שתף קטע נבחר

קיין בלי הבל

"סולומון קיין" הוא ההיפך המוחלט מפנטזיות האקשן הנוצצות והריקניות של הוליווד, מה שבוודאי ירחיק ממנו צופים צעירים. אבל ארז דבורה חושב שזו דווקא סיבה מצוינת לצפות בסרט


 

אחרי 115 שנות קולנוע נותרו גיבורי הרפתקאות ופנטזיה ספורים שדמותם לא מוחזרה עד זרא. לאחרונה זכינו לעיבוד חדש של שרלוק הולמס, ובשנים הקרובות צפויים לחזור גם קונאן הברברי, פלאש גורדון וטרזן. החזרה לדמות מוכרת מעלה את הסכנה של עדכון-יתר של הדמויות, המשקף את הדעה של מפיקי הוליווד אודות טעמו של דור משחקי המחשב. כל מי שחווה התקפת פרכוסים בזמן הצפייה בשיקוץ הדיגיטלי "ואן הלסינג" (2004) יודע לאיזה שפל מסוגלת הוליווד להידרדר בעיבוד דמויות אהובות.

 

"סולומון קיין" ("Solomon Kane"), העיבוד הקולנועי הראשון לדמות אותה יצר ב-1928 רוברט אי. הווארד (שאחראי גם לקונאן הברברי), מצליח לחמוק מסכנה זו. יש בו הרפתקאות, לוחמה בחרבות ובריות שטניות, אבל לזכותו של הסרט יש לציין כי כל אלו מוכלים בתוך עולם בעל ממשות פיזית. בעצם הצלחתו ליצור פנטזיה שאינה נחוות כמשחק מחשב - טמון מקור ההנאה העיקרי אותו מציע הסרט.

 

דמותו של סולומון קיין (ג'יימס פיורפוי), כפי שהיא מוצגת בתחילת הסרט, רחוקה מרחק רב מגבורה. הוא פריבטיר חסר רחמים בתחילת המאה ה-17 המוליך את המתקפה של אנשי צוותו על אוצרותיהם של "עובדי אלילים" בחופי צפון אפריקה. פעולה זו מסתיימת בפגישה לא צפויה עם מלאך המוות, המנסה ליטול ממנו את נשמתו המקוללת. בעור שיניו הוא חומק ומתגלה שנה לאחר מכן במנזר אנגלי. קיין נשבע לא לבצע מעשי אלימות או גזל נוספים ולחיות חיי טוהר שימנעו משליחי השטן למוצאו. חזרתו של קיין לדרכים תעמיד שבועה זו במבחן קשה.

 

הוא מתלווה אל משפחה פוריטנית בדרכה להגר לעולם החדש. אבי המשפחה (פיט פוסטלוויט) ובתו הטהורה מרדית' (רייצ'ל הארד-ווד) מסייעים לגיבור, שבגלל נדריו הפך לחסר ישע מול הפושעים השורצים בדרכים. אך כשהבת נחטפת ובני המשפחה נרצחים בידי חייליו של המכשף המרושע מלאכי (ג'ייסון פלמינג), קיין יהיה נכון לסכן את נשמתו למען הצלת הבת.


"סולומון קיין". עידן הנאורות או חשכת ימי הביניים?

 

לפעולתם של הכוחות השטניים יש קשר לעברו של קיין. הוא, שנולד כבן אצולה, דחה את ציוויו של אביו (מקס פון סידוב) להפוך לאיש כמורה והרג בשוגג את אחיו הבכור, נאלץ כעת לחזור לאחוזה המשפחתית שממנה שולט מלאכי על כוחותיו.

 

בלי קריצות עכשוויות מיותרות

למרות שהתקופה בה מתרחש הסרט נמצאת כפסע מעידן הנאורות, אנגליה המוצגת נראית כשרויה בעומקה של חשכת ימי הביניים. הסרט צולם בצ'כיה והבמאי מייקל ג'יי באסט הקפיד הקפדה יתרה שלא יהיה רגע נטול בוץ, גשם או קדרות החודרת לעצמותיהם של הצופים. עולם שבו יצורים על טבעיים פועלים והאמונות הפגאניות רווחות, נטול כל רמז לשלטון מרכזי. מול עולם כאוטי ופרימיטיבי זה מציבה דמותו של קיין להט דתי בנכונותה הנחרצת להילחם בשליחי הרשע, גופו המקועקע בצלבים ובאותות שאמורים להגן עליו הופכים אותו לגיבור פנטזיה הממזג יכולות לחימה ומנטליות צלבנית.

 

לאיקונוגרפיה הדתית, לפחות בגרסת הפנטזיה הפופולרית שלה, יש נוכחות יוצאת דופן בסרט. העלילה משופעת בשלל כנסיות, צלבים ואירועים שמשמעותם הדתית תהיה ברורה גם למי שרחוק מהנצרות. הנכונות של יוצרי הסרט להציג מאפיינים אלו בפנים חתומות, ללא קריצות משועשעות וללא רמיזות עכשוויות, מייצרת עולם בעל חוקיות שלמה השומרת על יושרה בדרך הטיפול בחומרי המקור הספרותיים. 

גם אם הסרט אינו עיבוד של אחד מהסיפורים המקוריים, אלא פותח כ"סיפור מקור" שיכול להוות תשתית לטרילוגיית סרטים, הוא עדיין שומר על נאמנות רבה לרוח הטקסטים של רוברט אי. הווארד. 

 

פיורפוי עושה עבודה טובה בתור הפוריטן בעל יד הברזל. למרות שהוא מוכר לצופי סדרת הטלוויזיה "רומא", היותו אלמוני עבור רוב צופי הסרט מסייעת ביצירת דמות אמינה. צוות השחקנים מתבסס בעיקרו על שחקני אנגליה. גם בכך ניכרת הגישה הרצינית שתורמת לסרט. אף אחד לא סיפר לשחקנים שהם על סט של סרט פנטזיה. התכונות שהופכות את "קיין" לסרט שלם צפויות להרחיק מעליו את הילדים ובני הנוער השועטים לכל פנטזיית בידור נוצצת של הוליווד. יתכן שזו סיבה טובה נוספת לצפות בו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"סולומון קיין". מצליח היכן שרבים כשלו
לאתר ההטבות
מומלצים