ביקורת: הילד והאנפה

הייאו מיאזאקי חוזר אחרי עשור, ומוציא את אחד מהסרטים הטובים של התקופה האחרונה.
שם רשמי
הילד והאנפה
שם לועזי
Kimitachi wa dô ikiru ka

הייאו מיאזאקי – ככל הנראה במאי האנימה המפורסם ביותר שקיים, ואולי אף במאי האנימציה המוערך והאהוב מכולם – חוזר לאחר עשור ולאחר אפילו עוד פרישה עם סרט חדש ובליבו בשורה: חרא על ציפורים. 

כלומר, "הילד והאנפה" הוא לא באמת על זה שציפורים הן זן שמוקי שאנחנו לא אוהבים ואם הייתה להן הזדמנות הן היו משאירות אותנו למות באיזה סמטה ואז חוזרות ושודדות אותנו ואז מוכרות את כל האברים שלנו – הוא על התבגרות, ומשפחה, ומורשת, ועוד שלל נושאים כאלה ואחרים – אבל כאשר לראשונה בחייו הייאו מיאזאקי מציג את הטבע (גם אם בצורתו האנתרופומורפית לרוב) כמשהו נקמן, אכזרי ללא צורך ותוקפן בלי שהאנושות התחילה, אפשר לפחות להצדיע לבמאי שהוא תמיד מוכן להפתיע עם תפיסות חדשות. כמו, כאמור, שחרא על ציפורים. 

זה כמובן לא הסיפור של הסרט: הסיפור הוא על מהיטו, ילד בן 10 שאימו מתה בשריפה בבית חולים בזמן מלחמת העולם השנייה ואביו מתחתן מחדש עם אחותה ולוקח את מהיטו מהעיר בה הם גרו לעיירה קטנה ושכוחת אל. הילד לא מרוצה מכל הסיפור, וגם לא מזה שאשתו החדשה של אביו אמורה ללדת לו בקרוב אח, והוא בטח לא מרוצה מהאנפה המוזרה הזאת שמשום מה יש לה שיניים אמאלה מה זה, ומזה שהיא כל הזמן מציקה לו. אבל הוא מסתקרן מאוד כשהיא מבטיחה לו לעזור למצוא את אמא שלו, ומשם הדרך קצרה למסע לעולם קסום עם חוקים לא תמיד ברורים, יצורים חמודים, ומלא ציפורים מנייאקיות שרק רוצות לאכול את גיבורינו. 

"הילד והאנפה" הוא סרט שטעון בסמליות. כמעט לא עוברת סצנה שאין בה חפץ או יצור או משפט שנראה שמסמל משהו גדול יותר. לא רק בתוך הסיפור עצמו, אלא גם באופן מטא-טקסטואלי. אפשרי שזה בגלל שכאשר מרחפת מעל סרט תחושה של "סרט סיכום קריירה" (כמו, כאמור, כמעט כל סרט של מיאזאקי) אז כל עיצוב שחצי מזכיר עיצוב מסרט אחר הופך לרפרור ישיר, אבל גם מעבר לכך: הניגודיות של הסרט מול רוב הקריירה של מיאזאקי (חוץ מעניין הטבע שתופס פה תפקיד אחר, יש גם את העניין שהגיבור של הסרט שונה מרוב הגיבורים והגיבורות של הבמאי), האלמנטים האוטוביוגרפיים שמיאזאקי הכניס לסרט, ובעיקר – איזה תחושת מסתורין שבה דברים מופיעים והולכים בלי הסבר נהיר לחלוטין למה הם שם מלכתחילה. 

אני בעד התחושה הזאת – במאים לא צריכים להסביר כל דבר בעולם שלהם כל עוד הם עצמם יודעים למה הוא שם ומצליחים להעביר שזה לא סתם נפנוף ידיים. בטח לא כשיש בעולם דברים חמודים כמו הווארהווארה, ככל הנראה המרצ'נדייז החדש של חברת ג'יבלי שיצליח לסחוב אותם עוד שני עשורים לבדו. אבל זה כן אומר שככל הנראה יש כמה רמות לצפייה ב"הילד והאנפה" – להדיוטות, למי שראה סרטים של מיאזאקי ויודע להבין מה הסרט הזה עושה שונה, והמומחים לדבר שיכולים להצביע על כל ענף בעץ ולספר לכם לאיזה פרק של "הלב" הוא מרפרר. 

 אני לא בטוח שאני נכלל בקטגוריה של הדיוטות, בהתחשב בכך שראיתי את כל הסרטים של הבמאי, אבל כמי שיודע להיות סקפטי כלפיו ואפילו כלפי היצירות הגדולות שלו אני חייב להגיד ש"הילד והאנפה" הפך במהרה ותוך כדי הצפיה לאחד מהסרטים הטובים ביותר שלו עבורי. 

כי בסופו של דבר, בבסיסו מיאזאקי הוא במאי של סרטי הרפתקאות על גיבורים שמנווטים בין סכנות שונות עד שהם משיגים את מבוקשם. ו"הילד והאנפה" הוא פשוט סרט הרפתקאות נהדר. מהיטו נכנס לעולם משונה ומלא סכנות, והוא גיבור שאתם תמיד רוצים בטובתו אפילו כשהוא שמוק לדודה שלו בלי שום סיבה והסכנות תמיד מרתקות וסצנות המרדף עשויות יפהפה.  

לכן, כאולי-סוג-של-הדיוט, פשוט לא ממש אכפת לי מה המשמעות של האבנים המוזרות האלה ולמה יש 13 מהן או הקשר המשפחתי שמסתתר באמצע הסרט ומוכיח שהווארהווארה הם הסבא של טוטורו והדוד של קיקי או משהו. אכפת לי שמהיטו יצליח להתגבר על הטראומה שלו ולפתוח את הלב, ושלא יאכלו אותו, ושהאנפה לא תדפוק אותו. זה אמנם לא סרט לגיל הרך, אבל אין ספק שכסרט הרפתקאות לילדים בגילאי 10 ומעלה הוא מושלם לסוגו. 

וכן, אני משוכנע שגם כיצירת אמנות הסרט עובד בכל מיני רמות שאפשר להעריך רק אם אתה מכיר את כל ההיסטוריה של יפן בתקופת מלחמת העולם השנייה ויודע את כל מיני התוכים לפי השמות שלהם, אבל זה רק בונוס. ואולי זה הדבר הכי חשוב שאפשר ללמוד ממיאזאקי עבור יוצרים צעירים: לא ההשקעה והירידה לפרטים והעובדה שהסרטים שלו נראים נהדר (אם כי, כן, מן הסתם) אלא זה שאפשר להכניס הרבה סמליות וסאבטקסט ורפרורים לסרט שלכם שיהיה מכוון למעט האנשים שיודעים, ואפילו מומלץ. אבל קודם כל תוודאו שבסיס הסיפור שלכם הוא פשוט הרפתקה כיפית שאפשר ליהנות ממנה גם בלי לדעת כלום, ואז הצופים יחזרו שוב ושוב בשביל לצפות בסרט ההרפתקאות הכיפי שהכנתם – ואז יגלו את כל הדברים שהכנסתם שם.