top of page
Search
  • Writer's pictureIdo Helman

סקירה של יום הקולנוע הישראלי 2023

אתמול התרחש בבתי הקולנוע ברחבי הארץ יום הקולנוע הישראלי. יום בו סרטים ישראליים שמוקרנים כעת וגם סרטים בטרום בכורה מוקרנים וכרטיס אליהם עולה 10 ש"ח (או 14.5 באינטרנט). ניצלתי את ההזדמנות וראיתי ביום הזה 5 סרטים. הנה סקירתי עליהם:


*הפילגש- מבין המועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר בטקס פרסי אופיר האחרון, זה הפייבוריט שלי. דרמה על מעצבת תלבושות בתאיטרון פרינג' שבעלה נפטר והיא מגיעה לשבעה שלו, משם הכול מתדרדר.


'הפילגש' הוא פשוט סרט מצויין. הוא קצר ולעניין (רק 83 דקות כולל הקרדיטים), העיצוב האומנותי של התיאטרון ושל הדירה בה מתרחשת השבעה מהממת ודאנה איבגי, שחקנית שכבר לא חייבת כלום לאף אחד, נותנת תצוגת משחק יוצאת מן הכלל. גם אניה בוקשטיין נותנת תצוגת משחק מדהימה.


בסופו של דבר, 'הפילגש' הוא קולנוע ישראלי מצויין ואתם פשוט חייבים לראות את הסרט הזה, כדי שייעשו עוד סרטים מצויינים כמוהו.


מתי זה יוצא? אין עדיין תאריך.


*בתי אהובתי- ששון גבאי מגלם אבא לבת שנוסע לפריז לפגוש אותה, ומגלה שהיא מסוכסכת עם בעלה.


הסרט הכי חופר בחמישייה. רוב רובו של 'בתי אהובתי' הוא דיאלוגים בעברית ובצרפתית, והם כתובים היטב אבל בשלב מסויים זה נהיה מעט מתיש. הסרט מאוד מזכיר את הדרמות של וודי אלן, עם אנשים הולכים ברחוב ומדברים.


אם יש סיבה עיקרית לראות את הסרט, זה ששון גבאי. הוא שחקן ענק ובסרט הזה הוא נותן הופעה מדהימה. גם אלברט אילוז (שניהם היו מועמדים לאופיר על הסרט הזה) נהדר.


'בתי אהובתי' זה לא סרט שחייבים לראות, אבל לא תסבלו יותר מדי (אלא אם כן אתם אלרגים לשפה הצרפתית) אם תבחרו לראות אותו.


מתי זה יוצא? אין עדיין תאריך.


*צ'קאאוט- מהסרט הכי חופר שראיתי אתמול לסרט הכי גרוע שראיתי אתמול.


'צ'קאאוט' הוא אחד הסרטים הכי גרועים שראיתי השנה. קומדיית ריגול מושקעת מאוד, אני לא אקח לו את זה, אבל חוץ מקטע אחד עם חצוצרה והזיות אין בו בדיחות מצחיקות. הוא משעמם, השחקנים גרועים, הוא מסריח מרוב ניסיון להידמות למקביליו האמריקאיים ופשוט סבלתי במהלך הסרט הזה.


אל תלכו ל'צ'קאאוט', בקיצור.


מתי זה יוצא? אין עדיין תאריך, איזה מזל.


*גן קופים- הסרט האחרון של אבי נשר הוא דרמה קומית תקופתית שמתרחשת על פני שלוש תקופות: נובמר 89', נובמבר 90' ודצמבר 2003.


הסרט ממש לא חף מבעיות. הוא מרגיש ארוך מאוד, הוא לא מהודק תסריטאית והדיאלוגים מרגישים כאילו נשר התחיל לכתוב אותם ולא ידע איך לסיים, אז הוא תקע המשך לא קשור למשפט. דוגמה לאחד מהדיאלוגים הללו נמצא כבכ בטריילר של הסרט, כששני כהן אומרת 'זה מגוחך כמה שאנחנו לחוצים ממה שאנשים אחרים חושבים עלינו, ובינתיים, הזמן עובר'. כאילו, מה הקשר בין שני חצי המשפט?


אבל חוץ מזה מדובר בסרט מעולה. העיצוב האומנותי של 'גן קופים' מרשים מאוד. הבימוי, למרות שהסרט ארוך, מאוד מקצועי כצפוי מאבי נשר ושומר על עניין לכול אורכו ושני כהן וסוזנה פפיאן נותנות הופעות מדהימות. אדיר מילר לא רע אבל הוא בעיקר שם כזה.


'גן קופים' לא ייזכר כאחד משיאו של אבי נשר, אבל זה סרט מעולה שכדאי לכם לבדוק אותו בקולנוע.


מתי זה יוצא? ב-28.9.


*הענקים של אי הפסחא- ונסיים את היום עם אחד הסרטים הישראליים הטובים של השנה.


זה הסרט הראשון של דובר קוסאשווילי שאני רואה, כך שאני לא יכול לכתוב שזה סרטו הטוב ביותר מאז 'חתונה מאוחרת', למרות שיש לי הרגשה שאחרי שאשלים את החור הזה בהשכלה אני אכן אחשוב ככה.


העיצוב האומנותי בסרט מאוד מרהיב וכולל אינספור שימושים בצבע האדום, בצורה שמזכירה את סרטיו של אלמודובר.


הסרט הוא אפיזודי. אין בו עלילה רציפה מההתחלה ועד הסוף. הוא מתרחש אם הבנתי נכון בשנות השבעים באור יהודה ועוסקת במשפחה גרוזית בה נמצא הילד זאזא. הצורה בה הסרט מעניק צבעונות ואופי לדמויותיו מזכירה מאוד סרטים של קוסטריצה.


למרות ש'הענקים של אי הפסחא' אפיוזדי, הוא מרתק ובכיף הייתי יושב עוד קצת עם הדמויות שהסרט מציג. ניכר שקוסאשווילי מאוד אוהב את הדמויות שכתב לסרט וזה הופך את הצפייה בסרט לכיפית ומחממת לב.


'הענקים של אי הפסחא' הוא לא לכול אחד (בהקרנה שהייתי בה חצי מהאולם יצא באמצע): יש כאלו שהמבנה הלא שיגרתי של הסרט יתיש אותם, אבל למי שמוכן לסרט ישראלי קצת אחר, 'הענקים של אי הפסחא' הוא סרט שבהחלט שווה לראות.


מתי זה יוצא? ב-21.9.


אז סך הכול היה לי ממש כיף ביום הקולנוע הישראלי אתמול. נתראה שנה הבאה!

47 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page