ביקורת: מלך החגיגת

אין אין אין חגיגה, בלי בלי בלי סרט על המדען שעזר ליצור את החגיגת.
שם רשמי
מלך החגיגת
שם לועזי
King Khat

אין סרטי פשע ישראליים גדולים. יש סרטי מתח, אבל אני מדבר על סרטים סוחפים ואפיים על פושעים שעולים לגדולה ועושים מכה אחת אחרונה לא ממש שכולם זוכרים ומצטטים. וזה לא שאין לנו סרטי פשע בכלל. יש. חלקם אפילו טובים (תראו את "אל דורדו", בבקשה), אבל רובם מגבים את הפשע עם קומדיה ("מכתוב", "חומוס FULL טריילר") כדי להתאים לטעם של הקהל. לא שאני מתלונן, אני אוהב לצחוק – פשוט בעוד שתקציבית הדבר האפשרי, משהו בהלך הרוח הישראלי מונע מאיתנו משהו כמו "הסנדק" או "פני צלקת" ישראלי. אולי זה כי אף פעם לא היה לנו אתוס של פושעים גדולים כמו אל קפונה שהם במידה מסוימת אייקונים שקשורים קשר דם להיסטוריה של המדינה. כמו בהרבה דברים, הפושעים שלנו קטנים בהרבה, עם פחות סטייל, ועם פחות שיגעון גדלות (אם פושע כלשהו קורא את זה: נא לא להתנקש בי, תודה מראש).

את הפער הזה מנסה "מלך החגיגת" לנצל לטובתו, עם סיפור וולטר ווייט של מדען שמסתבך בעולם הסמים. רק שבעוד "שובר שורות" תיאר את סיפור עלייתו של מי שנהיה ברון סמים אלים שאחראי על רצח אנשים ברצינות ובאפיות, "מלך החגיגת" הוא סרט קצת יותר סרקסטי על אדם שהיה בורג במערכת שיצרה בסוף את שלל סמי החגיגת. לא האדם שדופק בדלת – בקושי האדם שמקבל מכתב בדואר.

גבי (אושרי כהן) הוא בחור צעיר שעובד בהייטק רפואי בשנות האלפיים המוקדמות ומתוסכל מכך שהוא לא יכול לצרוך סמים בקלות. אנחנו לומדים את כל זה דרך ערוץ הקריינות של גבי שמלווה אותנו לאורך כל הסרט, ומסביר לנו דברים כמו זה שהעובדה שהוא צורך סמים לא אומרת שהוא נרקומן, מה זאת אומרת – הם פשוט עוזרים לו להעביר את היום. כל יום. עכשיו, עם משכורת של הייטק אין ספק שהוא יכול להרשות לעצמו לקנות גרם של קוקאין פה ושם, אבל הבעיה היא שגבי, כאמור, רוצה קוקאין פה ופה ופה, וזה נהיה כבד על הכיס, וגם לא ממש חוקי. מפגש עם הדוד שלו (גור בנטביץ') גורם לגבי לגלות את הגת – חומר חוקי וזול, אבל מר ומגעיל. ברגע של הברקה, גבי מבין מה הכימיקל הפעיל בגת (קאתינון, למי שתהה), מבין שהוא לא נמצא בפקודת הסמים כך שחוקי לייצר, למכור, ולצרוך אותו (או כימיקלים אחרים דומים אליו), ועושה פעמיו לתחזק את הרגל (למה הרגל? תחביב לכל היותר) הסמים שלו, ואולי להרוויח קצת כסף מהצד.

מכאן, הדברים עוברים דרך עולם הפשע של ישראל. גבי אומנם תומך נלהב בהפיכת סמים לחוקיים בארץ, והוא מדען מוכשר, אבל הוא עדיין דג רקק לעומתם. תנו לו מזוודה עם כסף כל חודש והוא כבר יסתום את הפה ולא ישאל אם זאת באמת הכמות שהוא אמור לקבל. וזה לא שהאנשים שמולו הם טוני סופרנו – גם הם אנשי אמצע קלאסיים שנפל לידם משהו טוב, רק שהם מכירים את המספרים ומוכנים לעשות את העבודה השחורה והאפורה והוא לא. מה שהופך את גבי, פרקטית, לאפילו פחות מדג רקק – אמבת רקק? רק שהוא ממשיך לטעון על המסך שהוא לא – הוא מלך החגיגת, כמו שטוענת הכותרת של הסרט. רק שאפשר לזהות שגם הסרט לא לחלוטין מסכים עם הגיבור שלו.

