"גולדה" הוא סרט טוב. חבל שהיעדר דרמה אמיתית מונע ממנו להיות מצוין

הסרט החדש והמצופה של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב משחזר את האירועים שקדמו למלחמת יום הכיפורים. במקום להדגיש את הביקורת הציבורית שהופנתה כלפי הממשלה שהתעלמה מכל האזהרות, התסריט עושה חסד עם המעורבים במחדל ומסתכל עליהם בעין חומלת יתר על המידה | ביקורת קולנוע

"גולדה"
"גולדה" | צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

באוקטובר הקרוב ימלאו 50 שנה למלחמת יום הכיפורים - אולי הקשה ביותר שבמלחמות ישראל. מעל המלחמה הזו ריחף אחד הכשלים הגדולים ביותר שידע המודיעין הישראלי כשלא יירט בזמן אמת את הידיעה כי צבאות ערב מתכננות לפתוח במלחמה כוללת ולהביס את "הישות הציונית", כדבריו של אנואר סאדאת, נשיא מצרים דאז. ממשלת ישראל הייתה בשעתה הקשה ביותר ולדרגים הצבאי והמדיני לקח זמן להתעשת ולהפוך את היוצרות.

המלחמה גבתה מחיר דמים קשה, עם 2,652 הרוגים ויותר מ-7,000 פצועים. גולדה מאיר, האישה הראשונה שכיהנה כראש ממשלת ישראל וזו שהנהיגה אותה בשעת המשבר הכמעט קולוסלי הזה, עמדה בפני ועדת אגרנט, הוועדה אשר חקרה את הכשלים שהובילו לפרוץ המלחמה וקבעה כי פעולותיה של מאיר היו נכונות וללא דופי.

לכתבות נוספות:

את האירועים שקדמו למלחמה ואלו שליוו את גולדה מאיר ושאר הבכירים בצמרת המדינית, מנסה לשרטט הסרט החדש "גולדה". אחרי שפתח בסערה את פסטיבל ירושלים לקולנוע, הסרט המסקרן של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב עולה היום (חמישי) לאקרנים.

השם "גולדה" מעט מטעה מכיוון שלא מדובר בסרט ביוגרפי פר-אקסלנס. התסריט שכתב ניקולס מרטין ("פלורנס פוסטר ג'נקינס") אמנם משחזר את האירועים שהתרחשו בישראל בזמן מלחמת יום הכיפורים בין ה-6 ל-24 באוקטובר של 1973, אך הוא לא מנסה לפתור את החידה ששמה גולדה מאיר וזו הבעיה העיקרית שלי עם הסרט. זה לא אומר שהסרט לא טוב, אבל כמו שצדי צרפתי היה אומר: "זה ליד".

''גולדה''
מה שכן - עבודת האיפור של הלן מירן מדהימה והדמיון מטורף | צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

הסרט נפתח כשגולדה יושבת במושב אחורי של מכונית ומדליקה סיגריה. בכלל, כמות הסיגריות הנדלקות בסרט היא פנומנלית. לא הייתי מופתע אם היה מופיע כיתוב עם אזהרה בצבעי אדום-שחור של משרד הבריאות. הרגע הזה שבו אנו רואים את גולדה בפנים חתומות, מתרחש שנייה לפני שהיא מתיישבת לראשונה מול ועדת אגרנט ושוטחת בפני הדיינים את השתלשלות אירועי המלחמה מנקודת מבטה. כך, הסרט נע בציר הזמן של המלחמה וחוזר אל ההווה - עדותה של גולדה.

הלן מירן נותנת הופעה מצוינת בתור האישה שהנהיגה בהצלחה וביד רמה שרים ומפקדים צבאיים מלאי אגו. היא מצליחה להיכנס לתפקיד, גם במשחק מעולה ובמיוחד בעבודת איפור נהדרת. אבל בזמן כשכוכבה של מירן זורח, הקאסט הישראלי שלצדה מרגיש קצת חיוור ודהוי. ליאור אשכנזי מצליח להתעלות מעל כולם כדדו אלעזר, הרמטכ"ל דאז ואפילו אוהד קנולר מבליח לסצנה קצרה, מצחיקה וחיננית כאריאל שרון. רמי הויברגר לא משכנע כשר הביטחון משה דיין ודביר בנדק מספק שורה אחת או שתיים בלבד בתור אלי זעירא, ראש אמ"ן.

