וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל גדות כבר לא פה, אבל סרט ההמשך הזה כושל כמו קודמיו

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 2:55

"רדופים בוונציה" מצטרף ל"רצח באוריינט אקספרס" ו"מוות על הנילוס" כדי להשלים את אחת מטרילוגיות הסרטים המחרידות של השנים האחרונות. לפחות הפעם אין ליהוקים שערורייתיים או קטעים ויראלים של גל גדות

טריילר הסרט "רדופים בוונציה"/פורום פילם
הציון: כוכב וחצי מתוך חמישה. עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
הציון: כוכב וחצי מתוך חמישה/מערכת וואלה!, עיבוד תמונה

לפני שש שנים הציג קנת' בראנה את "רצח באוריינט אקספרס", הראשון בסדרת עיבודים שלו לקלאסיקות של אגאתה כריסטי. הוא ביים, וגם כיכב בתפקיד הראשי בתור הבלש הרקול פוארו, כשבצידו צוות של כוכבים וכוכבות. זה היה סרט נחות למדי, הזכור בעיקר בגלל אחת ההופעות ההוליוודיות האחרונות של ג'וני דפ, אבל הוא הצליח מספיק בקופות כדי להבטיח המשך - "מוות על הנילוס".

גם בסרט ההוא, בראנה ומפיקיו הפגינו יכולת מופלאה להסתבך בליהוקים איומים ו/או כושלים. "מוות על הנילוס" זכור בעיקר בגלל ההופעה של ארמי האמר, שלאחר הצילומים התגלה כעבריין מין. היה מאוחר מדי לחתוך אותו מן הסרט, אבל קמפיין היחצ החביא אותו, וזה היה אקורד הסיום שלו בהוליווד. יחד איתו הופיע גם ראסל בראנד, שהשבוע התפרסמו נגד האשמות בעוון הטרדה ותקיפה מינית של כמה נשים, כולל אחת שהיתה בת 16 בשעת המעשה.

בצידם של בראנד והאמר, ולהבדיל אלפי הבדלות כמובן, הופיעה גם גל גדות, ו"מוות על הנילוס" זכור בעיקר בגלל דקלום נלעג שלה שהפך לוויראלי. ובכל זאת, האולפנים החליטו להפיק סרט שלישי בסדרה. אפשר להבין למה - העיבודים המודרניים האלה לאגאתה כריסטי, איומים ככל שיהיו, הם תוצרת שלא מזיק להחזיק בקטלוג של שירות סטרימינג. הם מבוססים על מותג מוכר, מציגים שלל שחקנים אטרקטיבים ופונים לקהל מבוגר, שבדרך כלל מתקשה למצוא את מבוקשו בימינו.

מתוך הסרט "רדופים בוונציה". פורום פילם,
לא אופרה אחרת. מתוך "רדופים בוונציה"/פורום פילם

הפרק החדש נקרא "רדופים בוונציה", אם כי יאה יותר היה לקרוא לו "מוות בוונציה" או "מתים משעמום בוונציה". גם הוא מציג קאדר מרשים של שחקנים ושחקניות, אבל הפעם אף אחד מהם לא מעורב בסקנדל יוצא דופן, והסרט כושל לחלוטין בזכות עצמו.

בניגוד לשני העיבודים הקודמים, שהתפרסמו על שניים מכתביה הקאנוניים ביותר של כריסטי, "רדופים בוונציה" מבוסס על אחד מחומריה הפחות מוכרים, "Hallowe'en Party", אם כי זו השראה חופשית בלבד, והעיבוד שונה עד מאוד מן המקור.

כמשתמע משמו, הסרט מתרחש בעיר האיטלקית היפהפייה שמספקת לו נופים מרהיבים. פוארו, שוב בגילומו של בראנה, מבקש לצאת לפנסיה, אך אז מגיעה חברה משכבר הימים, סופרת מתח בגילומה של טינה פיי, ומזמינה אותו למסיבת ליל כל הקדושים באחוזתה של זמרת אופרה.

הזמרת איבדה את בתה בנסיבות טרגיות, ומביאה למסיבה מדיום מהוללת, אותה מגלמת מישל יאו, שזכתה השנה באוסקר על "הכל בכל מקום בבת אחת". היא מקווה שהאורחת תאפשר לה לתקשר עם ילדתה המנוחה. פוארו, מצידו, מתכנן לחשוף שהמתקשרת היא נוכלת. במקום נמצאות עוד כמה דמויות, בהן המשרתת הנאמנה של הדיווה, בגילומה של קאמי קוטן, אותה אנחנו רואים לאחרונה בכל מקום - כולל לאחרונה כמזכירה האישית של ראש הממשלה ב"גולדה".

