ישנה הבדיחה הישנה על הסקוטי הקמצן שכל פעם נתן לסוס שלו פחות ופחות אוכל, עד שהסוס המורעב התפגר. על כך הסקוטי אמר בצער: "חבל שהוא מת, עוד קצת והוא כבר לא היה נזקק בכלל לאוכל". הבדיחה הולמת את הגישה של אולפני סוני למה שנקרא עד לאחרונה SPUMC, קרי: The Sony Pictures Universe of Marvel Characters. מדובר בסרטים שבהם מככבות כל הדמויות מהקומיקס של ספיידרמן (שעליהן יש לסוני זכויות), כל נבלי ונבלות-העל וכל דמויות גיבורי-העל שהם נגזרות של ספיידרמן. כולם, חוץ מהסיבה שלשמה התכנסנו - ספיידרמן עצמו.
ה"יקום" האומלל של סוני כולל עד כה שני סרטי "ונום" מאוד בינוניים (2018, 2021) שעלו סכום יחסית צנוע של 100-110 מיליון דולר, וסרט "מורביוס" (2022) איום שעלה 75 מיליון. כעת יש ירידה נוספת לעבר התחתית המוחלטת ב"מאדאם ווב" (Madame Web) שעלה 80 מיליון. אני מציין את עלויות ההפקה כי הן נמוכות במיוחד ביחס למקובל בז'אנר המשופע באפקטים מיוחדים וסצנות ענק. בסוני רוצים לצמצם עלויות ולעשות גיבורי-על בשנקל, אבל ב"מאדאם ווב" הסוס האומלל הזה התפגר. אולי בגלל שיש בו חידוש בז'אנר: סרט גיבורי-על נטול גיבורי-על.
לפני שאתם ממשיכים לקרוא את הביקורת קחו בחשבון שאני עשוי להתייחס לפרטים עלילתיים שאולי אתם לא מעוניינים לדעת. אתייחס אליהם מכיוון שלטעמי זה לא סרט אלא יותר מעשה נוכלות בשיטת ה"פיתוי והחלפה" (bait and switch) - סרט שמבטיח דבר אחד בטריילר שלו, ומספק דבר אחר לגמרי. ברגע שמרמים אותי – נשברים כל הכללים. חוץ מזה, אם לשפוט לפי ההקרנה שבה נכחתי, האנשים שיצאו הכי מעוצבנים הם המעריצים הנלהבים, אותם אומללים שהתייצבו לפני כולם עם חולצות של ספיידרמן והתרגשות אמיתית בלב. הדרך המתנשאת שבה "מאדאם ווב" מנסה ללטף את הראש שלהם באמצעות רמיזות אודות קשרים לספיידרמן של אולפני מארוול, גרמה להם לגחך בבוז ולרטון בקול רם. אם אותם הסרט הזה הפסיד, איזה סיכוי יש לו מול בעלי עניין מוגבל בדמויות?
4 צפייה בגלריה
מתוך "מאדאם ווב"
מתוך "מאדאם ווב"
רימו אותנו! all bets are off. מתוך "מאדאם ווב"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
מאדאם ווב היא דמות-משנה בקומיקס של ספיידרמן. שמה הוא קסנדרה ווב, והיא אישה זקנה, משותקת ברגליה ועיוורת. היא גם לוקה במיאסטניה גראביס, תסמונת שמחלישה את השרירים, ולכן הכסא שעליו היא יושבת מחובר למערכת דמוית קורי עכביש המשמרת אותה בחיים. בתחום כוחות-העל למאדאם ווב יש יכולת לנתק את הגוף האסטרלי מגופה הפיזי הרצוץ, קריאת מחשבות וביצוע מניפולציות במוחם של אחרים, וראיית הנולד. הרבה דברים שלא דורשים לזוז מהכיסא, ולכן היא כנראה הדמות הכי פחות רלוונטית לקהל שרובו בגילאי העשרה, ונמצא שם בציפייה לאקשן, אפקטים, ופנטזיות של יכולות על-אנושיות.
לא מלהיב במיוחד, אבל מה לעשות ולסוני יש את הזכויות על הדמות ולכן צריך לעשות איתה משהו. הפתרון של התסריטאים ברק שארפלס ומאט סזאמה (הצמד האחראי גם ל"מורביוס") הוא סיפור מקור שבו קסנדרה ווב (דקוטה ג'ונסון) הצעירה והמאוד-לא-נכה תקבל את כוחות-העל. את הדרך שבמהלכה היא תהפוך למאדאם ווב מהקומיקס הם מוכנים לעשות בסדרה של 20 סרטים שתסתיים עוד חצי מאה. למרבה המזל זה לא יקרה. הדמות הזו וכל מי שנמצא לידה הם D.O.A (Dead on arrival).
העלילה של "מאדאם ווב" מבוססת בצורה מאוד חופשית על "ספר יחזקאל" (2004) – העלילה הנפרשת בחוברות 506-8 של The Amazing Spider-Man (שנכתבו ע"י ג'יי. מייקל סטרז'ינסקי וג'ון רומיטה ג'וניור). "מאוד חופשית" במובן שגיבור החוברות כלל לא נמצא כאן. אבל הג'ונגלים של פרו, והרע המכונה יחזקאל או "אייזיקיאל" (טאהר ראחים) כן נמצאים. זה בערך 2% מהמקור.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מאדאם ווב"
מתוך "מאדאם ווב"
מאת האחראים על "מורביוס"! מתוך "מאדאם ווב"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
העלילה מתחילה בשנות ה-70 בפרו, כשמדענית בשם קונסטנס ווב (קארי בישה) מחפשת עכביש שלארס שלו יש תכונות פלאיות שעשויות להוביל להחלמה מסוגי חולי שונים, ואולי אף לספק יכולות על-טבעיות. לצידה העוזר אייזיקיאל שבוגדנותו תוארה בטריילר ע"י הבת שלה קסנדרה במשפט "הוא היה באמזונס עם אמא שלי כשהיא חקרה עכבישים ממש לפני שהיא מתה". המשפט שהספיק למשוך לא מעט תשומת לב מאז יציאת הטריילר לא נמצא, למרבה הצער, בסרט.
אייזיקיאל מתגלה כאדם שפל ובוגדני, ומי שחומד את כוחות-העל שהעכביש יכול לספק. לאחר מציאת העכביש הוא יורה בקונסטנס (שהיא, אגב, בחודש השמיני להריונה) ומותיר אותה מתבוססת בדמה בג'ונגל. לפני מותה היא מחולצת ע"י אנשי פרא החיים בג'ונגל והקרויים Las Arañas ("העכבישים"). יש להם עוצמה, יכולת טיפוס וזריזות על-אנושיים, ובגדי הפרא כוללים רשת - מכלול המזכיר באופן בלתי נמנע, אך גם לא מתחייב, מטפס קירות ידידותי מרובע קווינס. למרבה המזל גם האנגלית שלהם משובחת כאילו גם הם הגיעו משם. המנהיג שלהם סנטיאגו (חוזה מריה יאזפיק) מיילד את קונסטנס רגע לפני מותה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מאדאם ווב"
מתוך "מאדאם ווב"
מסתבר שיש עכבישים בפרו. מתוך "מאדאם ווב"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
בקפיצה ל-2003 קסנדרה היא נהגת אמבולנסים שעוברת תאונת עבודה שבמהלכה היא מתה מוות קליני לפרק זמן קצר. הפרמדיק שאיתו היא עובדת נקרא בן פארקר (אדם סקוט) והוא זה שמציל אותה. אתם מרגישים את חוש העכביש מעקצץ? יהיו עוד הרבה רמיזות מהסוג הזה. בעקבות התאונה היא מתחילה לראות הבזקים של דברים שעתידים לקרות בפרקי זמן של שניות עד דקות, ולפעמים שעות – תלוי למה התסריט נזקק.
המהלך העלילתי העיקרי הוא חזיונות שיש לה לגבי אייזיקיאל שכעת יש לו כוחות-על המזכירים את אתם יודעים מי. גם לו יש חוש ראיית הנולד, וכל לילה יש לו סיוטים שבהם שלוש "ספיידר וומניות" מחסלות אותו. לכן הוא רוצה להקדים תרופה למכה ולחסל אותן. הנערות המולטי-אתניות הן ג'וליה קורנוול החנונה הבלונדינית (סידני סוויני), מאטי פרנקלין האפרו-אמריקאית התוססת (סלסט או'קונור), ואניה קוראזון ההיספנית נטולת האופי (איזבלה מרסד). כרגע אין להן כוחות-על, ולא יהיו להן עד סוף הסרט. הבזקים של כוחות-על יופיעו בחצי דקה במצטבר של חזיונות עתיד של קסנדרה ואייזיקיאל. בשאר הזמן הן לא יותר מחבורת בנות די נודניקיות שנגררות אחרי קסנדרה, שבעצמה לא מבינה את הכוחות שלה, בעודה מנסה לסייע להן לחמוק מאייזיקיאל.
הסרט משתמש בכוחות-העל המתגלים של קסנדרה כדי לרמות את הצופים, בטריילר ובסרט עצמו. כאילו אנו עומדים לראות מפגני כוחות-על מלהיבים (נניח) של שלוש גיבורות חדשות. במקום זאת העלילה היא מהלך מתמשך של סצנות משעממות, בנות מקטרות שביניהן אמורה להתגבש "חברות", פלאשים של ראיית העתיד מתוך ההווה העלילתי של הסרט, ושלל פרצות מתחכמות שבהן גם מה שנראה לא בהכרח יתקיים. אם זה היה עובד, וסוני היו מצליחים לעשות מזה סרט מלהיב, זו הייתה יכולה להיות הברקה הפקתית – סרט גיבורי-על בתקציב נמוך מכיוון שרוב כוחות-העל המופגנים בו מבוצעים באמצעות עריכת פלאש פורוורד. אבל התסריט ראוי לפח האשפה, ובמאית סדרות הטלוויזיה אס. ג'יי. קלארקסון (בעבודת הבימוי הקולנועית שלה) היא בוודאי לא מי שתוכל להציל את הסרט.
4 צפייה בגלריה
מתוך "מאדאם ווב"
מתוך "מאדאם ווב"
אה, למי פה בעצם יש כוחות-על? מתוך "מאדאם ווב"
(צילום: באדיבות פורום פילם)
ה-SPUMC של סוני זכה לאחרונה לשם חדש. השם הוחלף כי כנראה בסוני סופסוף שמו לב שהקיצור דומה למילה spunk (מילה שאחת ממשמעויותיה היא נוזל גוף מאוד מסוים). כדי שהמותג לא יהיה מושא ללעג מצד הפוחזים ברשתות החברתיות המציאו בסוני קיצור חדש: SSU (Sony’s Spider-Man Universe). הם דאגו יפה לשם, אבל שכחו את המהות: לעשות סרטים שמצדיקים את הכסף של הצופים. יש להם תוכניות גדולות לשנה הקרובה – "קרייבן הצייד" שייצא בסוף אוגוסט, ו"ונום 3" בתחילת נובמבר. יש להם חלומות על איחודים וחבורות - "ששת המרושעים" (The Sinister six), ספיידר-וומניות, קרוסאוברים עם הספינה השוקעת של אולפני מארוול. אז אולי תרגיעו עם התוכניות הגרנדיוזיות, ותתחילו עם סרט לייב אקשן נורמלי, מלהיב, מקורי, מושקע ומבוצע היטב (המתקרב לאיכות סרטי האנימציה המופלאים של "ממד העכביש"). כרגע, אם לחזור לבדיחה בראש הביקורת, במקום "יקום" יש לסוני סוס מת באורווה.