הסיפור בפני עצמו כבר די מעניין, אבל הסרט מחליט לא לעצור כאן, ולצלם אותו באופן שהופך אותו לשונה מכל סרט שראיתם. הסרט כולו צולם על סטים מינימליסטיים עם הרבה מסך ירוק, ולתוצר הסופי הוכנסה אנימציה שנעה בין מונטי פייתון, סאות' פארק, שאטר-סטוק ואפילו רגע קטן של מחווה ל"כנופיית העץ העליז". זה לא ש"מלך החגיגת" גילה סגנון אנימציה חדש לחלוטין, כמו שהוא מהמר על מה שרוב הסרטים שמים לסצנה-שתיים יעבוד לסרט שלם. זה עובד – בניגוד לסרט ישראלי אחר על המסכים ("המנצחים") שנראה מאוד מלאכותי אבל אתה מרגיש שהוא שואף להיות אותנטי, "מלך החגיגת" מאמץ את המלאכותיות שבחזון הוויזואלי שלו ויוצר משהו שונה ויפהפה. זה מעבר לעובדה שזה נותן ליוצרים להכניס בכל סצנה את גודזילה או את הפיל שבחדר – זה רק בונוס באנימציה. מה שהסגנון הזה נותן הוא גם חופש ליוצרים לחזור למקורות הקולנוע האילם, כאשר הם צריכים רוב הזמן להעביר את המידע על המסך בלי דיאלוג (שהרי הכל מועבר בקריינות של גבי), ועל כן יוצרים קולנוע יותר טוב ומקורי בכל סצנה על המסך. אם כבר, הבעיה היא שהם לא התחייבו יותר לפורמט וכן יש רגעים שבהם הדמויות על המסך מדברות, וזה עובד פחות טוב.

אז זה סיפור מרתק על אנטי גיבור שמספר לנו סיפור לא מהימן ושמונפש באופן מגניב. לא לחלוטין האפוס שהוא "שובר שורות", אבל משהו ישראלי מאוד ומוצלח מאוד. ופה המקום לשים סייג נוסף בהמלצה, והוא זה: ל"שובר שורות" יש את בריאן קרנסטון. לנו יש את אושרי כהן.

וטוב, אני לא רוצה להרחיב יותר מדי בנושא, אבל הפעם האחרונה שבה אושרי כהן היה מוצלח בסרט היה ב-2003 ב"כוכבים של שלומי". מאז, אני פשוט לא מצליח לקנות אותו בשום תפקיד שלו, אבל בטח לא בתפקיד של מדען גאון – ובטח ובטח לא בתפקיד של מדען גאון עם שגעון גדלות שצריך לשדר לצופים שהוא עצמו יודע שהסיפור שלו לא אמין. כלומר, אין לי ספק שהסרט חשדניסט כלפי הסיפור של גבי – זה זועק כמעט מכל פריים. אבל אם תבודדו את רצועת הקריינות של אושרי כהן, הוא לא מצליח להעביר את האירוניה והחמקמקות שבטקסטים. והרי כשאתה משקר על המסך, המטרה היא גם להראות לצופים שאתה משקר וגם להראות לצופים מה האמת. ואושרי כהן לא מצליח לשכנע לא בשקר ולא באמת.

זה לא חלק קטן בסרט – בכל זאת כמעט ואין פריים שבו או הפנים או הקול של אושרי כהן נשמע בו – אבל הסרט מצליח להיות מוצלח גם למרות המהמורה שהיא השחקן הראשי שלו, וזה לא עניין של מה בכך. אז למי שרוצה לראות סרט ישראלי קצת אחר (למרות שבשלב הזה יש תחושה שיש יותר סרטים ישראליים קצת אחרים מסרטי כיבוש/קיפוח), להיות בטריפ ויזואלי מהנה, או סתם ללמוד קצת על היסטוריית החגיגת (גם אם לקחת הכול בערבון מוגבל) – "מלך החגיגת" הוא הסרט בשבילכם. תצרכו בזהירות.