ביקורת: גראן טוריסמו

סרט ספורט שעושה את מה שהוא אמור לעשות, ועושה את זה טוב.
שם רשמי
גראן טוריסמו
שם לועזי
Gran Turismo

לאיש אחד, מנהל מכירות בחברת ניסאן העולמית, היה רעיון לגימיק שיווקי: בואו נפתח אקדמיה להכשרת נהגי מרוץ מקצועיים. הסטודנטים באקדמיה יהיו שחקני מחשב שהתמחו בסימולציות מירוצים, ספציפית בסדרה אחת שנקראת "גראן טוריסמו". מה, אף פעם לא יצאתם מסרט של ג'קי צ'אן בעוד האדרנלין שבגופכם משכנע את המוח שגם אתם יודעים לזוז ככה וזה נראה ממש קל?

אבל דווקא בגלל המופרכות המבנית, הבוסים בניסאן משוכנעים שאולי יש כאן משהו שיהיה יופי של פרסומת, וחברת המשחקים בטח ששה לשתף פעולה. הבעיה היא למצוא מישהו שינהל את האקדמיה הזו, ואם כבר מישהו, עדיף שהוא לא יהיה ג'ק סאלטר (דיוויד הארבור), כי הוא יש לו בעיות זה: היה אומנם נהג מרוצים בעברו אבל פרש והוא די מריר היום. אבל מציע הרעיון, נקרא לו דני (אורלנדו בלום), לא מוצא מישהו אחר, ואחרי שסאלטר עצמו נפגע מאיזו שחצנות של נהג מרוץ צעיר וחצוף הוא אפילו מסכים.

מי שעתיד להיות כוכב האקדמיה הוא שחקן צעיר מבריטניה בשם יאן (ארצ'י מדקווי), שבמקביל להצלחתו באקדמיה ובעולם המירוצים המקצועי בעקבותיה, מתמודד עם חוסר אמון עקבי מצד אביו הספורטאי לשעבר, ובכלל עם ספקות מהסוג שכולם מטיחים בו: "המציאות היא לא משחק מחשב".

וכל זה כמעט קרה באמת.

כלומר, כן, הבסיס של הסיפור הזה אשכרה היה: מישהו ששיחק בסימולציות מרוצים נהיה נהג מרוצים אמיתי, ואפילו אחד ממש טוב. השאלות שניצבות לפתח מי שמעבד את הסיפור לסרט הן בגדול שתיים: האחת, אילו שינויים לעשות – כי כמעט תמיד המציאות לא מספיק מעניינת; והשנייה – האם במסגרת הכותרת הפומפוזית "מבוסס על סיפור אמיתי" יש משהו ייחודי ששווה להתעכב עליו ולפתח אותו. למשל, האם לדון ברצינות על האפשרות של היעזרות במשחקי מחשב בעולם האמיתי בשלל תחומים? האם להתייחס להבדלים שבין מציאות לסימולטור מבחינת חוויית הנהיגה (שאלה שאותי אישית מסקרנת מאוד)?

היוצרים של הסרט בחרו להתייחס לשתי השאלות באותה החשיבות: לעזאזל הסיפור האמיתי, ברוך הבא סרט ספורט גנרי. שינויים בעלילה נעשו, אבל רק כדי לשרטט תחנות מסודרות של קלישאות הז'אנר, וכל רמז לעומק או לקונפליקט אמיתי שייחודי לסיפור הבאמת לא שגרתי הזה נזנח תוך שתי דקות. מה נשאר? האנדרדוג שאנחנו רוצים בהצלחתו, המניאקים המתנשאים שבזים לו, המשפחה החצי-תומכת, רגעי המשבר הצפויים, ההתגברות שבעקבותיהם, וסצנות מרוץ.

