ביקורת: רוצחי פרח הירח

סרט שמעדיף להיות "חשוב" מאשר להתלכלך. אבל עדיין סרט של סקורסזה.
שם רשמי
רוצחי פרח הירח
שם לועזי
Killers of the Flower Moon

הצפייה ב"רוצחי פרח הירח", שמספר על סדרת רציחות בקהילת האוסייג' בשנות העשרים וספציפית על הקשר של ארנסט (לאונרדו דיקפריו), הדוד שלו קינג הייל (רוברט דה נירו) ואשתו מולי (לילי גלדסטון) לכל העסק, אפופה בתחושה שסקורסזה עצמו נאבק קצת בחומר סביב השאלה מה הסיפור שהוא בעצם רוצה, אמור ויכול לספר פה. הסרט מתבסס על ספר עיוני בעל אותו שם ששם את הדגש על ההיבט המותחני יותר של כל העסק ואיך הרציחות של חברי הקהילה שהתעשרו במהרה עקב גילוי נפט באדמותיה הובילו להקמת הבולשת הפדרלית (הלא היא ה-FBI) ולפיצוח המקרה, לאחר שכוחות החוק המקומיים לא עשו דבר.  

בהתחלה סקורסזה התכוון לעבד את הספר הזה פשוט ונקי – לאונרדו דיקפריו לוהק כסוכן ה-FBI שבא לעיירה לפתור את הפשע, ורק מהנקודה הזאת היה אפשר לדמיין את המותחן התקופתי. אלא שאז דיקפריו לא רצה את התפקיד ה"משעמם" והעדיף תפקיד שולי בסרט (כאמור, ארנסט) ובמקביל, סקורסזה הבין שאולי כדי לספר את אחת מהטרגדיות הגדולות של הילידים בארה"ב (המאורעות נקראים אצלם "שלטון הטרור") יש צורך בנקודת מבט קצת אחרת, והוא הלך והתייעץ עם שלל ילידים. 

כך, במקום מותחן "מי עשה את זה", סקורסזה יצר סרט שאותו הוא הגדיר כמותחן "מי לא עשה את זה" על אדם שמסתנוור מהאמונה בהיררכיה ותאוות הבצע שלו והולך צעד אחר צעד אל גורלו המר. כל זה בסרט שבכל מקום מדגיש את התרבות המקומית ונותן לה כבוד והערכה בלי איזושהי "חוצניות" או הזרה שלהם. אין כאן דסטין הופמן או קווין קוסטנר שלומדים כמה חכמים אנשי הטבע ודרכיהם, אלא רק את סיפורם של אנשים שלא יודעים איך להתמודד עם עושר פתאומי של אחרים (או שלהם עצמם). 

אפשרי שאם הייתי בא בלי הידע הזה על התגלגלות העיבוד, הייתי צופה בסרט בעיניים קצת אחרות ומפרש חולשות בסרט באופן אחר, אבל מה שאני יודע זה שבעיבוד הנוכחי הדבר העיקרי שחשתי הוא שסקורסזה עצמו לא נסחף בסיפור שהוא מספר כמו שהוא נזהר בכבודם של כולם לספר סיפור "חשוב". 

והרי סקורסזה בשיאו הוא לא במאי של סרטים "חשובים" – הוא במאי סוחף שנהנה להתלכלך ולהתנסות ולעשות שטויות ולשחק בז'אנרים. גם באפוס כמו "האירי", שיש בו לא מעט חוכמה ומבט מפוכח על הקריירה שלו, הוא התעקש על סצנות שבהן אנחנו אמורים להאמין שרוברט דה נירו הוא פרחח בן 20. זה עובד לאו דווקא כי זה עובד, כמו שזה עובד כי סקורסזה משוכנע שזה עובד כי ככה תחושת הבטן שלו עובדת, ושאר הסרט כבר סוחף אותך עד שאתה שוכח משטויות כאלה. 

ב"רוצחי פרח הירח" אין את תחושת הבטן הזאת. יש כאן סרט שנעשה בזהירות, באהבה, במחשבה – אבל לא באותה תשוקה ותנופה של סרטים אחרים שלו, ובלי האומץ או רוח השטות להתנסות. יותר מכל דבר אחר, הצפייה ב"רוצחי פרח הירח" מזכירה סרט אוסקרים מוקפד – וזה מאדם שבפעם שעברה שהואשם בכך שהוא עושה סרטי אוסקרים – "הטייס" – הוא כלל סצנות של גיבור הסרט משתין לצנצנות. הפעם, אין כאלו בנמצא. 

זה לא עוזר שלאונרדו דיקפריו מנסה לשכנע אותנו שהוא נער בן 20 פלוס שבדיוק חזר ממלחמת העולם הראשונה כשהוא כבר בבירור בן 50. אני יודע שיש משהו קצת מבאס בלהתלונן על ליהוק שבלעדיו כנראה כל הסרט לא היה קורה, אבל בסרט שכל כך חושש מעצמו, קשה שלא לפנטז על דיקפריו דווקא בתפקיד של דה נירו (והרי במציאות, דיקפריו מבוגר מקינג הייל באותן שנים) עושה משהו שונה לחלוטין ממה שהכרנו ממנו עד כה, במקום מחזור מסוים (גם אם יש פה אלמנט כלשהו משודרג) של "דיקפריו המיוסר". וזה לא שדה נירו רע פה כמו שהוא מלוהק "בהתאם", באופן משעמם וצפוי שכזה. זה תפקיד דה נירו קלאסי ומגולם היטב. הסבא החביב עם הכוונות הזדוניות – כן, ברור שדה נירו יגלם את זה היטב ויזכה במועמדות (מוצדקת בסך הכל) לאוסקר. הוא עדיין, בפעם אחרונה שבדקתי, רוברט דה נירו, גם אם הוא עושה בין לבין דברים כמו "אבי החתן". 

גם ג'סי פלמונס נהדר בתפקיד שדיקפריו זנח, וראוי לציון שלמרות ההתבאסות על הליהוק דיקפריו כן "טוב", אבל הכוכבת האמיתית של הסרט היא בלי ספק לילי גלדסטון. היא יוצרת דמות שהיא חזקה גם ברגעי חולשה, אוהבת גם ברגעי חשדנות, ובכלליות פורצת על המסך בשלווה וקור רוח שמחביאים מוח חריף ומלא רגש. גם בסרט שבו היא רק דמות שלישית בחשיבותה, גלדסטון עדיין הופכת את הסרט לשלה. 

כמובן שמיותר לציין שסקורסזה עדיין יודע לביים, כן? גם בשלוש וחצי שעות, גם עם כל המטען שתיארתי – "רוצחי פרח הירח" אף פעם לא משעמם, ומרבית הקרדיט על זה הולך להקפדה הוויזואלית והאודיטורית של סקורסזה והצוות שלו. מי שלא מסתכל על סרטים מנקודת מבט עלילתית, אלא יותר על האווירה, ימצא שלוש וחצי שעות שראויות לזמן שלו וקל להתמסר אליהן. 

אבל מעל לכל המעלות האלו, יש אותה תחושת פחד של הסרט מעצמו. גם אם נתעלם מהליהוק, נראה כאילו שאלות כמו "אם מולי היא הדמות הכי מעניינת והכי מהותית לסיפור למה, בעצם, היא לא הדמות הראשית?" הן שאלות שהסרט מודע אליהן ואין לו תשובה טובה להן מעבר ל"כי ככה הדברים התגלגלו בהפקה". 

את תחושת ההחמצה והפחד של הסרט מעצמו אפשר למצוא בעיקר בסיומו, שהוא מצד אחד מחווה יפה שמודעת למגבלות הקולנוע (גם אם יש לי הסתייגויות מאלמנט שלדעתי יעבור מעל הראש של צופים רבים), ומצד שני מגבירה את התחושה שלסקורסזה עצמו לא נוח עם כל הדבר הזה. ואולי אני מיושן, אבל במאים צריכים להרגיש בנוח עם הסרט שלהם. כל זה לא בא להוריד מערכו של הסרט, שהוא בסך הכול כן טוב – פשוט, סקורסזה, בפעם הבאה, תעשה מה שבא לך בלב שלם.