ביקורת: גולדה

סוף סוף יש לנו ביופיק גנרי ישראלי למהדרין.
שם רשמי
גולדה
שם לועזי
Golda

בניגוד לרושם ש"גולדה" מנסה ליצור, הלן מירן היא לא השחקנית הראשונה שמגלמת את ראשת הממשלה שלנו בסרט, ואפילו לא הראשונה שעושה את זה בסרט שמוקדש לה. הקדימו אותה שחקניות כמו אינגריד ברגמן וג'ודי דיוויס, אבל כן צריך להגיד שהסרטים האחרים היו סרטים עם כוכבית – סרטים לטלוויזיה (שזכו באמי) או סרט שהוא בעצם תיעוד של הצגה. בקיצור, לא משהו להראות לכיתה בשיעור היסטוריה כשרוצים לסגור פינה. "גולדה", לעומת זאת, בהחלט סוגר את הפינה של לסגור פינה.

הסרט עוקב אחרי גולדה שמגיעה לועדת אגרנט – מסגור עלילתי מיותר, שמחוויר בייחוד לנוכח משהו כמו "אופנהיימר", שם יש פואנטה לכל העסק, ו"המזח", שבו לפחות יש איזושהי דרמה בנוגע למה יקרה בוועדה עצמה. כאן אין לא את זה ולא את זה. גולדה מספרת על מלחמת יום כיפור – במקום שפשוט יראו לנו את מלחמת יום כיפור – כי מה שיותר מתוחכם יותר חכם, כך מקווה הסרט.

הסרט, אגב, באמת עוקב רק אחרי מלחמת יום הכיפורים. שזה מוזר, כי הייתם מצפים שעם שם כמו "גולדה", הסרט יחקור עוד חלקים בסיפור שלה שקצת פחות ידועים לקהל הישראלי הממוצע, או שהסרט יבין שהוא לא מסכם את גולדה דרך המאורע ויקרא לעצמו "המטבחון", אבל במקום זה – לא. הנה גולדה, שהדבר היחיד שמגדיר אותה זה מלחמת יום כיפור. נניח.

אם אני נשמע קצת קטנוני בנוגע לסרט עוד לפני שהתחלתי, זה רק כי הסרט הוא בעצם כל ביופיק גנרי שראיתם על מנהיג כזה או אחר שמגולם על ידי שחקן שמישהו שכנע אותו שלקבור את עצמו באיפור ולדבר באופן רציני במבטא יביא לו אוסקר, רק בשביל לגלות שכל הז'אנר הזה כבר מת ברובו אצל האוסקר. זה לא אומר שהוא רע או משהו, אבל הוא בהחלט חסר ייחוד, גם אם גיא נתיב, הבמאי, מנסה לעשות כל מיני משחקי מצלמה שכאלה.

אבל כל זה, בעצם, נכון רק אם שופטים אותו כסרט אמריקאי, דבר שהוגן לעשות – הוא הרי סרט דובר אנגלית ברובו – אבל לא חובה לעשות. ואם לרגע לוקחים בחשבון את הבמאי הישראלי, את הקאסט הישראלי, ואת המפיקים הישראלים שתרמו את חלקם וממונם – אז הרי שהנה "גולדה" מביא לישראל בשעה טובה את ז'אנר הביופיק הגנרי. הידד!

כי הרי יש עוד הרבה כמו "גולדה" שם בחו"ל, אבל פה בארץ? רק לאחרונה התחלנו להתנסות בז'אנר סרטי המלחמה ברצינות עם "המזח" ו"תמונת הניצחון" (שעדיין מצומצמים למקום אחד) והביופיק הראשון שעולה לראש בקולנוע הישראלי הוא בכלל "זוהר" (יש כמובן סרטים על בסיס סיפור אמיתי פה ושם). יש לציין שדווקא נעשו בעבר שתי ביוגרפיות קולנועיות על ראשי ממשלה – "בגין" (סרט נשכח באורך 40 דקות מ-1998 בכיכוב משה איבגי) ו"42:6" על דוד בן גוריון (שניתן לצפות בו כאן) אבל אם סופרים את כל הביופיקים הקולנועיים בישראל, צריך לחפור קשה כדי להשתמש בשתי הידיים לספירה הזאת.

על כן, יש סיבה למסיבה עם "גולדה", שמביא לנו קצת שטאנץ אוסקר-י לארץ שחסר לה שטאנץ שכזה. הרי בטח בארץ שכה אובססיבית סביב הפוליטיקה שלה, יש ערך במבט על דמויות מפתח שהביאו אותנו לאן שהובילו אותנו וסיפור סיפורן. כמו שאומרים – להביט בהם ולראות אותנו, שכזה. ואת הצמא יש – מספיק להציץ בקטגוריית הסרט התיעודי באופיר ולראות שאנשים מתים לראות ביוגרפיות קולנועיות על ישראלים. אז הנה "גולדה", שאפשר לקוות שתהיה סנונית ראשונה לביוגרפיות נוספות. וכן, חלקית כי היא באמת ביוגרפיה קולנועית מאוד ממוצעת.

אם כי יש לקוות שבפעם הבאה ישימו את האנגלית בבית – אומנם יש משהו כיפי בלראות את הלן מירן וליב שרייבר על המסך, אבל בכל פעם שאנחנו מגיעים אל הקאסט הישראלי, הדברים משתבשים. חלק מזה באשמת התסריט – הסצנה עם אריאל שרון (אוהד קנולר) כתובה כמו סצנה של מארוול כמעט, עם רפרנסים ופאנצ'ים ליודעי חן; חלק באשמת הליהוק – אין יקום שבו אני לוקח את רמי הויברגר ברצינות כמשה דיין, לא משנה איזה שפה הוא מדבר; אבל חלק גם קשור בניסיון המוזר לספר סיפור ישראלי בשפה זרה. הרי זה לא פרויקט כמו "מינכן", שבו השחקנים הישראלים נדחקים לשולי הפריים, אבל גם לא משהו ישראלי למהדרין. השעטנז הזה בעיקר מכשיל שחקנים טובים.

אפשר עוד להתפלפל על היתרונות של הסרט והחסרונות שלו, במיוחד בשאלת הקהל: האם הליהוק של מירן הלא יהודית נכון, האם עובדת היותו סרט פרו-ישראלי מובנת מאליה או חריגה ביחס לחו"ל, וכו' וכו'. אבל כל ההתפלפלויות יסתירו את העובדה שבבסיסו, "גולדה" פשוט סרט בסדר. החידוש שלו הוא רק עצם היותו, אבל כל דבר שבתוכו עשוי בתחושה כבדה של "ראינו כבר" – ולא רק כי הסרט כמעט הולך צעד צעד אחרי "שעה אפלה" של ג'ו רייט. לא מדובר במשהו שהיה אפשר להשיג בוויקיפדיה, ואני בטוח שהתלמידים שיצפו בו בבית ספר יזרמו איתו בסך הכול, אבל בסופו של דבר המצב הוא שאיכשהו "גולדה" הוא אפילו לא הסרט הישראלי הכי טוב על מלחמת יום הכיפורים בקולנוע כרגע.