שוד, ושבר: "העבריינים" יקח אתכם לחוויה קסומה ולא צפויה

סרטו של התסריטאי-במאי רודריגו מורנו, שנבחר לייצג את ארגנטינה בטקס האוסקר השנה - הוא סרט מיוחד, מצחיק, ערמומי ויוצא דופן • הנאה מובטחת

כל מה שאפשר לבקש מסרט. צילום: יח"צ

מעטים הסרטים בימינו שמצליחים לקחת את הצופים למסע מפתיע ומקורי שאי אפשר לנחש מה יעדו. אבל זה בדיוק מה שקורה ב"העבריינים", סרט פשע פילוסופי ומבריק לפרקים שמסרב בכל תוקף לשחק על-פי הכללים.

סרטו של התסריטאי-במאי רודריגו מורנו, שנבחר לייצג את ארגנטינה בטקס האוסקר השנה, מגולל את סיפורו של מוראן, בנקאי מבואס מבואנוס-איירס שמחליט לשדוד את הכספת במקום העבודה שלו ולצאת לפנסיה מוקדמת.

מכיוון שהוא יודע שהוא ייתפס, מוראן מוסר את הכסף לרומאן, עמיתו לעבודה, כדי שזה יסתיר אותו וישמור עליו עד שישוחרר מהכלא (מה שצפוי להתרחש בעוד שלוש וחצי שנים, על פי חישוביו). אחרי שזה יקרה, השניים יתחלקו בשלל ולא יצטרכו לעבוד עוד לעולם.

כמובן שהדברים לא הולכים בדיוק על-פי התוכנית. מוראן נתקל בקשיי הסתגלות בין כתלי הכלא, ואילו רומאן נלחץ מכך שכל כך הרבה אחריות מוטלת על כתפיו. הוא יוצא מהעיר הצפופה והסואנת כדי להסתיר את הכסף הגנוב באזור כפרי מבודד. אלא ששם הוא פוגש באישה מקומית תאוות חיים שכובשת את ליבו ושמשנה את אופן ההסתכלות שלו על החיים.

"העבריינים" אמנם נמשך שלוש שעות, אך תחושת הזמן שלו מתעוותת באופן הדרגתי וממחישה את התהליכים הדרמטיים שעוברים על שני גיבוריו. תוך כדי, התסריט העשיר והחושני שרקח מורנו מתייחס לשלל סוגיות מעוררות הזדהות שנוגעות לבחירות שאנחנו עושים, בוחן את הקשר האינסטינקטיבי בין כסף לחופש ומציג טיעונים משכנעים נגד המרוץ הקפיטליסטי האפרורי והשוחק ובעד החיים בכפר.

שלושת השחקנים הראשיים – דניאל אליס, אסטבאן ביליארדי ומרגריטה מולפינו – עושים עבודה מצוינת (וכך גם שחקני המשנה שמקיפים אותם), והדילמות השונות שניצבות בפני גיבורנו ממשיכות להדהד בראש זמן רב לאחר שהסרט מסתיים.

בשורה התחתונה, "העבריינים" הוא סרט מיוחד, מצחיק, ערמומי ויוצא דופן שמאלץ את צופיו לאמץ קצב אחר ולהתבונן בדברים אחרת, ושמספק בתמורה חוויה קסומה ולא צפויה שתענוג לקחת בה חלק. סרט חופשי על חופש, אם תרצו. פשע כמה שנהניתי.

"העבריינים", ארגנטינה 2023

ציון: 4 כוכבים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר