ביקורת: נשארים לחג

אלכסנדר פיין חוזר לקולנוע. של שנות השבעים.

יש כל מיני אמירות שמנסות לקבוע את איכות הסרט בהתאם למשהו שרירותי בו: הנבל שלו, הסיום שלו, ההתחלה שלו. יש שלל דוגמאות שתמיד יפריכו את הדבר הזה, כי אין דרך אחת שסרט יהיה טוב בה. בכל מקרה, "נשארים לחג" הוא דוגמא לאמירה שאני הולך להמציא עכשיו: סרט הוא טוב כמו העלבונות שבו. 

כי יש תענוג עילאי בלראות אנשים, בקולנוע, מעליבים אחד את השני: בניגוד למציאות, שם הדברים מדרדרים די מהר ל"איבר המין של אימך, בן של עובדת מין" שנאמרים בטווח שבין צעקות לנהמות, לסרטים יש מוחות יצירתיים שיכולים לחשוב על עלבונות שאותם יגידו לאחר מכן האנשים שהעבודה שלהם, מילולית, היא להגיד דברים באופן מאוד טוב. ועם שורות כמו "אתה צריך יותר אמון בעצמך – ברור שאתה יכול להיכשל בשיעור הזה", "נשארים לחג" הוא סרט נהדר עוד לפני שמדברים על המסע של הדמויות, האיפוק שלו, או הלב העצום שלו. כאמור, אם סרט טוב כמו העלבונות שבו – "נשארים לחג" הוא נהדר. הוא נהדר כי שני האנשים הכי חכמים בחדר, שרגילים להעליב אחרים באופן שהם כמעט ולא שמים לב אליו אפילו, כלואים יחד אחד עם השני ומשחררים רסן. ולמרות שזה חלק קטן בחוויה הכללית של הסרט – זה תענוג לצפות וסיבה בפני עצמה לראות אותו.

"נשארים לחג" מספר על מורה בשם פול (פול ג'יאמטי) שנשאר בחופשת חג המולד לשמור על תלמידי פנימיה יוקרתית כי הוא הכשיל מישהו עשיר ואידיוט, על תלמיד בשם אנגוס (דומיניק סיסה) שלא מסתדר עם אף אחד ומגלה ברגע האחרון שאמא שלו החליטה לצאת לירח דבש עם בן זוגה החדש והשאירה אותו בפנימיה, ושלל דמויות אחרות שנשארו גם הם ביחד איתם – בין אם זה השמוק מהשכבה של אנגוס, תלמיד מורמוני צעיר שההורים שלו בפאראגוואי, הטבחית שאמורה לבשל להם משהו מהשאריות, או אב הבית. 

בניגוד לסרטים אחרים על מורים, "נשארים לחג" הוא לא "ללכת שבי אחריו" או סרטים דומים שבהם מורה כלשהו מנסה לחתור תחת שיטת הלימוד האפורה והמשעממת על מנת ללמד את תלמידיו את משמעות החיים או למצוא דרך "לחבר את הנוער" דרך מוזיקת היפ הופ או משהו. לא, פול מאמין בללמוד, לשנן ולזכור, ושכל היצירתיות בעולם זה לא תחליף של להכיר את ההיסטוריה. והסרט, באופן מפתיע, לא מתנגד לכך. יש בזה משהו כמעט חתרני, יחסית להוליווד שתמיד טרחה להזעיף פנים על מורים כמו פול שלוקחים את כל הנושא ברצינות ומעדיפים לרתק תלמידים מלנהל איתם שיחות נפש. 

ובכלליות, יש משהו ב"נשארים לחג" שהוא תמיד "כמעט", באופן הטוב ביותר. הוא, כאמור, כמעט חתרני – אבל מספיק נגיש בעשייה שלו כדי שלא נשים לב לזה. הוא כמעט סרט קיטשי לחג המולד – אבל מספיק ציני כדי לסחוף גם את הפסימיים שבצופים. הוא כמעט סרט שכולו מחווה לסרטי שנות השבעים "שלא עושים בימינו" – אבל הוא מספיק חכם לדעת להראות נקודות מבט שסרטים מאותה תקופה פשוט לא היו מתעכבים עליהן.  

השילוב הזה, הניגוד בין שני הצדדים שלו, בא לידי ביטוי בז'אנר האמיתי של הסרט: לא סרטי תיכון או פנימייה או התבגרות – אלא סרט "צמד שוטרים" שני אנשים שלא מסתדרים וצריכים לבצע משימה, רק שהפעם זה לא שוטרים או פושעים אלא תלמיד ומורה, והמשימה היא לא לעצור סחר סמים אלא להצליח לשרוד את חופשת החג בלי להשתגע. 

כמו כל סרט צמד שכזה, וכיאה לסרט שלא בא לתסכל את הצופים, קווי העלילה הכלליים של הסרט די ברורים. ובכל זאת, הסרט מצליח לתת לרעיון הדי פשוט הזה, שבקלות היה יכול ליפול לתהומות סרט אינדי נשכח, ביצוע בלתי נשכח, שהופך אותו לזוכה ראוי לכל פרס שתתנו לו באוסקר. 

זה לא רק, כאמור, המשחק והתסריט המשובחים, אם כי בואו בכל זאת נתעכב עליהם – המשחק, של השלישיה הראשית על הפוסטר וכן של שחקני המשנה, נהדר. אפילו דמות משנה כמעט בלתי קיימת שרק צריכה להגיב למישהו שמנחם אותה על מה שאירע לאימה עושה את הביט הקטן הזה באופן פשוט מושלם. והתסריט, כאמור, יודע לאזן בין הציניות העמוקה של התקופה שהוא מתאר, ושל הדמויות, לבין המסע שהוא מוציא אותן אליו. הוא אף פעם לא ידרוש מהדמויות משהו מוגזם, ואף אחד לא יעשה מחווה קיצונית, והעובדה שהם עדיין מצליחים לחמם ולקווצ'ץ' לך את הלב בסוף הסרט מוכיח שזה משתלם. 

אבל כאמור, זה גם העבודה הטכנית – הצילום המגורען שגורם להכל להרגיש יותר ביתי, הפנימייה שתמיד מרגישה כמה מידות גדולה יותר ממי שבתוכה, העריכה שיודעת להעלים את הסצנות אחת לתוך השנייה: שום דבר בסרט הזה הוא לא הישג חד פעמי שלא נראה כמותו או בולט לעין, אבל כולם פשוט עושים את העבודה שלהם באופן מושלם, וכשכולם עושים את הכל באופן מושלם, זה פשוט מתקתק. 

"נשארים לחג" הוא לא סרט שעושה משהו מיוחד – הוא פשוט עושה את כל הדברים הקטנים והגדולים שהוא רוצה לעשות על הצד הטוב ביותר. וכשמה שהוא עושה זה "לרומם את הנפש", קל להבין למה הוא זוכה למעמד של קלאסיקה מיידית.