנעוץ בו שיניים. גם שרייבר נפלא בתפקיד הנרי קיסינג'ר והסצנות בין השחקנית הבריטית לשחקן האמריקאי/יהודי הן שנונות, משעשעות וכתובות נפלא. קוטן לעומת זאת היא בעיקר עזר לצידה ודמותה מציגה רבדים אחרים של גולדה הזקוקה להשגחה צמודה, מאחר ובמקביל למלחמה הקטלנית ביותר בתולדות המדינה היא מתמודדת עם מחלת הסרטן המכרסמת בגופה.מירן מפליאה לגלם את דמותה רבת הרבדים של גולדה גם כמנהיגה חזקה המוכנה לשלם מחיר קשה וגם כאישה שלא מסוגלת לוותר על תענוגות הרגע ומסרבת לוותר על הסיגריה למרות מצבה הבריאותי ההולך ומחריף. היא גם סוג של אמא יהודייה קשוחה הדואגת לכל הסובבים אותה. צוות השחקנים הישראלי הנפלא המקיף אותה עושה את המיטב ומשתדל לעמוד בקצב מול השחקנית שהנוכחות הקולנועית שלה בולעת את המסך. ההופעות הטובות של מרביתם קצת מחווירות לעומת השחקנית הבריטית, שיש לה נוכחות של כוכבת קולנוע אמיתית מהסוג שכמעט ולא קיים יותר. דווקא השחקנית הבריטית אלי פירס המגלמת את אחת המזכירות מפליאה לעשות את תפקידה, כמעט ללא מילים, כאשר היא מקשיבה לשיחות של בכירי הדרג בזמן שהיא יודעת שבנה היחיד נמצא בלב הקרב בתעלת סואץ.עבור גיא נתיב, "גולדה" ממשיך לסלול את דרכו אל לב התעשייה ההוליוודית וכבר יש לו פרויקט קולנוע חדש שיוקרן בבכורה בפסטיבל ונציה הקרוב - שתוף פעולה עם השחקנית האיראנית זאר אמיר אברהאימי ("עכביש קדוש"). עבור נתיב להשתתף בשניים מפסטיבלי הקולנוע החשובים בעולם עם שני פרויקטים נפרדים זה הישג לא מבוטל. עבור מירן זאת הזדמנות להזכיר לקהל מעריציה שהיא גם שחקנית משכמה ומעלה ולא רק משתתפת בשוברי קופות כמו סרטי "מהיר ועצבני", "שאזאם", "ברבי" ושלל מוצרים אמריקאיים לקהל הרחב. האם ההופעה שלה תספק לה מועמדות לאוסקר? בספק רב. מעלליה של גולדה, מלחמת יום הכיפורים ומדינת ישראל פחות מעניינים או מעוררים אהדה בקרב הקהל הבינלאומי, במיוחד בימים אלו.
גולדה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: תאמתגיל: 4705/01/2024 11:29:31
9/10אייקון ציון
חשבתי שלא ניתן יהיה לחדש בנושא - טעיתי! צפינו בסרט ממש לפני ה- 7.10 והזווית האנושית, המיוסרת, התפקוד המעולה בשעת משבר וההתאוששות המהירה לצד ההתמודדות עם מצב בריאותי מורכב - שינו לחלוטין מה שחשבתי על גולדה מאיר ועל כל נושא מלחמת יום כיפור. עשוי טוב, הלן מירן מעולה וכך גם שאר הקאסט - מומלץ
שם: דניגיל: 5203/12/2023 23:28:07
10/10אייקון ציון
ראיתי הערב את הסרט, די נהניתי, הסרט בגדול הוא תיעודי מבליט את גולדה כדמות נשית חזקה המתמודדת עם האירועים ומוקפת בסביבה גברית והיא הדומיננטית , במיוחד על רקע משה דיין המפחד מהצל של עצמו.. מבחינה הסטורית אין כאן משהו שהסרט מחדש שלא ידעו עליו קודם, .. בגדול מתמקד בדמות של גולדה, אני אהבתי וממליץ
שם: אילתגיל: 6729/11/2023 16:35:26
9/10אייקון ציון
סרט חשוב מעין כמוהו,הלן מירן מגלמת את גולדה בצורה מכובדת ומכבדת.אישה מנהיגה מוקפת גברים סמכותיים, גנרלים,שידעה שגם כשהיא חולה,הכל היה מוטל על כתפיה,ושעליה להציל את המצב.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.4ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.2ציון מבקרים5 / 3.3
Home 20233ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.6
Radical4רדיקליציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 4.3
White Bird A Wonder Story5ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט