ביקורת: מסכנים שכאלה

הייתם מאמינים שעוד יש מי שלא ראה את הסרט החדש של אמה סטון? מסכנים שכאלה.

אם אי פעם שאלתם את עצמכם מה היה קורה אם במקום מפלצת עם חזות מרתיעה ד"ר פרנקנשטיין היה יוצר אישה יפהפיה עם תאוות הרפתקאות, אז "מסכנים שכאלה" קופץ ראש לתוך הניסוי המחשבתי הזה. הגיבורה המופלאה של "מסכנים שכאלה" נבראה במקור בספר באותו שם של אלסדייר גריי, ועובדה למסך על ידי התסריטאי טוני מקנמרה והבמאי יורגוס לנתימוס (שכבר עבדו יחד בסרט "המועדפת"). המפלצת שלו היא שילוב בין גוף של אישה מתה ומוח של עוברית. היא מתחילה את הסרט כמעין תינוקת ענקית אבל מתפתחת במהירות הבזק לילדה, נערה ולבסוף אישה צעירה משונה למדי. את ראשית חייה היא מעבירה לצד אביה והיוצר שלה, גודווין "גוד" בקסטר (ווילם דפו), ששמו הפרטי זהה לשם נעוריה של הסופרת מרי שלי.

גודווין מנסה לברוא לבלה עולם פרטי בטוח וחף מהשפעות חיצוניות שיהרסו את "הניסוי" שלו. התבודדות היא המצב הטבעי עבורו – הניסויים שביצע בו אביו בילדותו שברו את גופו והפכו אותו לדמות מרתיעה שהחברה לא יודעת איך לעכל. הוא אפילו דואג לבלה לחברה בדמותו של סטודנט חביב לרפואה בשם מקס (ראמי יוסף), שמתאהב בה אבל גם נרתע מהחלקים האפלים יותר באישיותה. אבל בלה היא לא מישהי שאפשר להשאיר כלואה בבית, ובמהרה היא מוצאת את דרכה החוצה לצד דאנקן (מארק רופאלו) עורך דין סליזי ומטופש למדי שרחוק מלהיות אביר על סוס לבן.

הסרט מלווה את בלה בהרפתקאותיה המוזרות, כשהיא נודדת בין גרסאות סוריאליסטיות של ערים אמיתיות, רודפת אחרי חוויות ותובנות. בתחילה הרצונות שלה פיזיים מאוד – סקס, אוכל טוב, ריקודים – אבל בהמשך היא רודפת גם אחרי התפתחות אינטלקטואלית, שיפור עצמי וחלומות על שיפור העולם שסביבה. החינוך הפגום שהיא סופגת ממגוון הטיפוסים שנקרים בדרכה עוזר לה להפוך ליישות שלמה וחדשה, בלי להקריב בדרך את החדווה ושמחת החיים הילדית שלה.

בלה היא כמעט חוצנית בקרב הטיפוסים הנפוחים של המעמד הגבוה בתקופה הויקטוריאנית. היא מתקשה לקלוט נורמות חברתיות ומדברת בשילוב בין טעויות דקדוק של ילדים לפטפטנות אינטלקטואלית מופרכת. לנתימוס משתמש בכל כלי קולנועי אפשרי כדי להקצין את המוזרות הזו, למשל בעזרת השימוש המזדמן בעדשות רחבות (בנקודה זו הקוראים מתבקשים לצעוק על המסך את שם האתר). העולם דרך עיניה של בלה הוא פיצוץ צבעוני ועמוס, משהו בין דף בספר פופ-אפ לציור של הירונימוס בוש.

עיצוב התלבושות ביזארי ולא מדויק היסטורית בעליל גם על אנשים "רגילים", אבל הבגדים שבלה עצמה לובשת הם כבר פירוק לגורמים והרכבה מחדש של המלתחה התקופתית. הדובדבן על קצפת הטרלול הזה היא המוזיקה שכתב ג'רסקין פנדריקס, שמעצימה את רגשותיה ומצבה הנפשי של הגיבורה. לא פעם היא נשמעת צורמת במכוון, כאילו הכלים כוונו אחרת ממה שאנחנו רגילים לתפוס בתור נכון ומדויק.

כל האלמנטים האלה יחד יוצרים מסע מרהיב ביופיו וגם מכוער להדהים ברגעים מסוימים. העומס כל כך גדול שלפעמים צריך רגע או שניים כדי לספוג את כולו, מה שהופך את הסרט לחווית צפייה לא פשוטה. ובעצם, זה לא רק המבע – גם העלילה מלאה בפרטים וברגעי קיצון, גבוהים לצד נמוכים, מרגשים לצד מחליאים. יש כאן אלימות ואימה גופנית, טריגרים מכל סוג והרבה סצנות סקס מוזרות יותר ופחות – כך שלהגיד שזה לא סרט לכל אחד זה אנדרסטייטמנט. כמו כדי לאזן את כל הבחירות האלה, התסריט משלב באודיסאה החלומית/מסויטת גם הרבה הומור – פיזי או מילולי, לפעמים שנון ומתחכם, בפעמים אחרות דבילי לגמרי או שחור משחור או גם וגם.

כל זה כנראה לא היה מתאפשר בלי קאסט שכולם בו מיישרים קו עם הטרלול המוחלט הזה, ובהתאם יש כאן כמה מתצוגות המשחק הכי כיפיות של השנים האחרונות. אמה סטון היא כמובן הלב של כל זה, והיא מספקת פה הופעה וירטואוזית ורבת רבדים שאף שחקנית אחרת לא הייתה יכולה לעשות באותה הצורה. זה לא בהכרח נכון גם לגבי מארק רופאלו, שמאוד כיף לראות אותו מתחרפן אבל לא הרבה מעבר לזה – בטח לא משהו שמצדיק מועמדות לאוסקר לשחקן משנה. המועמדות הזו לגמרי הייתה צריכה להיות של דפו, שהעובדה שעדיין אין לו 2-3 אוסקרים על המדף היא לא פחות משערוריה. זאת אולי ההצגה של סטון, אבל כמה מהסצנות הכי נוגעות ללב – וגם הכי מצחיקות – הן לגמרי שלו.

העובדה שהסרט זכה השבוע ללא פחות מ-11 מועמדויות לאוסקר מבטיחה שהרבה מתעניינים יגיעו לצפות בו בלי היכרות מוקדמת עם הקולנוע של לנתימוס. למרות שזה סרט נגיש ומסחרי יחסית לסרטים קודמים של הבמאי, זה עדיין סרט מוזר וקיצוני בהרבה מסרט האוסקרים הסטנדרטי. יש מי שיתאהבו בו עד מעל הראש, אחרים לא יבינו מה רוצים מחייהם. אם זה לא היה ברור עד עכשיו, אני מאלה שהתאהבו בסרט לגמרי – ובצפייה שנייה רק התלהבתי עוד יותר. הוא לא תמיד נעים או מהנה לצפייה, אבל יש בו כל כך הרבה רגעים נהדרים – ויש גם סיום קתרטי שעבורי הצדיק את כל המסע הזה. הוא אולי מזכיר כל מיני דברים וקל לזהות בו השפעות כאלה ואחרות, אבל כמו הגיבורה שלו, הוא לא באמת "כמו" שום דבר אחר. הוא משהו ייחודי וחד פעמי בפני עצמו.