ביקורת: צבי הנינג'ה – טירוף המוטנטים

יש מוטנטים ויש טירוף ב"טירוף המוטנטים", אבל הסרט עובד הכי טוב דווקא כשהוא סתם על בני נוער שעושים שטויות.

אני מתקרב, בצעדי ענק, לגיל 40, ואני לא זוכר תקופות ארוכות שצבי הנינג'ה לא היו בקולנוע. מאז הסרט המצולם הראשון ב-1990 היו שבעה סרטים בקולנוע של הגיבורים הירוקים עם השריון (מהם מפחד כל בריון), אפילו יותר אם סופרים סרטים ישר לסטרימינג; אני די בטוח שיש מחזות של שייקספיר שזכו לפחות עיבודים. בשלב מסוים התלונה על כמה הקונספט הזה מטומטם חייבת לפנות דרך לעובדה הפשוטה: זה עובד. ארבעה דורות כבר גדלו על השטות הזו, בשעה שהמון חקיינים נשכחו משל סטאלין הניח יד על התמונות שלהם. 

אז הנה, השנה היא 2023 ויש לנו סרט מצויר חדש. כמה דברים השתנו: אין לנו שרדר או טכנודרום, קייסי ג'ונס לא נראה באופק ואפריל אוניל בקושי בשלב ההתמחות בכל הנוגע לשידור בחדשות, אבל כל מה שחשוב נשאר קרוב למקורות: בביוב מתחת לרחובות ניו יורק חיים ארבעה צבים בדמות אדם, לאונרדו (מנהיג הצבים), דונטלו (אוהב להמציא תכסיסים), רפאל (מדליק אבל חוצפן) ומיכאלאנג'לו (דווקא לא רקדן), תחת ההשגחה של מאסטר ספלינטר, שלימד אותם את אמנות הנינג'יסטו. 

באנגלית "צבי הנינג'ה" הם לא סתם צבים שהם נינג'ה אלא "צבי הנינג'ה בני הנוער המוטאנטים" (בניגוד, כמובן, ל"צבי הנינג'ה הקשישים המוטאנטים" או "צבי הנינג'ה בני הנוער שקיבלו את כוחות העל שלהם בקסם"), והגרסה הזו של הסיפור לוחצת קצת יותר על אלמנט הנעורים. הצבים שלנו הם לא לוחמים מאומנים, אלא בני נוער היפראקטיביים שבעיקר עסוקים בלעשות שטויות. ספלינטר, מצידו, ראה את "מוצאים את נמו" ולמד ממנו את כל השיעורים הלא נכונים: הוא אבא חרדתי שלא מוכן שהבנים שלו יראו את עצמם לעולם החיצון מתוך חשד (לא בהכרח לא מוצדק) שבני האדם ישנאו אותם ו"יחלבו" אותם (תראו ותבינו).

דברים מתחילים להשתנות בשגרת חייהם כאשר הצבים מצילים את הכתבת-בעיני-עצמה אפריל אוניל, ומגלים דרכה על גל פשע שמנהל רב-קרימינל מסתורי בשם סופרפליי. אם ראיתם את הטריילר, ואם יש לכם טיפה הבנה שאתם רואים סרטים על בעלי חיים מוטנטים, לא תופתעו לגלות שהצבים הם לא החיות המוטנטיות היחידות בהעיר הזו, ושיהיה פה טירוף. עם מוטנטים. היי, זה השם של הסרט! 

בכל אופן "טירוף" הוא כנראה שם תואר לא רע לסרט (למרות שהמילה "מהומה" מאנגלית מתאימה יותר). כמו הגיבורים שלו, "צבי הנינג'ה" החדש הוא סרט היפראקטיבי והיפרקינטי שבו כל דבר זז במהירות גבוהה ובלי הפסקה. הצבים מדברים וקופצים וזזים בתזזיתיות וחוסר נוחות שהולמות את חוסר היכולת למצוא את המקום שלהם בעולם. להיות מתבגר זה קשה מספיק, להיות מתבגר כשיש לך עור ירוק, שריון ואבא עכברוש זה בכלל סיוט. 

