זהו הסרט הטוב ביותר של קוסאשווילי מאז "חתונה מאוחרת". גם זה משהו

"הענקים של אי הפסחא" (צילום: יחסי ציבור)
"הענקים של אי הפסחא" (צילום: יחסי ציבור)

דובר קוסאשווילי מעלה ב"הענקים של אי הפסחא" את ילדותו על המסך, לפי מיטב הטרנד הקולנועי של השנים האחרונות ועם לא מעט השראה מקוסטוריצה. העיצוב האמנותי והפסקול נפלאים, אבל מהלכים דרמטיים לא ברורים ובימוי לקוי של השחקנים חסרי הניסיון פוגמים באותנטיות האנושית של הסרט

21 בספטמבר 2023

בשנה שעברה כמה במאים ידועי שם יצרו סרטים סמי-אוטוביוגרפיים שלתוכם ארגו את זיכרונות הילדות והנעורים שלהם (סגר הקורונה שלח אנשים רבים לנוסטלגיה). אחרי "יד האלוהים" של פאולו סורנטינו, הגיעו הזיכרונות של קנת בראנה ("בלפסט"), סטיבן ספילברג ("הפייבלמנים") וג'יימס גריי ("ימים של תום").

בכולם בלטו השפעות של סרטים מסוג זה של במאים אירופאים מעידנים קודמים, כמו פרנסואה טריפו ופדריקו פליני. בסרטו השביעי מאז "חתונה מאוחרת" שפרסם את שמו, גם דובר קוסאשווילי מעלה את ילדותו על המסך, ונראה שהוא פנה אל אמיר קוסטוריצה ("מסע העסקים של אבא", "שעת הצוענים") כמקור השראה.

עשרים שנה אחרי "מתנה משמיים", "הענקים של אי הפסחא" הוא פרק שלישי בטרילוגיה של סרטים על הקהילה הגאורגית בישראל עם גיבור בשם זאזא. מדובר בהרחבה של "עם חוקים", הסרט הקצר ועתיר הפרסים שקוסאשווילי יצר ב-1997 במסגרת לימודי הקולנוע באוניברסיטת תל אביב.

"הענקים של אי הפסחא" מתרחש בתקופת זמן לא מפורשת (ככל הנראה שנות השבעים המאוחרות) בשכונה באור יהודה שבה מתגוררות כמה משפחות של עולים מגאורגיה. הסרט מספר על משפחה אחת שארבעת ילדיה כבר לגמרי ישראלים, אבל ההורים עדיין מדברים גרוזינית ודבקים במסורת הפטריארכלית האגרסיבית שהביאו איתם ממולדתם. בניגוד למקובל בסרטים תקופתיים, אין כאן אזכורים לאירועים היסטוריים שמתרחשים בעולם שמחוץ לשכונה, מה שתורם לתחושה שמדובר בזמן אגדה. לא רק זאת, במקום דגל ישראל מונף בסרט דגל לבן שבמרכזו כתם דם בתולים. יש לציין שהזרות נובעת גם מכך שהסרט צולם בגאורגיה, ולתפקיד המרכזי של אבי המשפחה (אלון אבוטבול בסרט הקצר) לוהק השחקן הגיאורגי המצוין ניקו טאבאדזה. 

 

"הענקים של אי הפסחא" מתמקד בשניים מתוך ארבעת הילדים – זאזא, שהוא ככל הנראה בן דמותו של דובר, ומדיאה. זאזא (עדן צימבליסטה בבכורתו הקולנועית) מאוהב בשכנה זהבה ורוצה להרשים אותה באמצעות קלף נדיר מסדרת "העולם המופלא" שעל שמו נקרא הסרט. הקלף הזה הוא האובייקט הנוסטלגי המרכזי, ודימוי לחלומות ילדות על עולמות רחוקים ומסתוריים. לצורך השגתו של הקלף זאזא גונב כסף שהוסתר בארון הבגדים, וכדי ללמד אותו לקח אביו יאשה מטיל את האשמה על אחיו הצעיר וגוזר לו עונש משפיל.

בינתיים האחות הגדולה מדיאה (הדוגמנית קייט קונלין) שסיימה את שירותה הצבאי, מתכוננת לנסוע ללמוד רפואת שיניים ברומניה. כבר יש לה כרטיס טיסה לכיוון אחד. אבל הכרזת העצמאות שלה נתקלת במחסום בלתי עביר. העבריין החתיך וואז'ה (הדוגמן ניקיטה סקלרוק) מייעד אותה להיות זוגתו, ואין לו כל כוונה לשחרר. יאשה אמנם אינו רוצה שבתו תתחתן עם עבריין, אבל נראה שכוחו של הבריון גדול על כולם. משום שמדובר בסרט של קוסאשווילי, יש לציין שוואז'ה ומדיאה מרהיבי העין נשארים לבושים לאורך הסרט כולו.

עיצוב אמנותי בעל נוכחות ייחודית. "הענקים של אי הפסחא" (צילום: יחסי ציבור)
עיצוב אמנותי בעל נוכחות ייחודית. "הענקים של אי הפסחא" (צילום: יחסי ציבור)

כמו שרומז שמה, בעלילה של מדיאה יש פוטנציאל לטרגדיה, אבל הוא אינו ממומש בשל מהלכים דרמטיים לא ברורים (הצעירה השאפתנית מתגלה כאישה גחמנית שמוכנה להקריב את תכניותיה לחיים בעבור "השמלה הכי יקרה באלנבי"). הקו העלילתי המקביל, המובל על ידי זאזא, מגובש יותר. אבל גם הוא סובל מכך שקוסאשווילי אינו יודע (או אינו טורח) להנחות את הילדים חסרי ניסיון המשחק. חלקם מדקלמים את המשפטים שהופקדו בידיהם, וזה פוגם באותנטיות האנושית של הסרט (גם הפאה המלאכותית שהולבשה על ראשו של הגיבור פוגמת בשלמות של דמותו).

דמות קומית בשולי הסיפור. גברי בנאי ב"הענקים של אי הפסחא" (צילום: יחסי ציבור)
דמות קומית בשולי הסיפור. גברי בנאי ב"הענקים של אי הפסחא" (צילום: יחסי ציבור)

ועדיין, הילדים נחמדים, מעצם היותם ילדים, מה שאי אפשר לומר על סקלרוק, שאינו מפגין כשרון משחק נראה לעין. בעצם, השחקן היחידי בסרט שכולנו מכירים הוא גברי בנאי, הדובר גרוזינית פונטית בתפקיד הסבא שפיתח פרנויה מהק.ג.ב. זאת דמות קומית בשולי הסיפור, והיא כמעט לא משתלבת בדרמה המשפחתית. מי שעשו עבודה מצוינת הם המעצב האומנותי אבי פחימה, שיצר סטים דחוסים וצבעוניים ובעלי נוכחות ייחודית, ויוסף ברדנשווילי, שהלחין גם את סרטיו הקודמים של קוסאשווילי, לצד אופרות, בלטים ויצירות סימפוניות. הטון של הסרט שואף לשילוב המחוכם של עממיות וגרוטסקיות קסומה שאפיינה את סרטיו היותר טובים של קוסטוריצה. הבימוי של קוסאשווילי יותר גס מאשר קסום, ובכל זאת, "הענקים של אי הפסחא" הוא סרטו הטוב ביותר מאז "חתונה מאוחרת".

3 כוכבים
בימוי: דובר קוסאשווילי. עם גברי בנאי, קייט קונלין, ניקו טאבאדזה. ישראל 2023, 108 דק'