והאמת? זה ממש סבבה. יעיל, אפקטיבי, זורם. השחקנים פה בסדר גמור – לא זוכר מתי נהניתי כל כך מאורלנדו בלום, הארבור נפלא כהרגלו, ומדקווי בתפקיד הראשי נהדר והמבטא שלו חמוד לאללה. גם הסיפור הפשטני מחזיק לא רע, וכל הקלישאות יושבות היטב במקומן; ראוי לציון רגע המשבר המדובר: הוא אכן צפוי, אבל עשוי ממש טוב (מצד שני, אל תבררו על הסיפור האמיתי אחרי הצפייה, כי לטעמי בשימוש של הסרט בפרט המסוים הזה יש טעם לפגם).

וסצנות המרוץ? שום דבר שלא ראיתם קודם, אבל אז מה, גם נהגי פורמולה אחת רואים את אותם מסלולי הגראנד פרי כל שנה. וזה עדיין כיף. ניל בלומקאמפ מביים אותן ביד בוטחת, עושה שימוש מושכל ברחפנים ש"רודפים" אחרי המכוניות השועטות ומכניס לא רע לאווירת האקשן המלחיצה של מרוץ מכוניות עשוי כהלכתו. נעשתה פה המון עבודה פרקטית, והנה עובדה מגניבה שהסרט גם מציין בפתח כתוביות הסיום: הנהג האמיתי שעליו מבוסס הסרט היה כפיל הפעלולים של השחקן הראשי.

יש גם רגע ויזואלי אחד נהדר ממש במערכה האחרונה, שבו ממש פערתי את הפה בהשתאות ואני בקלות אכניס אותו לרגעי השנה. חבל רק שהוא התבזבז על ביט עלילתי חסר פואנטה.

נקודה חשובה נוספת בבימוי של כל הבלאגן הזה היא שבהשוואה לעבודה של ג'יימס מנגולד ב"פורד נגד פרארי", למשל, הרי שבלומקאמפ פחות מתמקד ב"להכניס את הצופים לכיסא הנהג". הוא יותר שם דגש על אווירת התחרות והמתח מסביב, על ההשגיות והמוניטין שמונחים על הכף, וזה בעצם מה שמוביל לפלוס הגדול של הסרט הזה: הוא עובד.

וזאת בדיוק הסיבה שבסוף ממש נהניתי מ"גראן טוריסמו": סרט ספורט שעושה את מה שהוא אמור לעשות, ועושה את זה טוב. לא חייבים סיפור מושקע ועמוק מדי אם בסוף רגעי ה"הו יההההההה" מגיעים כמו שצריך. הקתרזיס כבר מובנה בז'אנר, וכל מה שצריך זה לא לחרבש אותו. אז מצד אחד הבריחה של הסרט מכל דיון אמיתי על השאלות המסקרנות שבסיפור די שיטחה את כל העומק האפשרי לעובי של פיתה, אבל מצד שני הוא בחר במסלול שכמעט אי אפשר לטעות בו: סרט ספורט קצבי, מהנה, עם קתרזיס מוצלח ונטול התחכמויות. אני, אישית, יצאתי מבסוט.


מילה על אולם הסקרין-X שבו צפיתי בסרט בפלאנט ראשל"צ: מיותר. אין ספק שהרעיון מגניב, וישנם סרטים שבהם האפקט משפיע בצורה מוחשית; סרטון התדמית של החברה בתחילת כל הקרנה ממחיש את זה. אבל בסרט הזה, ואני מאמין שברוב הבלוקבאסטרים ההוליוודיים, אין תחושה של משהו "אמיתי" שמקיף אותך, אלא של תמונה שמישהו שבר מימין ומשמאל ומתח אותה מצידי הצופים. היו רגעים בודדים שבהם נהניתי מזה; ברוב הקטעים שהוקרנו בצורה הזו (כי זה לא כל הסרט) המוח שלי רק שידר לי שאני מפספס פרטים. אם יקרינו פה מתישהו שוב את "רפסודיה בוהמית", אלך לראות את זה שם.