כסרט על חבורת נערים מוזרה "טירוף המוטנטים" הוא סרט די מוצלח. הרגעים שבהם הצבים סתם עושים דברים – משחקים את המשחקים הפרטיים שלהם, מתגנבים החוצה לראות סרט קלאסי, יוצאים לעשות את הגרסה שלהם לקניות – אלו כנראה החלקים הכי טובים בסרט. הם לא מושלמים: הסרט סובל מכך שיותר מדי מהסיפור מבוסס על היכרות עם האישיות של הדמויות הללו, מה שאומר שהתסריט לא באמת מציג אותם יותר מדי. 

אני מניח שהיוצרים קיוו שהשחקנים יספיקו כדי לתת לכל הדמויות את האישיות שהתסריט לא סיפק להם. באנגלית החליטו ללכת על שחקנים צעירים ולא מוכרים (לשלושה מתוכם אין אפילו דף ויקיפדיה) ואז כעזר כנגדם ליהקו לגלם את דמויות המשנה ים של כוכבים שכנראה היו שם בעיקר בשביל הצ'ק (ג'יאנקרלו אספוזיטו מופיע לחמש דקות שלמות). 

אבל אולי אני סתם מלעיז – עבדכם הנאמן ראה, במקום, את הגרסה המדובבת ואני חייב להגיד שזה עובד בכלל לא רע. אני לא בטוח מה הגיל של המדבבים של הדמויות הראשיות אבל יש להם את האנרגיה הנכונה: הם לא נשמעים כמו בני ארבעים שמדבבים ילדים, והם עושים את זה בלי לעלות על העצבים; עסק לא קל כשמדובר בתשעים פלוס דקות יחד עם חבורה של ילדים היפראקטיביים.

הבעיה של הסרט מתחילה כשאנחנו נכנסים לעלילה עצמה שכוללת, כמצופה מסרט גיבורי על, הרבה אקשן ומכות והצגה של תריסר דמויות חדשות שממלאות את המסך. אנחנו בעידן של פוסט "ממד העכביש" וזה אומר שהסרט מרשה לעצמו להיות הרבה יותר מסוגנן מ, נגיד, הגרסה הנשכחת מ-2007. יש הרבה קטעים מגניבים שבהם סצנות נמסות אחת לתוך השניה, או שהתנועה של דמות אחת עוברת בקאט מהיר לתנועה של דמות אחרת. יש הרבה אישיות לרקעים ולעיצובי הדמויות אבל כל הסגנון הזה בא, בסופו של דבר, על חשבון הנהירות. סצנות האקשן קשות למעקב, במיוחד המרדף לקראת האמצע שמערב כמה מכוניות ויותר מתריסר דמויות שנאבקות ומקפצות וצועקות ואין לי ממש מושג מה בדיוק קורה בכל רגע נתון. אני מבין את הלך הרוח הכללי אבל לא מסוגל לעקוב אחרי פעולות אינדיבידואליות. זאת בניגוד ל"ממד העכביש", שם למרות הבלגן סצנות האקשן היו ברורות, והסרט גם מצא זמן להאט ולתת לגיבורים שלו לחוות משהו אישי. אבל שם היה ספיידר-מן אחד שבאמת היה במרכז הסיפור, ופה יש לנו ארבעה צבים, עכברוש אחד ועוד נערה צעירה. כשכל אחד מהם חווה הארה בנוגע למצבו, זה קורה מהר מדי. תוסיפו לכך את גלריית הדמויות המשניות ותבינו שזה סרט שאין בו כמעט זמן לנשום. 

"טירוף המוטנטים" באמת מוטרף מדי, ועד כמה שהוא כיף לצפייה (בעיקר לילדים שהיו איתי) הוא צריך להירגע. או שאולי אני צריך להיות יותר היפראקטיבי עבורו.