הסנדלרים לא יחפים: זו קומדיה נעימה וסימפטית אבל בואו לא נגזים

"את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
"את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

ההייפ סביב "את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי", הפרויקט המשפחתי של אדם סנדלר, בעיצומו. הבת שלו סאני היא ליהוק נהדר לתפקיד הראשי, והוא עצמו במיטבו בתפקידי משנה, אבל התוצאה היא דרמת התבגרות קומית וחיננית שלא מתרוממת מאוד גבוה מעל הערימה של הז'אנר

28 באוגוסט 2023

יש בנות מצווה שלרגל האירוע מקבלות מהוריהם תכשיט או טיול לחו"ל. אדם סנדלר העניק לבת שלו סרט שלם. אחרי שכיכב בסדרת קומדיות שהפיק עבור נטפליקס, בסרטו החדש הוא זז למושב האחורי ונותן לבתו להוביל.

סאני סנדלר כבר הופיעה בתפקידים קטנים בסרטיו הקודמים (היא על המסך מגיל שנתיים), ותפקיד הנערה שמתכוננת לבת המצווה שלה יושב עליה בול. למען האמת, בתחילת הצפייה לא ידעתי שמדובר בסרט משפחתי – אחותה הגדולה סיידי מגלמת את אחותה הגדולה, ואמן ג'קי מגלמת את אמה של החברה הטובה – והתרשמתי שהשחקנית הצעירה מלוהקת ממש טוב.

"את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי", המבוסס על ספר באותו שם מ-2005, הוא סרט נוער טיפוסי במסורת סרטי ג'ון יוז משנות השמונים (אחת הסצנות מתרחשת בבית קולנוע שבו מוקרנים "יפה בוורוד" ו"מועדון ארוחת הבוקר"), עם רוטב סמיך של יהדות אמריקאית. ככזה הוא סימפטי, גם אם לא מתרומם גבוה מעל הערמה. הסדרה של מינדי קלינג "אמת או חובה", על נערה אמריקאית ממוצא הודי, לדוגמה, יותר שנונה.

סאני מגלמת את סטייסי פרידמן בת ה-13 שהולכת בסופי שבוע לבית ספר עברי, שם רבי רבקה האנרגטית (שרה שרמן מ-SNL) מנסה ללמד אותה ואת חבריה שירים וטקסטים יהודים. סטייסי היא נערה ממוצעת, לא מקובלת במיוחד, אבל גם לא דחויה (יש לה שתי חברות פחות מקובלות ממנה, וזה עוזר לה להרגיש שווה). היא נושאת עיניה לאנדי גולדפרב החתיך (בערך), שלא מבחין בה עד שהוא בועט בטעות כדור לעבר מצחה. סטייסי מצידה לא מבחינה שגם החברה הכי טובה שלה לידיה (סמנתה לוריין) דלוקה על אנדי. מרכז הדרמה של הסרט הוא היחסים בין שתי החברות האלה, שמתערערים כשסטייסי המרוכזת בעצמה מתחילה לקנא בתשומת הלב שלידיה מקבלת מאנדי, וגם מהבנות האופנתיות של בית הספר.

סאני סנדלר ב"את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
סאני סנדלר ב"את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

אם רוב סרטי ההתבגרות האמריקאים סבים סביב ההכנות לפרום, הייחוד של "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" הוא בעיקר פולקלוריסטי. לפי הסרט (שנאמר עליו שהוא מבוסס על תחקיר) חגיגות בת המצווה של בנות למשפחות יהודיות חילוניות מהפרוורים האמידים הן הפקות מפוארות ויקרות עד מאוד. אבל לפני שמגיעים לחגיגה עצמה, צריך לא רק ללמוד את פרשת השבוע, שזה החלק הקל, אלא גם לעשות מצווה כלשהי. סטייסי בוחרת לעצמה מצווה שתקרב אותה לאנדי, ובכך בוגדת בעצם הרעיון של המצווה. 

חינו של הסרט נובע מכך שכל הדמויות נחמדות, כולל ההורים, האחות הגדולה ואפילו הבנות האופנתיות. הדמות הכי פגומה היא דווקא הגיבורה האגוצנטרית, שמתנהגת באופן אינטרסנטי ואפילו פוגעני כלפי חברתה הנאמנה. ברוח הזמן, זה לא הסיפור הישן על הנערה החנונית שזכתה באהבתו של הספורטאי החתיך, אלא דרמה על חברות בין שתי בנות, ועל גיבורה שתהליך ההתבגרות שלה כולל הבנה אמיתית של רעיון הנתינה. זה קצת מרענן את הקלישאה של הגיבור שרץ ברחוב אל אהובתו (כמו ב"כשהארי פגש את סאלי") ומוביל לסצנת שיא באמת נחמדה.

מקסים בקטן. אדם סנדלר ב"את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
מקסים בקטן. אדם סנדלר ב"את מה זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

כאמור, אדם סנדלר לקח לעצמו תפקיד קטן, וחלק מהזמן הוא אפילו ישן (למשל על מיטה בחנות, בזמן שבתו ואמה (אידינה מנזל) מחפשות שמלה לאירוע בת המצווה. כמו שכבר ראינו ב"סיפורי מאירוביץ'", סנדלר הכי מקסים דווקא כשהוא מופיע בתפקידי משנה, במסגרתם הוא מתנהג לרוב כאדם בוגר יותר מאשר בקומדיות הילדותיות שלו. אבל תפקיד הילד המגודל לא נעדר מהסרט. הוא הופקד בידיו של עידו מוסרי, המגלם את הדי.ג'יי שמולי שמנצח על כל הבת מצוות. זה סרטו השלישי של מוסרי עם אדם סנדלר מאז "אל תתעסקו עם הזוהן" שצולם בחלקו בישראל.

בתחילת השנה עלתה בנטפליקס קומדיה יהודית אחרת שהופקה על ידי כוכב יהודי ועסקה בהכנות לאירוע חגיגי. כזכור, "איזה אנשים" של ג'ונה היל, שסיפר על המפגש בין משפחה יהודית למשפחה שחורה, נכנע מרצון לנקודת מבט כה פרוגרסיבית שהיא כבר היתה אנטישמית. "את מה-זה לא מוזמנת לבת מצווה שלי" מציג תמונה הרבה יותר סימפטית של הקהילה היהודית הפריבילגית, ובסך הכל מספק לצופים 100 דקות נעימות, והקרדיט מגיע גם לבמאית סמי כהן. 

3.5 כוכבים
You Are So Not Invited To My Bat Mitzvah בימוי: סמי כהן. עם משפחת סנדלר. ארה"ב 2023, 103 דק'