''גולדה''
מחדלים? לא בסרט הזה | צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

כאמור, הסרט איננו מנסה לפרק את דמותה של גולדה לגורמים ולהרכיב מחדש. הוא גם לא מנסה לגעת בפצע ובטראומה של הציבור הישראלי, שהשלכותיה עוד משפיעה על חייהם של רבים - יוצאי צבא ומשפחותיהם. במקום זאת, הוא מתמקד בתפקוד הדרג המדיני והצבאי, בראשותה של גולדה כמובן, ומאדיר את צה"ל והכוחות הישראלי. בכלל, הסרט אינו מנסה להעלות ולו קמצוץ של ביקורתיות כלפי הממשל, שבזמן אמת לא תפקד כראוי.

בחלקים רבים בסרט הדרמה מרגישה מועטה וחסרת השפעה ממשית על ההתרחשויות. היחסים בין הדמויות חסרים את הקונפליקט הדרמטי וזה שהיה מספק אימפקט אמיתי לסרט. אחד הקונפליקטים הגדולים שהיו לממשלת ישראל בזמן המלחמה היה דווקא בינה לבין הממשל האמריקאי. בזמן המלחמה, סירב הנרי קיסינג'ר לספק נשק לישראל מתוך כוונה לשמור על האינטרסים של ארה"ב במזרח התיכון. גם במקרה הזה, היחסים של גולדה וקיסינג'ר (ליב שרייבר) מאופיינים בחמימות וחביבות (היא אפילו מוזגת לו בורשט) למעט שיחת טלפון טעונה אחת.

 

"גולדה" מכיל בתוכו כמה רגעי הומור משובבי נפש, שמקלילים את אווירת הנכאים שעולה מן הסצנות החודרות יותר (ויש כאלה). באחת מהן גולדה מנבאת את עתידו של אריאל שרון כפוליטיקאי, שמצדו מפלח חתיכת עוגה שגולדה אפתה, וזה אולי האימפקט המשמעותי ביותר ב"גולדה": הסצנות המצחיקות האלו שעומדות מול הסצנות הקשות שבהן גולדה מאזינה בקשר הצבאי ושומעת את כל המתרחש בזמן ההתקפות הבלתי פוסקות של המצרים. אלו סצנות שעלולות לעורר טריגרים כואבים ביוצאי המלחמה הזו והן עובדות חזק מאוד על הרגש של הצופים.

"גולדה" הוא סרט טוב. אבל טוב זה לא מצוין. הוא בהחלט היה יכול להיות כזה עם בחירות יותר אמיצות של נתיב ובמיוחד של התסריטאי מרטין. בזמן אמת, הביקורת הציבורית כלפי גולדה והדרג המדיני הייתה בשיאה. משום מה היא נפקדת מהסרט, שבאופן כללי לא מנסה להעביר שום ביקורת, כזו או אחרת, לגבי אף אחת מהדמויות.

מדובר באחד המחדלים הקשים ביותר שידע העם היושב בציון וההחלטה הפרו-ישראלית אולי אפילו פוגעת בו בקצת. אני לא חושב ש"גולדה" צריך להיות סרט "אנטי ציוני" חלילה, אבל סרטים ביוגרפיים, או סמי-ביוגרפיים כמו במקרה הנ"ל, ראוי שיכילו בתוכם את נקודת המבט של היוצר ובמקום סרט עלילתי מהול במעט דוקו, היה עדיף להוסיף לתמהיל מעט אומץ ולספר סיפור עם מסר חד ונוקב.

"גולדה": 3.5 כוכבים | במאי: גיא נתיב | ארה"ב, 100 דקות