מתוך הסרט "רדופים בוונציה". פורום פילם,
מוות בוונציה. מתוך "רדופים בוונציה"/פורום פילם

כמובן שהתוכניות משתבשות, ואחת הדמויות מוצאת את מותה במהלך המסיבה. כעת, על פוארו לפענח מי אחראי למוות הזה, ועל הדרך גם לנסות לגלות את האמת מאחורי מות בתה של כוכבת האופרה.
מעבר להתבססות על חומרים מוכרים פחות של כריסטי, ההבדל המרכזי בין "רדופים בוונציה" ל"רצח באוריינט אקספרס" ו"מוות על הנילוס" הוא בגישה: שני הסרטים הקודמים היו מותחני בילוש קלאסיים ותו לא, אבל הסרט הזה מוסיף לקדירה גם אלמנטים של אימה על-טבעית. יש בו סיאנסים, רוחות, הקפצות והפחדות מהסוג שרואים בדרך כלל בזוועתונים לבני הנעורים - כמה מן הסצינות בו מזכירות את להיט האימה הטרי "נגעת נרצחת".

על הנייר, זה שילוב מעניין ומרענן, אך הסרט נופל ברמת הביצוע. הבימוי של בראנה כבד ומסורבל באופן כללי, ומגושם במיוחד בכל פעם שהוא משלב אלמנטים על-טבעיים. השילוב של מיסטיקה בעלילה לא נראה אורגני, אלא נותר בסופו של דבר גימיק מסחרי, כזה שמבקש לשאוב מן הפוטנציאל הכלכלי של האימה, הז'אנר הכי מסחרי כרגע בהוליווד, לקרב את הדור הצעיר לאגאתה כריסטי ולאפשר לשלב את "רדופים בוונציה" תחת קטגוריית "סרטי האלווין" בשירותי הסטרימינג.

כמו בסרטים הקודמים, גם כאן התצוגה של בראנה כפוארו בלתי נסבלת, עם מבטא קשה מנשוא וקשה להבנה, ובלי טיפה של מודעות עצמית. אני באמת מתקשה להבין איך שחקן שייקספירי שכזה, שהוא בעיקרון גם במאי כל כך מוכשר, שרק לא מזמן הוציא תחת ידיו יצירת מופת כמו "בלפסט", מבזבז את הכישרון ואת האנרגיות שלו על פרויקטים כל כך נחותים.

בצד השמות שכבר הוזכרו, הסרט מציג גם את ג'יימי דורנן ואת ג'אד היל שכיכבו באותו "בלפסט". אף אחד לא מותיר כאן חותם. תצוגות המשחק חורקות, וזה לא באשמת השחקנים או השחקניות - הרי כך היה גם בשני הפרקים הקודמים בסדרה. במקרים אחרים, השימוש של "רדופים בוונציה" בשמות שיש ברשותו פשוט שערורייתי. לקחת שחקנית כמו מישל יאו, שנמצאת כרגע בשיא מרגש בקריירה שלה, ולהשתמש בה במשורה ובצורה עלובה כפי שקורה פה - זה מקומם.

מתוך הסרט "רדופים בוונציה". פורום פילם,
בקרוב: הסרט הרביעי בסדרה/פורום פילם

יש בסרט אלמנטים מעניינים. במישור אחר שלו, פוארו עובר כאן תהליך: הוא לומד להבין שיש בעולם דברים שגדולים מן הרציונל שלו, ולומד לאהוב מחדש את מלאכת הבילוש. גם פתרון התעלומה מכיל בתוכו טרגדיה מלאת עוצמה, אם כי הוא לא משכנע במיוחד, ובסופו של דבר נהנה להטיל את האשמה על השעיר לעזאזל הקבוע של התרבות והחברה - יותר מכך לא נוסיף כמובן.

פגמיו הרבים של הסרט מביסים בסופו של דבר את מעלותיו המעטות, והוא מתגלה כחוויה לא נעימה, שמשלימה את אחת הטרילוגיות הקולנועיות המחרידות של השנים האחרונות. באמת שהייתי מעדיף לצפות בלופים בגיא הוכמן מופיע מול חברי הקואליציה מאשר לצפות שוב באחד מן הסרטים האלה, או חלילה בשלושתם יחד. החדשות הרעות הן שכריסטי השאירה מאחוריה מעל מאה נובלות וסיפורים קצרים, אז סביר להניח שזה לא הפעם האחרונה שבראנה מעבד את אחד מכתביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully