הסרט הזה הוא פשוט הפתעה מבורכת של נטפליקס

במקום לתת לצופים את כל המידע בשתי הדקות הראשונות שלו, "הם שיבטו את טיירון", קומדיית המדע הבדיוני החדשה של ענקית הסטרימינג, לוקח את הזמן שלו – וזה דווקא דבר טוב • אם זה לא מספיק, רק הופעתו בו של ג'יימי פוקס מצדיקה את הצפייה בסרט

מתוך הסרט "הם שיבטו את טיירון". צילום: באדיבות נטפליקס ישראל

בימינו, רוב סרטי הסטרימינג ממהרים להבהיר לצופים בשתי הדקות הראשונות שלהם מה בדיוק צפוי להם, כדי שאף אחד לא יחשוב, חלילה, לפהק, ללחוץ על כפתור העצור ולבחור לראות משהו אחר במקום.

קומדיית המדע בדיוני הסאטירית "הם שיבטו את טיירון", שעלתה לאחרונה בנטפליקס, עושה משהו אחר. היא לוקחת את הזמן. היא מציגה את הדמויות שעומדות במרכזה ובונה את האווירה בסבלנות, תוך שהיא מפזרת רמזים מטרימים לגבי כוונותיה. למעשה, סרט הביכורים החביב ומלא ההפתעות של ג'ואל טיילור כבמאי (שעד כה ביים סרטים קצרים וכתב את התסריטים של "קריד 2" ו"ספייס ג'אם" האחרון) שומר את הקלפים התסריטאיים שלו כל כך קרוב לחזה, שגם אחרי חצי שעה של צפייה עדיין לא תבינו לחלוטין לאן הוא מתכוון בדיוק לקחת אתכם. וזה דבר טוב, כמובן.

העלילה המפותלת מתרחשת בשכונה שחורה כלשהי בארה"ב, ועוסקת בשלישייה חיננית ומשעשעת שכוללת סוחר סמים קשוח (ג'ון בויגה, לנצח פין מהטרילוגיה האחרונה של "מלחמת הכוכבים"), סרסור דברן (זוכה האוסקר ג'יימי פוקס) ויצאנית חובבת תעלומות בלשיות (טיונה פאריס).

בעקבות אירוע מטורף ולא הגיוני, שבמהלכו סוחר הסמים שלנו נרצח בידי יריביו וקם לתחייה יום למחרת כאילו דבר לא קרה, השלושה מאחדים כוחות על מנת למצוא תשובות, ועל הדרך חושפים קנוניה רצינית שפורחת ממש תחת אפם.

טיילור, שגם חתום על התסריט לצד שותפו היצירתי הקבוע טוני רטנמאייר, שואב השראה משלל מקורות (כמו "המטריקס", "המופע של טרומן" ו"They Live" של ג'ון קרפנטר) כדי להגיש תמהיל נשכני ומעורר מחשבה, שמזכיר באופיו את סאטירות האימה החברתיות של בוטס ריילי ("מצטער להפריע") וג'ורדן פיל ("תברח", "אנחנו").

שווה הכל. ג'יימי פוקס ב"הם שיבטו את טיירון", צילום: באדיבות נטפליקס ישראל


מי שדואגים לכך שכל העסק הזה יעבוד ויחזיק עניין, הם שלושת הכוכבים הראשיים, שעושים עבודה מצוינת. בויגה חוזר לשורשים של סרטו הראשון, "השכונה Vs. חייזרים", ומצליח לעורר אמפתיה כלפי דמותו המפוקפקת. פוקס ופאריס אחראים לצד הקומי של הסרט, ואין ספק שכיף לשהות במחיצתם בעוד הם צוללים לעומק הקונספירציה (ההופעה של פוקס לבדה מצדיקה את הצפייה).

הבעיה היחידה עם "הם שיבטו את טיירון" היא האורך שלו, שעומד על קצת יותר משעתיים. אחרי שהטוויסט הגדול של הסרט נחשף, הרוח קצת יוצאת ממפרשיו, הבדיחות מפנות את מקומן למונולוגים והמערכה האחרונה נגררת שלא לצורך. אין דבר. עדיין מדובר בהפתעה מבורכת. הלוואי שהיו בנטפליקס יותר סרטים כאלה.

ציון: 7

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר