ממזרים בעלי כבוד: "תוכנית א'" לא מצליחה לנקום או לקלוע

ממזרים בעלי כבוד. "תוכנית א'". צילום: יח"צ, פוסטר הסרט
ממזרים בעלי כבוד. "תוכנית א'". צילום: יח"צ, פוסטר הסרט

הסרט הישראלי-גרמני דובר האנגלית יצא באירופה כבר ב-2021, ובארה"ב ב-2022, אז אפשר לנחש שיציאתו בתקופה הנוכחית קשורה למלחמה שבה אנחנו שרויים, כשרבים מאיתנו מונעים על ידי תאוות נקם. חבל שמעבר לדיון ראשוני בנקמה, "תוכנית א'" אינו מגשים את הפוטנציאל

17 בינואר 2024

ל"תוכנית א'" יש בעיה נרטיבית מהותית. כפי שהיוצרים עצמם מספרים בראיונות – הסרט מספר סיפור אמיתי על מזימת נקמה מצמררת שלא יצאה לפועל. בבואם להפוך את האירוע ההיסטורי שלא אירע לסרט, האחים דורון ויואב פז היו צריכים להתמודד עם אופן ההמחשה שלו, והפתרון שמצאו אינו מספק. לפני שאמשיך, אני חייבת גילוי נאות – ב-2016 קראתי את התסריט של "תוכנית א'" כלקטורית באחת הקרנות. עם זאת, כשישבתי לצפות בסרט לא זכרתי שום דבר ממה שקראתי, כך שהצפייה היתה נקייה מציפיות.

>> יש מכות: הסרט על משפחת ואן אריק לא יביא להם את הניצחון

הסרט מתחיל עם פניה לצופים, ומניחה בפניהם שאלה מוסרית. "מה אם הייתי אומר לכם שהמשפחה שלכם נרצחה? תארו לעצמכם לרגע. האחים שלכם. האחיות. הורים. הילדים שלכם. כולם. נרצחו ללא סיבה. עכשיו תשאלו את עצמכם: מה אתם הייתם עושים?". הפתיח הזה מתאים לשיעור חברה או לפעולה בתנועה (או לטריילר), אך פחות מוצלח כהתחלה של סרט, משום שהתמה המונגשת לצופים במילים כה ברורות משתלטת על הדרמה האנושית. הסרט דובר האנגלית יצא באירופה ב-2021, ובארה"ב ב-2022, ונראה שיציאתו למסכים בארץ דווקא עכשיו קשורה למלחמה שבה אנחנו שרויים, כשרבים מאיתנו מונעים על ידי תאוות נקם. חבל שמעבר לדיון ראשוני בנקמה, "תוכנית א'" אינו מגשים את הפוטנציאל למתח ולדרמה הטמונים באירועים המצמררים שהוא משחזר.

סצנת הפתיחה דווקא מבטיחה. בבית בכפר אישה שמכינה ארוחה במטבח מבחינה דרך החלון בגבר שעומד בחוץ ומתבונן לעברה. כתובית על המסך מבהירה שאנחנו בגרמניה ב-1945, והאיש הזר נראה כאיום על יושבי הבית. כשבעלה יוצא החוצה חמוש ברובה, התמונה מתהפכת. האיש שבחוץ אינו האיום, אלא הקורבן. זהו מקס היהודי (אוגוסט דיהל) שחזר מאושוויץ לבית שהיה פעם שלו, לחפש אחר רעייתו ובנו. מקס הכחוש, שנראה כמת מהלך, מגורש באלימות על ידי האיש שהסגירו לנאצים, והסצנה מסתיימת עם המשפט המהדהד "רק בגלל שהמלחמה הסתיימה זה לא אומר שאי אפשר להרוג יותר יהודים".

מכאן הסיפור יעקוב אחר המטמורפוזה של מקס מקורבן לנוקם. בתחילה הוא מצטרף לחיילי הבריגדה היהודית (יואל רוזנקיאר, עוז זהבי, מיכאל אלוני) שמחסלים פושעי מלחמה, ואחרי כן נשלח לרגל אחר מחתרת המתכנה "נקם". חברי המחתרת, בהנהגתו של אבא קובנר (ישי גולן), מאמינים שכל הגרמנים אשמים, והם רוצים להרוג שישה מיליון מהם – עין תחת עין. לשם כך הקבוצה מתכננת להרעיל את מי השתיה בנירנברג ובערים נוספות בגרמניה. מקס אמור לדווח על התוכנית למיכאל (אלוני), שטוען שנקמה בקנה מידה כזה תזיק לתוכנית להקים מדינה ליהודים בארץ ישראל. אך מקס נסחף בתשוקת הנקם, ולא ברור מה יבחר לעשות. נוכחותה של אנה (סילביה הוקס), שורדת דואבת שהפכה ללוחמת מיומנת, אמורה לתרום למורכבות של רגשותיו – באחת הסצנות הם מזדיינים. אלא ששום דבר מזה לא מבשיל לדרמה אנושית.

רבים מהדיאלוגים אינפורמטיביים מדי, או מנוסחים בפראזות גדולות, כפי שקורה לא פעם בסרטים היסטוריים על רעיונות. זה, והעובדה שהם מדוברים באנגלית עם מבטאים, פוגם בשלמות ובאותנטיות של הדמויות, שאף לא אחת מהן מפותחת למשהו שהוא מעבר לייצוג של רעיון. יש שם, לדוגמה, שורד בשם אברהם שככל הנראה איבד את שפיותו. הוא מחזיק שקיק שבתוכו, כך הוא טוען, הצליח לכלוא את המוות. הנרתיק הזה, שאותו הוא מוסר למקס, משמש בהמשך הסרט כמעין שער סמלי למוות. אבל הסמליות הזאת מודגשת יתר על המידה, והשקיק מאבד את משמעותו הפיזית והרגשית. בהתאם, הבימוי כולל מיני סלואו מושנים שבמקום להעצים את הדימויים תורמים להשטחתם.

סרטו המפורסם ביותר של אוגוסט דיהל הוא "ממזרים חסרי כבוד" – פנטזיית הנקמה היהודית של טרנטינו – שם הוא גילם קצין אס.אס שחוטף כדורים הישר לביצים. הסרט המבדר והמצמרר ההוא השתעשע עם חדוות הנקם של הצופים, מה שהפך אותו לנפיץ (או, יש הטוענים, למגונה). "תוכנית א'" יודע שנקמה זה רע, והוא נטול כל קריצה, פרט אולי להפיכתו של דיהל מקצין אס.אס לנוקם יהודי.
2.5 כוכבים
Plan A בימוי: דורון ויואב פז. עם אוגוסט דיהל, מיכאל אלוני, ישי גולן. ישראל גרמניה 2021, 109 דק'